אורית (שם בדוי), נכנסה להיריון לפני כמה שנים. היא עשתה מגוון בדיקות גנטיות בעלות של עשרות אלפי שקלים כדי לוודא שתיוולד לה תינוקת בריאה. אולם בדיקה אחת, שכלולה בסל הבריאות והיא ניתנת חינם לכל אשה בהיריון, היא לא טרחה לעשות – בדיקת HIV. רק לאחר הלידה, התברר כי היא אמנם היא לא נמצאת באף אחת מקבוצות הסיכון הידועות, אולם היא הייתה נשאית ונולדה לה תינוקת חולת איידס. כיום, התינוקת מקבלת טיפולים.
בשנים האחרונות, החיים עם נגיף ה-HIV עברו התקדמות עצומה, כשבעזרת טיפול נכון ולא מסובך אנשים החיים עם הנגיף יכולים לחיות חיים בריאים ומלאים, עד כדי כך שהנגיף בפועל לא ניתן לזיהוי בגופם. בין היתר, ההתקדמות הרפואית הביאה לכך שכיום, נשים חיוביות לנגיף יכולות להיכנס להיריון וללדת תינוקות בריאים ללא חשש שהם יידבקו.
2 צפייה בגלריה
איידס HIV היריון
איידס HIV היריון
נשים חיוביות לנגיף יכולות להיכנס להיריון וללדת תינוקות בריאים
(צילום: shutterstock)
לפי הערכות, כיום חיות בישראל כ-1,200 נשים חיוביות ל-HIV שנמצאות בגיל הפריון. לאחר מאבק ארוך שנים, משרד הבריאות הסכים לכלול בדיקות סקר לזיהוי הנגיף במסגרת בדיקות השגרה בכל היריון, והחל מלפני שנה וחצי, כל אשה מתבקשת לעבור שתי בדיקות HIV, בתחילת וסוף ההיריון. הבדיקות מאפשרות לזהות בזמן נשים חיוביות ולתת להן את הטיפול הנדרש, כדי שהן לא יחלו ושהתינוקות ייוולדו ללא הנגיף. כפי שסיפורה של אורית בתחילת הכתבה מדגים, חשוב לא לוותר על הבדיקות הללו – גם אם אשה חושבת שהיא לא נמצאת בסיכון.
ד"ר לורבר: "נשים עם HIV עדיין חוששות מההתמודדות של הצוותים הרפואיים, ומרגישות חוסר נעימות כשהן מגיעות לחדר הלידה. התרופות החדשות, הופכות את ההתמודדות לקלה ופשוטה עוד יותר, ומבטיחות שכל אשה חיובית יכולה בקלות להגיע למצב שבו הנגיף לא ניתן לזיהוי בדמה"

הטיפולים היעילים

כיום, יש כמה דורות של תרופות נגד הנגיף. אולם חלק גדול, בייחוד מהדורות המתקדמים יותר, לא אושרו לשימוש בנשים בהיריון, כי לא היה מספיק מידע על רמת הבטיחות שלהן. כתוצאה מכך, רפרטואר הטיפול בנשים עם HIV שנכנסו להיריון היה מוגבל ולעיתים קרובות היה צורך להמליץ לנשים אלה להחליף טיפול לאחר הכניסה להיריון.
באחרונה גם מכשול זה נפתר, עם אישור שנתן ה-FDA, מינהל התרופות והמזון האמריקני, לאחת התרופות המתקדמות ביותר, שנקראת ביקטרווי (Biktarvy). מדובר בטיפול ה"רולס רויס" של הטיפול ב-HIV. שילוב של שלושה רכיבים שניתן בכדור יחיד פעם ביום, והראה יעילות של קרוב ל-100% במניעת התרבות הנגיף בגוף.
ד"ר מרגלית לורברד"ר מרגלית לורברצילום: באדיבות המצולמת
באחרונה התפרסמו שני מחקרים שהראו כי התרופה הזו אפקטיבית במיוחד גם בנשים בהיריון, ללא תופעות לוואי משמעותיות, ללא תופעות לוואי בעובר או פיתוח עמידות של הנגיף לתרופה, ועל סמך מחקרים אלה ניתן אישור ה-FDA.
זו, כאמור, בשורה לנשים שקיבלו את התרופה עד היום ונאלצו להחליף אותה. אפשר כעת לתת אותה לכל אשה בגיל הפריון בלי לחשוש שהיא תיכנס להיריון ואז תידרש להחליף את התרופה לתרופות ישנות יותר, שנלקחות פעמיים ביום, יש להן יותר תופעות לוואי ויותר חשש לאינטראקציות בין תרופות. השאיפה שלנו כיום בטיפול באנשים עם HIV היא לתת כדור אחד ביום לכל החיים ולשכוח מזה. לנרמל את המחלה כמה שיותר ולעשות את הטיפול כמה שיותר קל.
2 צפייה בגלריה
מומלץ לכל אשה בהיריון להיבדק, גם אם היא לא בקבוצת סיכון
מומלץ לכל אשה בהיריון להיבדק, גם אם היא לא בקבוצת סיכון
מומלץ לכל אשה בהיריון להיבדק, גם אם היא לא בקבוצת סיכון
(צילום: shutterstock)
כעת, האתגר העיקרי האחרון שנותר, אחרי ההתקדמות באבחון הנשים ובטיפול בהן, הוא להתמודד עם הסטיגמות. עם הבושה. נשים עם HIV עדיין חוששות מההתמודדות של הצוותים הרפואיים, ומרגישות חוסר נעימות כשהן מגיעות לחדר הלידה. גם כאן, יש התקדמות במצב המערכת, ונשים אלה כבר לא מסומנות ומופרדות, אבל הסטיגמה לא נעלמה. התרופות החדשות, שהופכות את ההתמודדות לקלה ופשוטה עוד יותר, ומבטיחות שכל אשה חיובית יכולה בקלות להגיע למצב שבו הנגיף לא ניתן לזיהוי בדמה, ואין סיכוי להידבק ממנה, יכולות לעזור גם בהתמודדות עם הסטיגמות והבושה שעוד נותרו.
הכותבת היא מומחית באימונולוגיה קלינית, רופאה בכירה במרפאת HIV בהלל יפה, וחברת הועד המנהל בועד למלחמה באיידס