גרות או גרים מחוץ לתל אביב-יפו? מבחינת איכילוב, מתברר שאתם שווים פחות - גם במקרה שאתם זקוקים לסיוע לאחר תקיפה מינית. מבדיקת "ידיעות אחרונות" ו-ynet עולה היחס השונה שמעניק מרכז לטם הפועל בבית החולים על בסיס מקום המגורים - בניגוד להנחיות משרד הבריאות שגם מתקצב את חלק מפעילות המרכז.
קראו עוד:
הלכה למעשה, ואף שפעילות המרכז מוגדרת כארצית מתוקף גודלו, מי שאינו תושב או תושבת העיר תל אביב נדחה ומופנה לטיפול במקומות אחרים וכמעט ואינו מצליח לקבוע פגישה במרכז. בין השירותים החיוניים שמספק המרכז: טיפול פסיכודינמי מותאם למצב, מעקב וטיפול תרופתי פסיכיאטרי, התערבות זוגית, טיפולים במערכת המשפחתית וטיפול באמנות.
3 צפייה בגלריה
בית חולים איכילוב
בית חולים איכילוב
בית החולים איכילוב. הטיפול תלוי במקום המגורים
(צילום: shutterstock)
אף שהמרכז מספק מעטפת שלמה לטיפול בנפגעות והנפגעים, היא כאמור לא נגישה לכולם. "אני תושבת חדרה בת 32", נכתב במייל שהופנה מטעם המערכת למרכז. "לאחרונה עברתי תקיפה מינית. אני מעוניינת להגיע לטיפול במרכז לטם ואשמח לדעת כיצד אפשר לקבוע תור וכיצד עליי להוציא טופס 17 מהקופה". התשובה לא איחרה להגיע. "עקב העומס הרב והמתנה של למעלה משנתיים לטיפול, יש לפנות ליחידה בחדרה לטיפול בפגיעה מינית", נמסר בחזרה מאיכילוב. לעומת זאת, כאשר הצגנו את עצמנו כאישה תושבת תל־אביב, התשובה שהתקבלה כבר הייתה שונה לחלוטין. "הטיפול במרכז לטם הינו טיפול פרטני – פסיכותרפיה, פעם בשבוע 50 דקות. עקב העומס הרב ההמתנה לטיפול היא כשנתיים. מוזמנת לכתוב אליי למייל החוזר שם מלא, ת.ז וטלפון ואחזור בימים הקרובים".
3 צפייה בגלריה
סיוע לנפגעות תקיפה מינית בת"א
סיוע לנפגעות תקיפה מינית בת"א
מייל שנשלח לאישה מחדרה

3 צפייה בגלריה
סיוע לנפגעות תקיפה מינית בת"א 2
סיוע לנפגעות תקיפה מינית בת"א 2
תשובה שנשלחה לאישה מתל אביב
אין זו הפעם הראשונה שבה נחשפת התנהלות בעייתית במרכז שאמור לתת את הטיפול הרגיש ביותר. בחודש פברואר האחרון פורסם ב־"ידיעות אחרונות" כי במרכז מונהגת גם מדיניות של אפליה על בסיס גיל, לפיה מעל גיל 65 נפגעות ונפגעים לא מקבלים טיפול.
לדבריה של יעל שרר, יו"ר ומייסדת הלובי למלחמה באלימות מינית, "מרכז לטם מציע שירות ייחודי שלא ניתן במקומות אחרים ומתוקצב דרך משרד הבריאות. עליו לקבל פונות ופונים ללא אפליה אך לצערנו ממשיך מרכז לטם לדחות מטופלים באמתלות שונות". עוד מוסיפה שרר כי "זהו עוול כפול כיוון שנפגעים ונפגעות מאלימות מינית הם אוכלוסייה מוחלשת שפנויה פחות לעמוד על זכויותיה ולהתלונן. לא נעמוד מנגד לנוכח המעילה באמון".
יעל שרריעל שררצילום: עופר קידר
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "על פי הנחיות משרד הבריאות על מרכז לטם לטפל בנפגעים ונפגעות מרחבי הארץ ללא תלות במקום מגוריהם".
ממנהלת מרכז לטם, ד"ר צביה זליגמן, נמסר: "אין הגבלת גיל ואזור מגורים במרכז לטם (מבדיקה שעשינו לאחרונה 60% מבין המטופלים גרים מחוץ לתל־אביב). לאור רשימות ההמתנה הארוכות ולנוכח הניסיון המקצועי המצטבר של למעלה מעשרים שנה, וההבנה שקרבה גיאוגרפית מאפשרת התמדה ויעילות גדולה יותר, אנו ממליצים לפונים לטיפול לפנות למרכזי טיפול באזור מגוריהם. הניסיון הטיפולי מראה כי מרבית המטופלים שנאלצים להגיע ממרחקים אחת לשבוע לאורך זמן לטיפול – אינם מתמידים לצערי על אף הרצון שלהם".