כינים, זו ללא ספק אחת המכות, שמאז ימי מצרים, עדיין פה. בניגוד למה שאולי מקובל לחשוב, הכינה לא עפה, לא מזנקת ולא שוחה. היא פשוט מתקדמת והולכת ממקום למקום. הטפיל הקטן הזה ניזון מדם של האדם שעליו הוא חי, ואין לו שום יכולת קיום שלא על גוף של אדם. זו הסיבה שההדבקה נעשית במהלך מגע בין שני ראשים כאשר ראש אחד נגוע.
2 צפייה בגלריה
כינים כינה
כינים כינה
זוחלת מראש לראש ומדביקה. כינה
(צילום: shutterstock)
האם כינים נמצאות רק על ראשים מלוכלכים? לא בהכרח. זה לא קשור לניקיון אלא לטיפול ספציפי לטפיל ולהדבקה מאחד לשני.
מה קורה לקרקפת אם לא מטפלים? הכינים לא ייעלמו לבד. כל עוד יש אספקה של דם הכינה ניזונה ממנו וממשיכה להתרבות על ידי אספקת ביצים חדשות. בנוסף, מעבר לאי הנוחות שעלולה לגרום לחוסר תפקוד, הגרד עצמו עלול לפצוע את עור הקרקפת, מה שיגרום להפרשות דביקות ולהופעה של זיהום משני ובעיקר חיידקי. כך שכינים בשילוב זיהום חיידקי יובילו לפצעים, לכאב, לפריחה, למראה לא תקין של השיער (קשרים, גושים ועוד) ולריח רע במיוחד. במקרים נדירים, כינה יכולה להישאר תחת העור ולגרום ולדלקות חולות. צפו בד"ר אקרמן מסבירה:
למה הכינים ממשיכות לחזור לראש?
למה הכינים ממשיכות לחזור גם אחרי טיפול? לכינה אחת יש מחזור חיים ומספר קבוע של הטלות ביצים. הבעיה היא שהכינה מטילה ביצים ומהן בוקעות כינים חדשות, וכך למעשה נוצר היזון חוזר שקשה מאוד לצאת ממנו, מעגל אינסופי.
האם בנות נדבקות יותר? מגע ישיר עם ילדים מעלה את הסיכוי להידבק בתופעה, לרבות שיער ארוך. ולכן, ניתן רק להקיש כי לנשים ובנות יש סיכוי גבוה יותר להידבק. בכל מקרה, לשיער ארוך יש יותר סיכוי להדבקה כי המגע של שיער בשיער הוא יותר קל (ולכן ממליצים מאוד לאסוף את השיער, ובכך ממזערים אך הסיכון). גם מזג חם ולח בשילוב של מקורות מים רטובים כמו בריכות וים, מעלים את הסיכוי להדבקה. בנוסף, קחו בחשבון כי שימוש משותף באביזרים אישיים כמו מגבות, מכוני גילוח, מברשות שיער- גם הם כר פורה להדבקה.
ד"ר להבית אקרמןד"ר להבית אקרמןצילום: אלון שפרנסקי
האם אפשר להיפטר מהן? קודם כל להבין שאין זבנג וגמרנו. הכינה מטילה ביצים והביצים ולעיתים אף הכינים מפתחות עמידות לחומרים הכימיים הנמצאים בתכשירים. כמו כן, הרבה פעמים יש הדבקה חוזרת כיוון שלא כל הילדים באותו המקום מטפלים בבעיה במקביל. כמו כן יש להבין שלא ככל שנהיה יותר אגרסיביים- הטיפול יהיה יעיל יותר- להיפך- שימוש בחומרים חזקים (חומץ, אקונומיקה, נפט ועוד) או אפילו חומרים מבית המרקחת עם עור פצוע - יכולים לגרום לגירוי משני משמעותי בקרקפת. קשה להיפטר מכיני ראש מאחר שהן מתרבות במהירות ומפתחות עמידות כלפי תכשירים רפואיים קוטלי כינים. כדי לטפל בכינים נדרשת סבלנות, אורך רוח ובעיקר- טיפולים חוזרים ונשנים.
אינפו כינים
יש שני אמצעים לקטילת הכינים: הדברה כימית (כמו ריסוס לחרקים) ואמצעים פיזיקליים (כלומר "שחונקים" מכאנית את הכינה). כיום, קיימים תכשירים חדשים המבוססים על סיליקון ושמן. אנו מניחים שכיני הראש לא תפתחנה עמידות נגד תכשירים אלו מאחר שהשפעתם אינה כימית, אלא פיזית. בכל מקרה, חשוב לא לוותר על טיפול במסרק צפוף אחרי הטיפולים, מה גם שחשוב להבין כי אף אחת מהשיטות אינה מגנה בפני הדבקה חוזרת.
2 צפייה בגלריה
כינים כינה מסרק צפוף
כינים כינה מסרק צפוף
לא לוותר על סירוק במסרק צפוף
(צילום: shutterstock)
ניתן להשלים את הטיפול עם חומרים טבעיים שנמצאו יעילים במניעת הדבקה חוזרת, כמו גם עם שמפו יומיומי שמכיל ריכוזים גבוהים של שמן רוזמרין. מאחר שכיני הראש אינן שורדות לאורך זמן כשאינן נמצאות במגע עם הקרקפת אין צורך לכבס כלי מיטה או בגדים שבאו במגע עם הכינים. יחד עם זאת, אם יש צורך לבצע חיטוי יסודי יש לאוורר את האריגים תחילה במשך שלושה ימים, ורק אז לכבס במשך חצי שעה, בטמפרטורה של 60 מעלות צלזיוס.
הכותבת היא מומחית לרפואת עור