שלוש יולדות בבית החולים איכילוב נדבקו בחיידק GAS שנחשב למסוכן. בעקבות האירוע, החליט בית החולים לחייב יותר מ-150 עובדות ועובדי בית החולים ליס ליולדות לעבור בדיקות מטוש פולשניות באיברים אינטימיים. ל-ynet נודע כי שמות המיילדות שטרם נבדקו הופצו בקבוצת המיילדות הפנימית של בית החולים איכילוב במטרה ללחוץ עליהן לבצע את הבדיקה שמחייבת החדרת מטוש ללוע, פי הטבעת והנרתיק.
מבית החולים נמסר כי שלוש הנשים התגלו כחיוביות לחיידק במסגרת הלידה. הן לא אושפזו בגלל החיידק ושוחררו לביתן לאחר טיפול אנטיביוטי. אישה נוספת הגיעה בימים האחרונים עם תינוק שהתגלה עם החיידק בקהילה. בבית החולים איבחנו שגם האישה הזו נדבקה והיא טופלה באנטיביוטיקה. עוד נמסר מבית החולים שכ-90 עובדות ועובדים שנבדקו - יצאו שליליים לחיידק.
3 צפייה בגלריה
יולדת בלידה
יולדת בלידה
יולדת לאחר לידה. החיידק עלול לסכן. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ההחלטה לחייב את העובדים להיבדק התקבלה כאמור לאחר שבבית החולים נמצאו שלושה מקרים של חיידק ה-GAS בקרב יולדות. החיידק Streptococcus pyogenes נחשב למסוכן, אך נוהל משרד הבריאות שכעת נמצא תחת בשלבי הטיוטה וטרם פורסם באופן סופי, קובע כי יש לדגום אך ורק את מי שבאו במגע עם היולדות. בהחלטה לחייב את העובדות להיבדק ביקש בית החולים להגן על היולדות וגם על אנשי הצוות, אך ביקורת קשה הוטחה באופן הביצוע ובפרסום השמות של מי שטרם נבדקו.
"זה היה ממש שיימינג", אמרה אשת צוות רפואי מבית החולים ששמה הופץ לאחר שסירבה לעבור את הבדיקה. "אני למשל ממש לא באתי במגע עם אף אחת מהיולדות. למה אני צריכה לערוך להחדיר לעצמי מטוש לאיברים האינטימיים שלי?".
בהודעה שיצאה לאנשי הצוות הרפואי בבית החולים ליולדות, נכתב כי "נבקש מהצוות שעובד במיון מיילדותי ובחדר הלידה להיסקר ל-GAS בהקדם". בהמשך צוין כי "הבדיקה מתבצעת משלושה אתרים: מטוש לוע, מטוש רקטום ולנשים יש להוסיף מטוש מהנרתיק. ניתן לבצע את הבדיקה באופן עצמאי או להגיע למרפאת פרסונל. יש להשלים את הסיקור בתחילת השבוע הבא על מנת להבין אם יש מקור בקרב הצוות ולטפל בהקדם. נבקש לשלוח לנו את שמות אנשי הצוות שנסקרו או רשימה של אנשי הצוות שצריכים להיסקר על מנת שניתן יהיה לוודא שהצוות נסקר".
3 צפייה בגלריה
בית חולים איכילוב
בית חולים איכילוב
בית החולים איכילוב. ארכיון
(צילום: shutterstock)
כאמור, בקבוצה הפנימית של המיילדות פורסמו שמות המיילדות שטרם עשו את הבדיקה, חלקן מאחר שסירבו לעבור אותה, בין היתר משום שלא היה להן שום קשר או מגעים עם היולדות שנדבקו. "צהריים טובים, המיילדות הבאות טרם שלחו מטושים לסיקור GAS. מזכירה כי יש לקחת שלושה מטושים - מהלוע, רקטום ומהנרתיק. מדבקות ניתן להוציא דרך משרד הקבלה במשמרות ובשעות הבוקר דרך מרפאת פרסונל. אבקש לסיים זאת בהקדם!", נכתב בהודעה הפנימית.
איש צוות רפואי אומר כי "הסיפור פה הוא בעיקר עבודה רשלנית של האחראיים פה על מניעת זיהומים וחקירות אפידמיולוגיות. יש נהלים והם מאוד ברורים. רק מי שבא במגע עם היולדות צריך לעבור את הבדיקות האלו. במקום לערוך את החקירה האפידמיולגית כמו שצריך, מחייבים את כולנו לעבור את הבדיקות הללו".
מבית החולים איכילוב נמסר כי "שלושת המקרים המדוברים אובחנו בתחילת החודש. מאז, לא אובחן אף מקרה חדש וחדר הלידה ומחלקות היולדות של איכילוב בטוחים ומתקיימת בהן פעילות שוקקת של הבאת חיים חדשים לעולם.
"מתוך דאגה לבריאות היולדות החליט בית החולים איכילוב לנקוט גישה מחמירה וסקר בשלושה אתרים את אנשי הצוות של ליס וכולם נמצאו שלילים. אחות אחת אובחנה חיובית בקהילה לצד ילדיה והיא שוהה בביתה. אשר ליולדת שמאושפזת כעת בליס עם זיהום - ליולדת זו אין קשר לארוע המתואר. בית החולים ליס עומד בסטנדרט הגבוה ביותר של מניעת זיהומים ואנו נמשיך להעניק את חווית הלידה הטובה והבטוחה בישראל. באשר לאופן הסיקור בקרב אנשי הצוות, אנו קשובים לטענות ונפיק להבא את הלקחים הנדרשים".

שמים את הבריאות בקדמת הבמה

מערכת הבריאות הישראלית נחשבת לאחת הטובות והיעילות בעולם, ובמובנים מסוימים היא אף מעוררת קנאה. החוזקות שלה הם העוגנים החשובים ביותר המספקים למדינה יציבות וחוסן. אלא שלצד היתרונות, יש גם לא מעט אתגרים ובעיות שזקוקות לטיפול בהן: אי השוויון, המחסור בכוח האדם, שעות עבודה מרובות, תורים ארוכים, שחיקת תקציבים ועוד.
ועידת הבריאות השנתית של ynet ו-"ידיעות אחרונות" שתיערך ב-1 באוגוסט, תעסוק בכל אלו, מתוך ההבנה שבריאות אישית ולאומית היא המפתח לחיים טובים ושפויים יותר.
בוועידה, שתועבר בשידור חי ב-ynet, יתארחו שר הבריאות משה ארבל, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, יו"ר ההסתדרות רפואית בישראל פרופ' ציון חגי, מנהל היחידה לנוירוכרורגיית ילדים בשיבא, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומ"מ יו'"ר הר"י  ד"ר זאב פלדמן, מנכ"ל המרכז הרפואי ברזילי פרופ' חזי לוי, מנכ"לית המרכז הרפואי וולפסון ד"ר ענת אנגל, מנהל בית החולים נצרת פרופ' פהד חכים, מנהלת המרכז הרפואי שמיר ד"ר אסנת לבציון קורח, מנהלת מכון המחקר והחדשנות של מכבי (KSM) ד"ר טל פטלון, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור פרופ' חגי לוין, סגן יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל ד"ר אלכס לוין, ראש התוכנית לניהול מצבי חירום ומשבר באקדמית רמת גן פרופ' קובי פלג, ראש האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות ד"ר גלעד בודנהיימר, מנהל המרכז הרב-תחומי לטיפול בעודף משקל בבית החולים השרון פרופ' דרור דיקר, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת פרופ' איתמר רז, מנחת "משחקי בריאות" ynet דנה רון, פרופ' רונית מכטינגר רופאה בכירה ביחידה להפריה חוץ גופית בשיבא, דבורה שרר יועצת תקשורת בכירה בתחום הבריאות, מירי לב דולה ואחות מוסמכת, פולה בליק מומחית לרפואה טבעית וקוסמטיקה מתקדמת ועוד.