פעוט בן שנה מירושלים עבר באחרונה ניתוח נדיר עקב תופעה נדירה לגילו - גינקומסטיה, התפתחות רקמת שד נשית בגודל חריג. הניתוח שבוצע במחלקה לכירורגיית ילדים בבית החולים הדסה עין-כרם עבר בהצלחה והתינוק התאושש.
כבר בגיל שבוע, הבחינו הוריו של התינוק בנפיחות לא רגילה באזור חזהו של היילוד. "הגוש הלך וגדל. התחלנו לעבור מבדיקה לבדיקה וייחלנו לתשובות", סיפרה אימו. "הגענו למעקבים אצל רופאים ובמקביל קיווינו שזה יעבור לבד במשך החודשים הבאים. ככל שהזמן עבר, כשהוא כבר חגג גיל שנה, הגוש בחזה המשיך לגדול עד שהגיע לגודל של כעשרה סנטימטרים, ועדיין לא הייתה לנו תשובה״.
2 צפייה בגלריה
הפעוט וד"ר זייד אליכלאני לאחר הניתוח
הפעוט וד"ר זייד אליכלאני לאחר הניתוח
הפעוט וד"ר זייד אליכלאני לאחר הניתוח
(צילום: דוברות הדסה)
ההורים כבר היו על סף יאוש עד שהחליטו להגיע לבית החולים הדסה עין-כרם, שם פגשו את ד"ר אחמד זייד-אלכילאני, מומחה לכירורגיית ילדים. "התינוק הגיע אליי בגיל שנה כשהוא סובל מנפיחות חריגה בשד הימני", מתאר ד"ר זייד-אלכילאני. "אחרי בדיקות אבחנתי שהוא סובל מגינקומסטיה, התפתחות חריגה של בלוטות חלב שמוכרת בזכרים הגורמת לגדילת החזה באופן א-סימטרי".
הוא מסביר: "התופעה הזו מתרחשת ביילודים, בנים שעוברים את גיל ההתבגרות וגברים מבוגרים והיא נובעת מחוסר איזון של הורמונים כמו אסטרוגן וטסטוסטרון שגורם לעלייה ברקמת השד. לרוב כאשר מדובר ביילודים, התופעה נובעת עקב מעבר של הורמונים מהאם לעובר אך חולפת לאחר שבועיים-שלושה. אצל בנים בגיל ההתבגרות התופעה חולפת לאחר חצי שנה-שנתיים ובגברים מבוגרים זה קורה בדרך כלל בגילי 80-50 כאשר הגיל הממוצע הוא 65".
הוא מוסיף כי "במקרה הזה כבר לא היה מדובר בתינוק אלא בפעוט שסבל מהתופעה מגיל שבוע. בשונה מרוב המקרים רקמת השד המשיכה לגדול ולהתפתח במשך כל שנת חייו הראשונה עד שהגיעה לגודל של עשרה סנטימטרים. הפעוט נבדק בכל מיני מוסדות וכולם אמרו שזה מצב נורמלי שיחלוף לבד, אבל הוא כבר לא היה יילוד ולא בגיל ההתבגרות, אלא פעוט, ומכאן שמדובר במקרה מאוד נדיר".
ד"ר זייד-אלכילאני, כירורג ילדים: "בספרות לא מצאתי שום עדות מחקרית. אפילו שאלתי פרופסורים עם ותק של 40 שנה במקצוע והם מעולם לא נתקלו בדבר כזה. גם כירורגיים של השד לא ראו מעולם דבר כזה. מהסיבה הזו לקחתי את זה לחומרה: ביצעתי בדיקות דימות כדי לשלול ממאירות כלשהי, ולאחר חודש וחצי שיבצתי אותו לניתוח בשיטה מזערית"
עד כמה נדיר? "בספרות לא מצאתי שום עדות מחקרית. אפילו שאלתי פרופסורים עם ותק של ארבעים שנה במקצוע והם מעולם לא נתקלו בדבר כזה. גם כירורגיים של השד לא ראו מעולם דבר כזה. מהסיבה הזו לקחתי את זה לחומרה: ביצעתי בדיקות דימות כולל אולטרסאונד ו-MRI כדי לשלול ממאירות כלשהי בגוף ולאחר חודש וחצי שיבצתי אותו לניתוח בשיטה מזערית".
2 צפייה בגלריה
חדר ניתוח - הדסה עין כרם
חדר ניתוח - הדסה עין כרם
רקמת השד שהוציאו הרופאים הייתה בגודל של עשרה סנטימטרים
(צילום: דוברות הדסה)
לאחר ביצוע הבדיקות הרפואיות הנדרשות, ד"ר אלכילאני ניתח את התינוק בניתוח שעבר בהצלחה רבה. "במהלך הניתוח ביצעתי חתך קטן של סנטימטר אחד מתחת לאזור הנפיחות והוצאתי את הגוש בשלמותו. הוא היה בגודל של 8-6 ס"מ. ממש ענק", הוא מתאר, "לאחר מכן, ערכנו בדיקות שונות בכדי לאבחן את סוג הגוש ומצאנו כי הגוש שפיר ואינו ממאיר. במהלך הביקורת לא זיהיתי הבדלי כתרים בין שני השדיים. ההחלמה של הפעוט טובה ומשביעת רצון ואני מאחל לו המשך חיים בריאים וטובים".
אימו של הפעוט הודתה לד"ר זייד-אלכילאני על הניתוח שביצע בבנה: "במשך שנה שלמה היינו בבדיקות וייעוצים עם רופאים שונים שבשל נדירות המקרה לא נתנו פתרון חד משמעי. כנראה שלא חשבו בכיוון הזה כי הגיל מאוד קטן. כשהגענו להדסה עין-כרם ופגשנו את ד"ר אלכילאני ישר הרגשנו בידיים טובות. הוא לקח יוזמה ואחריות, היה החלטי, טיפל בבן שלנו ברגישות ואנושיות וניתח אותו בהצלחה ואני בטוחה שמנע ממנו הרבה סבל בעתיד. הבן שלה כבר היה במצב שבו ראו בבירור את החזה שגדל וגדל ונראה מאוד לא נורמלי. אם הוא היה גדל במצב הזה, הוא היה חווה חיים לא פשוטים. עכשיו נתחיל לחיות איתו רגיל, בלי חשש מהעתיד".