שלושה שבועות לאחר מותו של הנער מידן (מרדכי) ברוך קלר בן ה-16 מגדרה שהשתמש בסיגריה אלקטרונית, שוב חשש למקרה דומה: נער בן 16 מרחובות מאושפז במצב בינוני בטיפול נמרץ ילדים במרכז הרפואי קפלן מקבוצת כללית - בגלל נזק לריאותיו שנגרם כנראה מסיגריה אלקטרונית.
2 צפייה בגלריה
סיגריה אלקטרונית
סיגריה אלקטרונית
סיגריה אלקטרונית מסוכנת מאוד לבני הנוער
(צילום: shutterstock)
מבית החולים נמסר כי הנער מאושפז עם חשד ל-EVALI (נזק לריאות הנגרם כתוצאה מעישון סיגריות אלקטרוניות) שעדיין מצוי בבדיקה. הנער העיד כי עישן סיגריות אלקטרוניות, ולכן מעריכים בסבירות גבוהה שזה הגורם למצב. הוא הגיע לבית החולים כשהוא סובל מאי ספיקה נשימתית, מאושפז בשלב זה במצב בינוני ומקבל טיפול תומך. הוא הגיע לבית החולים במוצאי שבת, אושפז במחלקה ומשם הועבר לטיפול נמרץ ילדים.
גם הנער מידן (מרדכי) ברוך קלר אושפז תחילה בבית החולים קפלן ברחובות, ומשם הובהל לבית החולים שניידר בפתח תקווה כשמצבו הידרדר. הוא חובר למכונת לב-ריאה (אקמו), שאותה ניתק מסיבה לא ברורה שעדיין נחקרת במשרד הבריאות ובבית החולים.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "צמצום תופעת העישון ונזקיה היא אחת המשימות הלאומיות החשובות בתחום בריאות הציבור ואנו מחויבים למאבק בעישון והשלכותיו. לצערנו, בתוך שבועות בודדים, נער נוסף בן 16 אושפז בעקבות שימוש בסיגריות אלקטרוניות. זו קריאת השכמה ומשרד הבריאות נחוש לפעול על מנת לצמצם את השימוש בסיגריות אלקטרוניות שהן מוצר מזיק לבריאות. נוכח ממדי התפשטות התופעה בוחן המשרד את כל הצעדים האפשרים, ופועל בדרכים רבות על מנת להעלות את המודעות לסכנות שבשימוש במוצרים אלו. הדרך הטובה ביותר להפסיק לעשן היא לא להתחיל לעשן.
"סיגריות אלקטרוניות הן איום חדש וממשי על בריאות הילדים, בני הנוער וגם המבוגרים. אנו קוראים להורים להכיר את האיום ולדבר עם ילדיהם על הנושא. בשבוע שעבר החל משרד הבריאות לפעול להקמת צוות לאומי שיבחן מחדש את המדיניות ויפעל ביחד למיגור התופעה. הצוות יפעל במקביל לפעולות נוספות שנעשות יחד עם משרדי ממשלה וגורמים חברתיים על מנת להעלות מודעות לנזקי המוצרים המסוכנים האלה. כמו כן, זימן המשרד פגישת חירום עם נציגי משרד החינוך, המיזם למיגור העישון, הנהגת ההורים הארצית ומועצת התלמידים הארצית, ונציגים נוספים על מנת לתכנן ביחד קמפיין לאומי בנושא שיפנה להורים ולילדים ויעלה מודעות לנזקי המוצרים המסוכנים האלה.
"משרד הבריאות קורא לכל מי שיש לו שאלות בנושא סיגריות אלקטרוניות להתקשר למוקד הלאומי לגמילה מעישון של משרד הבריאות בטלפון *6800, בין השעות 20:00-08:00".

אוסטרליה בולמת, בישראל מחכים לאסון הבא

ממשלת אוסטרליה הכריזה היום על שורה של צעדים משפטיים נמרצים שנועדו לבלום את השימוש בסיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער. בין הצעדים שיינקטו: איסור גורף של יבוא סיגריות אלקטרוניות ללא היתר, איסור על יבוא סיגריות אלקטרוניות חד-פעמיות, הגבלות על כמות הניקוטין, חובת אריזות אחידות.
2 צפייה בגלריה
מידן מדרכי קלר ברוך שנפטר לאחר שאושפז בבית החולים כתוצאה מעישון סיגריה אלקטרונית
מידן מדרכי קלר ברוך שנפטר לאחר שאושפז בבית החולים כתוצאה מעישון סיגריה אלקטרונית
שילם בחייו. מידן (מרדכי) ברוך קלר
(באדיבות המשפחה)
מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן משה בר חיים הגיב לצעד האוסטרלי: "אנו מברכים על המהלך ובטוחים שהוא יאושר ויתקבל. מדובר בצעד חיוני שמתאים גם לישראל, לנוכח המגפה בארץ של בני נוער וילדים המשתמשים בסיגריות אלקטרוניות ומשיגים את המוצר בקלות כמו קרטיב בקיוסק. אנו קוראים לחברי הכנסת והממשלה לשקול את יישום האיסור המוחלט גם בישראל. אנחנו בתקופה קשה מאוד וזמנים קשים מחייבים צעדים נחושים".
באגודה למלחמה בסרטן אמרו היום: "אנו שבים ושולחים תנחומים למשפחת קלר על מותו בטרם עת של מידן ומזכירים לציבור שסיגריות אלקטרוניות הן מוצר מסוכן אשר גורם לתלות פיזית ונפשית. מחקרים מדעיים מצאו קשר לתסמינים כמו שיעול, הקאות, סיכון לאסתמה, לחץ דם גבוה, התקפי לב, ופגיעה במערכת הנשימה והריאות".