ארבע שנים לאחר שאובחן בטרשת נפוצה, נבחר אמש (יום א') מאמן הכדורסל דיוויד בלאט להשיא משואה בערב יום העצמאות הקרוב, בטקס המסורתי בהר הרצל. "אני אייצג את החולים במחלה", אמר, "וכן את כל קהילת הספורט. זו ההזדמנות שלי לתת תקווה למתמודדים עם המחלה ולעודד את המחקר בנושא, שהוא כל כך חשוב והכרחי".
עוד על טרשת נפוצה:
ב-2019 חשף בלאט שהוא חולה בטרשת נפוצה: "זו מחלה שבמובנים רבים עשויה לשנות את איכות חייך ואת היכולת לבצע אפילו את הפונקציות הבסיסיות ביותר בדרכים שתמיד נראו לך נורמליות. החלטתי שאני לא נכנע לשום דבר. כל מה שעניין אותי היה להסתגל ולמצוא דרכים להמשיך את חיי באופן רגיל ככל האפשר".
1 צפייה בגלריה
דיוויד בלאט יו"ר הוועדה המקצועית של מכבי ת"א
דיוויד בלאט יו"ר הוועדה המקצועית של מכבי ת"א
דיוויד בלאט. "החלטתי שאני לא נכנע"
(צילום: עוז מועלם)

מהי טרשת נפוצה?

מדובר במחלה אוטואימונית: תאי דם לבנים מסוג לימפוציטים, השייכים למערכת החיסון, תוקפים את מעטפת המיאלין (חומצות שומן זרחתיות) המקיפה את מערכת העצבים המרכזית. מכיוון שמערכת זו הכרחית להעברת המידע העצבי בגוף, נוצרת פגיעה ביכולת תאי העצב להעביר אותות. השיבושים העצביים מחמירים ככל שגדל מספר התאים הפגועים.

מהם סימני המחלה?

התסמינים כוללים תחושת עקצוץ בפנים ובקצות הגפיים, חולשה מוטורית בידיים וברגליים, שיתוקים שונים, הפרעות בתחושה, טשטוש בראייה ובתיאום בין שתי העיניים, ליקויים בשיווי המשקל והפרעה בשליטה על הסוגרים.

מה שכיחות המחלה?

זו המחלה הנוירולוגית השכיחה ביותר הגורמת לנכות בקרב צעירים כיום. היא פורצת בדרך כלל בתקופת חיים קריטית, בגיל 20 עד 40, ומופיעה פי 2 יותר אצל נשים. בישראל יש כ-5,000 איש שלקו במחלה, ומדי שנה מאובחנים כ-100 חולים חדשים. בנוסף, יש עשרות ילדים הסובלים מהמחלה.

מהו סוג הטרשת שבו לקה בלאט?

זו טרשת נפוצה מסוג PPMS, שבה לוקים כ-15-10 אחוזים מהחולים. במחלה זו אין התקפים של מחלה והפוגות ממנה כמו בטרשת הרגילה. רוב המאובחנים בסוג זה של המחלה הם מבוגרים יותר מהשאר, בני 40 ומעלה. אצל רובם נפגע חוט השדרה כתוצאה מהמחלה, כך שמתפתחות חולשות בשתי הרגליים, ונוצרת בהן נוקשות שהולכת ומחמירה. חולי PPMS נוטים לסבול גם מבעיות זיכרון וחשיבה, מבעיות קשב וריכוז ומקשיים בתפיסה, בפתרון בעיות ובמציאת מילים. הם גם עלולים לסבול מבעיות בשלפוחית השתן, מבעיות בתפקוד המיני, מאובדן קואורדינציה ומפגיעה בראייה.

האם קיימת תרופה למחלה?

בשנים האחרונות מנסות חברות תרופות לפתח טיפולים חדישים, הכוללים, בין היתר, נוגדנים הנקשרים למרכיבים שונים במערכת החיסון ומונעים מהם להרוס את המיאלין. המטופלים נהנים מהקלה משמעותית בתסמינים ומעצירה של הידרדרות המחלה, לעיתים עד מניעת הנכות.
התרופה היחידה בישראל ל-PPMS היא אוקריליזומאב, שהוכנסה לסל התרופות לפני כחמש שנים. הטיפול הביולוגי אינו מרפא את האזורים שניזוקו, אבל מונע הידרדרות. התרופה ניתנת בעירוי לווריד אחת לחצי שנה, כבר בשלבי המחלה הראשונים, במקביל לטיפולי פיזיותרפיה והידרותרפיה לחיזוק הכוח השרירי. גם תרופה זו אינה מביאה לריפוי: החולים עלולים לסבול מנכות בתוך 15 עד 20 שנה מפרוץ המחלה, והם חשופים לסכנת תמותה מזיהום של פצעי לחץ ומאי-ספיקה נשימתית.