ברקע מחסור מתמשך בכוח אדם ומחשש להתרחבות הלחימה, פרסם היום (ד') משרד הבריאות הנחיות לגיוס וקליטה זמנית של רופאים מתנדבים מחו"ל. הנוהל שפורסם נערך לקליטת כוח אדם בגלל מחסור במגוון תחומים ובהם שיקום, טיפול נמרץ, רפואה משפטית, עיניים והרדמה. נוהל זה גובש בין היתר מחשש לגיוס רחב יותר למילואים מקרב הרופאים בבתי החולים.
לאחר 7 באוקטובר הגיעו לישראל רופאים מתנדבים, אך בהיקף מצומצם ונקודתי יותר. 12 אלף נרשמו בפלטפורמה ייעודית ממוחשבת שהוקמה ב-9 באוקטובר, מהם 7,000 רופאים. 1,100 רופאים קיבלו אישור עקרוני לקבלת היתר מוגבל לאחר בדיקת המסמכים. ההיתר המוגבל ניתן בפועל ל-280 מהם בהתאם לשיבוץ בפועל במוסדות בריאות כולל מד"א, צה"ל, בתי חולים כלליים, קופת חולים, בית חולים גריאטרי ומוסד סיעודי שיקומי. המדינות מהן נרשמו המתנדבים: ארה"ב וקנדה - 4,500, בריטניה- 200, צרפת - 550, אוסטרליה 140, אמריקה הלטינית - 350.
2 צפייה בגלריה
בית החולים ברזילי באשקלון ב-7 באוקטובר
בית החולים ברזילי באשקלון ב-7 באוקטובר
בית החולים ברזילי באשקלון ב-7 באוקטובר
(צילום: דוברות המרכז הרפואי ברזילי)
"מערכת הבריאות בישראל נערכת ל-11 מתארי חירום בהם מתארים המעורבים פגיעה משמעותית בתשתיות הבריאות, וכאלו המייצרים מצב שבו צרכים העולים על היכולות בעיקר בהיבט של משאבי כוח אדם ויכולות טיפול", נכתב במודל גיוס המתנדבים החדש, "הפערים נובעים ממחסור בכוח אדם בד בבד עם היקף גבוה במיוחד של נפגעים. מתארים אלה כגון מלחמה רב-זירתית, רעידת אדמה, שינויי אקלים – שריפת ענק, גל חום וכדומה מעלים את הצורך בהרחבת כוח האדם המקצועי".
באשר לגיוס כוח האדם צוין כי "המודל המוצע הוא גיוס מתנדבים מקצועיים מחו"ל. הזמנת כוח אדם מתגבר מחו"ל תתבצע לאחר אישור על פי כלי הסיוע הבינלאומי והרשות העליונה לאשפוז בשעת חירום, זאת מאחר שלהזמנת כוח מטפל מחוץ לגבולות מדינה בחירום יש משמעויות לאומיות ובינלאומיות רבות". יש לציין כי המתנדבים ייאלצו לשלם מכיסם את עלות הטיסה, ובתי החולים יישאו בעלות ההלנה והמזון – למרות שלא קיבלו תוספת תקציבית לעניין. המסמך מפרט את תהליך האיתור והקליטה, כמו גם ההעדפות לאיתור המתנדבים.

לא פחות משבועיים, לא יותר מחודש

לפי המודל שגובש במשרד הבריאות, הרופאים יגויסו למשך זמן שלא יהיה קצר משבועיים ולא ארוך מחודש, למעט מקרים חריגים. הם לא יידרשו להציג תעודת יושר: "אישור היעדר רישום פלילי לא יידרש ממתנדבי חו"ל. זאת מאחר שלמערכת הבריאות הלא-ממשלתית אין סמכות בחוק לבצע בדיקת רישום פלילי ולכן גם אינה רשאית לבקש תצהיר על העדר רישום כאמור. בנוסף, בתוך המערכת הממשלתית בדיקת רישום פלילי היא רשות ולא חובה. מאחר שהבדיקה אינה ניתנת לביצוע הלכה, למעשה היא לא תידרש ממתנדבי חו"ל".
2 צפייה בגלריה
בית החולים התת קרקעי במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה
בית החולים התת קרקעי במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה
המתחם התת קרקעי במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה
(צילום: דוברות רמב"ם)
במערכת הבריאות מותחים ביקורת על המהלך ומציינים כי בפועל מדובר על עדות למחסור הקיצוני בכוח אדם שעמו התמודדו בתי החולים עוד לפני המלחמה. "מדינת ישראל נאלצת להסתמך על סיוע מבחוץ, גם בהיבט של רופאים", אומר בכיר במערכת הבריאות. "זה דבר נדרש בהינתן המצב, כמות הרופאים לא מספיקה ועל אחת כמה וכמה כשחלק מהרופאים מגויסים. הרופאים המתנדבים ישלימו כוח אדם מגויס. העובדה שהצבא בישראל נשען על רופאים מבתי החולים אומרת שמצבת כוח האדם בבתי החולים חסרה. אין תכנון ארוך טווח של רופאים בישראל ובמקצועות מסוימים יש מחסור".
ב-ynet נחשף לראשונה כי ברקע מצוקת כוח האדם הקשה והתפטרות רופאים במכון לרפואה משפטית, החלו שם לפני כמה חודשים לחפש רופאים שיעבדו במכון בישראל.