ילד כבן 10 לקה בדלקת מוחית ומצבו קשה. משרד הבריאות בודק חשד שהילד חלה כתוצאה מהאמבה נגלריה פאולרי המוכרת גם בשמה "אמבה אוכלת מוח". לאחרונה נפטר מטופל בן 26 שנדבק באמבה כנראה בכינרת. טרם ידוע היכן נדבק הילד שמאושפז בטיפול נמרץ בבית החולים זיו בצפת כשהוא מורדם ומונשם.
הבוקר נשלחה דגימה למעבדות משרד הבריאות על מנת לבדוק את החשד שהילד חלה כתוצאה מהאמבה הנדירה. מהי אמבה אוכלת מוח? צפו בהסבר:
מה ידוע על "אמבה אוכלת מוח"?

הילד, תושב אזור הצפון, לא סבל ממחלות רקע ולקה בדלקת מוחית. לאחר שנעשו בדיקות רפואיות נשלחה כאמור דגימה למעבדות. משרד הבריאות מסר כי הוא "מבצע בדיקה אפידמיולוגית ויעדכן את הציבור ככל שיש בכך צורך".
מבית החולים זיו נמסר כי הילד הובא אתמול על-ידי הוריו, לאחר ארבעה ימים שלא חש בטוב ושהה בביתו. "הצוות הרפואי העלה מיד חשד לדלקת קרום המוח ובמקביל החל בבדיקות נרחבות נוספות, לזיהוי הגורם. במהלך הלילה מצבו הידרדר והוא כרגע מונשם ומורדם. הגורם למצבו נמצא עדיין בתהליך בירור", נמסר מבית החולים.
אם יאומת החשד, יהיה זה המקרה השלישי מעולם של אבחון חולה בגלל האמבה בישראל. לפני שנתיים נפטר גבר בן 36 ללא מחלות רקע בגלל דלקת מוחית שנגרמה מהאמבה הזו שנמצאת במים מתוקים, שלוליות, או במקורות מים עומדים מסוגים שונים. המקרה הקודם והראשון אי פעם בישראל, שנגמר במוות, אובחן במרכז הרפואי צפון (פוריה). בארצות הברית מאובחנת המחלה בשכיחות של 10 מקרים בשנה בממוצע.
1 צפייה בגלריה
נגלריה פאולרי אמבה אוכלת מוח
נגלריה פאולרי אמבה אוכלת מוח
האמבה עלולה לחדור למוח דרך האף באמצעות נתזי מים
(צילום: shutterstock)
האמבה נגלריה פאולרי משגשגת במים חמים בטמפרטורה של יותר מ-35 מעלות צלזיוס ועד 42 מעלות צלזיוס. ברוב המקרים לא יקרה דבר לרוחצים במקורות המים שבהם האמבה נמצאת. ואולם, החשיפה לאמבה עלולה לגרום לזיהום מוחי קטלני שעלול בסבירות גבוהה להוביל למוות. החדירה לגוף האדם מתרחשת דרך האף ישירות למוח. אין טיפול ייעודי לאמבה אך בעזרת שילוב של תרופות ניתן, בחלק מהמקרים, להביא לצמצום הפגיעה במוח.
לפי המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית (CDC) הזיהום כתוצאה מהאמבה נגלריה פאולרי (Naegleria fowleri) מתרחש בדרך כלל בשחייה או בצלילה במים מתוקים וחמים. ניתן להידבק באמבה באמצעות שאיפת רסיסי מים מתוקים נגועים, למשל שחייה במקור מים כמו אגם או ימה שהאמבה נמצאת בהם או שאיפת נתזי מים משלוליות. האמבה לא שורדת במים מלוחים או שהוכנס אליהם כלור ולא ניתן להידבק בה באמצעות שתייה. המחלה נחשבת לנדירה וסיכויי ההחלמה נמוכים. התסמינים כוללים חום, בחילות והקאות, כאבי ראש וצוואר נוקשה. רוב הנדבקים מתים בתוך שבוע.
ד"ר תמר גוטסמן, מנהלת השירות למחלות זיהומיות בבתי החולים בילינסון והשרון, מסבירה בסדרת שאלות ותשובות על האמבה המסוכנת:
מה זאת אמבה? אמבה היא קבוצה של יצורים חד-תאיים, המתאפיינים בתנועה אמבואידית - כיווץ והרפיה של התא עם זרועות או שוטן (מעין זנב) כסייענים. יצורי האמבה מצויים בסביבה (מים, אדמה) בכל רחבי העולם. האמבה המדוברת - Naeglera fowleri - משגשגת במאגרי מים מתוקים בטמפרטורה שבין 35 ל-42 מעלות צלזיוס.
כיצד נדבקים באמבה? ההדבקה בנגלריה מתרחשת במהלך צלילה במאגר מזוהם או כאשר ניתזים מים מזוהמים לריריות האף. האמבה חודרת מריריות האף לעצב ההרחה ומשם למוח וניזונה מתאי המוח.
נגלריה פאולרי אמבה אוכלת מוח
האם יש סכנה גם במים שאינם מתוקים? לא. הנגלריה אינה שורדת בתנאי מליחות - ריכוז של 1% נתרן ויותר הורג אותה. גם במים מתוקים המחלה נדירה ביותר ומבין נחשפים רבים רק מעטים מאוד נדבקים (10 מקרים מדווחים בארה"ב בשנה).
מהם התסמינים העיקריים להדבקה באמבה נגלריה פאולרי? סימני דלקת עוצבה (קרום המוח): חום, כאב ראש, בחילות והקאות, חוסר סבילות לאור ולצליל, קישיון עורף והתדרדרות נוירולוגית מהירה (תוך ימים ספורים) שכוללת הפרעות קוגניטיביות עד כדי חוסר התמצאות מוחלט, שקיעה הכרתית, פרכוסים, חוסר שקט, שיתוק ועוד.
באיזו מהירות מתקדמת המחלה? רוב המטופלים נפטרים בתוך 10-5 ימים ממועד התחלת התסמינים.
כמה מקרים אובחנו בעולם עד כה? כ-400 מקרים מדווחים בסדרות קטנות בספרות הרפואית.
כיצד מטפלים בחולים? באמצעות שילוב של תרופות נגד פטריות, טפילים ואנטיביוטיקה במתן תוך ורידי ו/או מוחי יחד עם ניקוז נוזל שדרה במקרים של יתר לחץ תוך-גולגולתי ומניעת בצקת מוחית.
מהם סיכויי ההישרדות מהמחלה? סיכויי ההישרדות עומדים על כ-10%.