תחנות טיפת חלב מעניקות שירות קריטי לתינוקות ולהוריהם בחודשים הראשונים לאחר הלידה. אלא שלאחרונה הורים טריים מעידים על תורים ארוכים עד קבלת השירות, ומצד שני אחיות טוענות שהן עובדות בתנאים קשים שפוגעים בתפקוד שלהן, בין היתר בשל מחסור בתקנים.
קראו עוד:
מנתונים שהעביר משרד הבריאות, שאחראי על כ־70% מתחנות טיפת חלב ברחבי הארץ, עולה כי בחלקן לא נוספה ולו אחות אחת בשלוש השנים האחרונות. תקינת כוח האדם אף אינה תואמת את שיעורי הילודה ואת עומס המטלות של כאלף אחיות בריאות הציבור שעובדות בתחנות. בהסתדרות האחים והאחיות מספרים על הזנחה קשה, בתחנות ובכוח האדם, שגורמת לזמני המתנה ארוכים במיוחד ובחלק מהמקרים למתן שירותים באיחור - גם של חיסוני תינוקות.
1 צפייה בגלריה
טיפת חלב מרכז אלון קריית השרון נתניה
טיפת חלב מרכז אלון קריית השרון נתניה
תחנת טיפת חלב במרכז הארץ. "יש מקומות במצב קטסטרופלי בשל מחסור בכוח אדם מאוד משמעותי"
(צילום: אסף פרידמן)
"בעשר השנים האחרונות התווספו הרבה מאוד מטלות, ובמקביל, כמות החיסונים לתינוקות עד גיל שנתיים שילשה את עצמה", מספרת רינה טיורי, יו"ר חטיבת אחיות בריאות הציבור בהסתדרות האחיות. "המטלות הן רבות מאוד וכוללות גילוי מקרי אלימות ודיכאון לאחר לידה, ייעוץ הנקה ובדיקות התפתחות. במקביל, שיעורי הילודה עלו, בלי התאמה למצב באף מקום בארץ. יש שבעה מחוזות, ובכולם - אפילו במחוזות שהתקנים בהם מלאים - המצוקה היא קשה בגלל העומס.
"יש מקומות במצב קטסטרופלי בשל מחסור בכוח אדם מאוד משמעותי. למשל, בית שמש, ביתר עילית, מודיעין עילית, בני ברק, אשקלון, פתח תקווה, רמלה ולוד. יש גם קושי גדול לגייס אחיות. השכר נטו לאחות מתחילה הוא בין 5,000 ל־6,000 שקלים. מי תסכים לבוא?"
רינה טיורירינה טיורי. "אין לנו איך לעזור"
על פי נתוני משרד הבריאות, בתחנות בטבריה, שלומי וטייבה, למשל, לא נוספו אחיות בשלוש השנים האחרונות. בשלומי עובדת אחות אחת בלבד בתחנה. בבת ים נוספו שלוש אחיות בשלוש שנים. בסכנין שתיים, בנהריה אחת וברחובות שלוש. בגבעת שמואל שתי אחיות בלבד מחזיקות את התחנה.
"מרגע הלידה אני מנסה לקבוע תור לחיסון צהבת לגיל חודש", מספרת יעל, אם טרייה ממרכז הארץ, "התור שקיבלתי הוא לסוף השנה. נאמר לי שאין אחיות ולכן אצטרך להמתין. המדינה מפקירה את התינוקת שלי. אני לא מצליחה לקבל עבורה מענה רפואי בסיסי. זו שערורייה".
טיורי מוסיפה: "אני מבינה את האמהות הללו. ליבי איתן. התור הכי מוקדם עכשיו הוא לדצמבר. יעלה על הדעת כזה דבר? אישה יוצאת מחדר לידה, רוצה שנראה את התינוק - ואין תורים. לפעמים הורים מגיעים גם בלי תורים, והם מאוד כועסים. השיח הופך אלים, אבל אין לנו איך לעזור. מישהו במשרד הבריאות צריך להתעורר".
רינה טיורי, יו"ר חטיבת אחיות בריאות הציבור בהסתדרות האחיות: "התור הכי מוקדם עכשיו הוא לדצמבר. יעלה על הדעת כזה דבר? אישה יוצאת מחדר לידה, רוצה שנראה את התינוק - ואין תורים. לפעמים הורים מגיעים גם בלי תורים, והם מאוד כועסים"
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות נמצא בעיצומו של תהליך התאמת התקינה הקיימת להיקף התינוקות המטופלים בטיפות החלב על מנת להציע מודל לעדכון התקינה אל מול תוספת ילודה. בנוסף, החלה היערכות לפתיחת הסכמי שכר מול האוצר כדי לעדכן את תנאי השכר וההעסקה של אחיות בריאות הציבור בקהילה ובבתי החולים. שני מערכים אלה יחד יסייעו לשפר את המענה הניתן לכלל הציבור בישראל בתחומי הרפואה המונעת. אחיות המועסקות במחוזות מתניידות בין התחנות השונות בהתאם לצרכים השונים. תנועת האחיות נועדה לתת מענה לפערים ולייצר מענה מיטבי וזמינות שירותים טובה ואחידה ככל שניתן. על כן, בחינת המספרים בנקודת זמן ספציפית איננה משקפת בהכרח את הנתונים".