עלייה חדה נרשמה בישראל בשיעורי צריכת תרכובות מזון לתינוקות (תמ"ל) – בניגוד להמלצות משרד הבריאות. כך עולה מתוצאות הסקר הלאומי של המשרד בקרב כ-1,500 אימהות לתינוקות בני תשעה עד 12 חודשים, שבוצע בין השנים 2019 ל-2020 ומתפרסם היום (ה').
על פי הנתונים, קיימת עלייה בשיעורי ניסיונות ההנקה מיד לאחר הלידה בהשוואה לעשור הקודם, מ-41.4% ל-62.3% כיום, בהתאמה להמלצות משרד הבריאות. ואולם, שיעור התינוקות שצרכו תמ"ל במחלקת היולדות עלה מ-67.2% לפני כעשור ל-80.1% כיום, וזאת בניגוד להמלצות המשרד.
קראו עוד:
מהסקר עולה עוד כי רוב התינוקות, 87.5%, הוזנו בחלב אם במחלקת היולדות. בנוסף, שיעור התינוקות שינקו אי פעם עומד על 92.0%, אבל שיעור התינוקות שינקו ללא שום תוספת לפחות עד גיל שישה חודשים, כמומלץ על ידי משרד הבריאות וארגון הבריאות העולמי, הוא רק 15.3%.
מחקר הנקה
60.6% מהאימהות הניקו הנקה משולבת במשך שישה חודשים ויותר, מדובר בעליה מ-54.8% שדווחו בסקר הקודם. רוב האימהות, 90.1%, ציינו שבמהלך ההיריון הייתה להן כוונה להניק, אבל 40% מהן שהסיבה העיקרית לאי כוונתן להניק הייתה שהן לא התחברו להנקה. בנוסף, 54.4% מהאימהות ציינו שהסיבה להפסקת ההנקה הייתה שלא היה להן מספיק חלב. 41.6% מהאימהות היהודיות ו-28.9% מהאימהות הערביות אמרו שהן רצו להפסיק להניק. עוד עולה מהסקר כי 67.1% דיווחו על כאבים בשדים הקשורים להנקה, אולם רק 2.6% מהאימהות הפסיקו להניק עקב הכאבים.
1 צפייה בגלריה
מחקר הנקה
מחקר הנקה
הנקה בלעדית עד גיל חצי שנה מפחיתה סיכון למוות בעריסה ולדלקות
(צילום: shutterstock)
לדבריה של ראש חטיבת בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, "הנקה היא לעיתים מאתגרת, בוודאי באורח החיים האינטנסיבי שבו אנו חיות כיום, ואולם הנקה בלעדית עד גיל חצי שנה חשובה מאוד לבריאות הילוד – היא מפחיתה סיכון למוות בעריסה ולדלקות ותורמת להתפתחות תקינה. היום ידוע שהנקה גם טובה לבריאות של האם במניעת סרטן שד ושחלה ומחלות לב וכלי דם.
"ממצאי סקר ההנקה מעידים על שיפור במאפיינים מסוימים כמו ניסיון הנקה מיד לאחר הלידה, אבל גם מצביעים על מגמות מדאיגות, כמו ירידה בשיעור ההנקה הבלעדית ועלייה בשימוש בתמ"ל במחלקת היולדות"
"משרד הבריאות וגופי הבריאות המובילים בעולם ממליצים על הנקה בלעדית עד גיל חצי שנה ולאחר מכן המשך הנקה תוך חשיפה למזונות שונים בהדרגה". ד"ר אלרעי פרייס הוסיפה: "אנחנו מחויבים בבריאות הציבור לסייע ככל שניתן לנשים לבחור בהנקה - לתת מידע, לעזור לאפשר תנאים להנקה במרחב הציבורי, להנגיש מידע בטיפות החלב וסיוע לנשים שמעוניינות להניק ומתקשות. יש לנו קו ייעוץ של אחיות טיפת חלב שיכול לתת מענה לשאלות 5400*. חשוב לנו לדאוג שהבחירה הבריאה תהיה קלה עבור הנשים״.
מנהלת המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות, פרופ' ליטל קינן בוקר, הוסיפה: "ממצאי סקר ההנקה הישראלי הנוכחי מעידים על שיפור במאפיינים מסוימים כמו ניסיון הנקה מיד לאחר הלידה וביות מלא במחלקת היולדות בהשוואה לעשור הקודם, אבל גם מצביעים על מגמות מדאיגות, כמו ירידה בשיעור ההנקה הבלעדית ועלייה בשימוש בתמ"ל במחלקת היולדות. סקרים תקופתיים מסוג זה, שמשקפים את מה שקורה בשטח, מאפשרים להעריך את מידת הדבקות בהמלצות משרד הבריאות, לאתר פערים וחסמים, ולתרום לעיצוב מדיניות ותכנון התערבויות שמבוססות על תשתית ראייתית מדעית".
באגודה למלחמה בסרטן מעדכנים ומזכירים כי: "הנקה יכולה להפחית את הסיכון לסרטן השד והשחלות בעשרות אחוזים. הנקה היא גורם המגן באופן משמעותי ומובהק מפני סרטן השד, וישנן ראיות מדעיות לכך שהיא מגנה גם מפני סרטן השחלות. ניתוח של עשרות מחקרים מדעיים הוכיח ירידה של 26% בסיכון לחלות בסרטן השד וירידה של 35% בסיכון לסרטן השחלות בהנקה למשך 12 חודשים ומעלה, לעומת אי הנקה כלל. נוסף על ההשפעה המגנה של הנקה בקרב נשים בריאות, מחקרים אחדים מציגים קשר אפשרי בין הנקה ממושכת וסיכון מופחת להישנות ולתמותה מסרטן השד בקרב נשים שכבר חלו. לדוגמה, במחקר בקרב 1,636 נשים שאובחנו עם סרטן השד והניקו בעבר את תינוקם למשך למעלה משישה חודשים, נרשמה הפחתה של 30% בסיכון להישנות המחלה, וב-28% לתמותה ממנה".