"אצטרך להוריד שעות טיפול בקשיש כדי להחזיק מעמד"
(צילום: משי בן עמי)
בתי האבות בישראל עתרו לבג"ץ בדרישה לחדש את התוספת התקציבית להתמודדות עם הקורונה. באולפן ynet התראיין היום (ג') בנושא אביטוב זלקין, מזכיר א.ב.א (איגוד בתי אבות ודיור מוגן) ומנהל בית האבות נווה הורים בירושלים.
קראו עוד:
"זה לא קרה פתאום", אומר זלקין. "כשהתחילה הקורונה, בתחילת 2020, הבין משרד הבריאות שניהול בית אבות בתקופת מגפה לא דומה לניהול בשגרה, ולכן הוא קבע מספר תקנים נוספים שהיינו צריכים להוסיף, כגון עובדי ניקיון ושומרים. המשרד קבע - וגם תיקצב. בחודשים הראשונים של הקורונה תיקצב משרד הבריאות את בתי האבות ב-30-50 אלף שקל לכל מחלקה בשגרה. מחלקה בבידוד תוקצבה בעוד עשרות אלפי שקלים. אבל במאי 2021 הכריז משרד הבריאות שאין יותר קורונה בבתי האבות, ומכאן ואילך אין יותר תקצוב. אמרו לנו, 'תסתדרו לבד'. לא עזרו פניות לאגף לגריאטריה ולאגף התקציבים במשרד האוצר. מסרבים לדבר איתנו על הדבר הזה".
1 צפייה בגלריה
חוגגים בבית אבות
חוגגים בבית אבות
"משרדי הבריאות והאוצר יודעים שלא נסכים לפגוע בשירות למטופלים שלנו בשום פנים ואופן", אומר זלקין
(צילום: gettyimages)
לדבריו, העומס על בתי האבות רק גדל עם התמשכות המגפה. "עלות השיפוי שקיבל בית האבות שבניהולי עמדה בנובמבר על 300 אלף שקל, וזה לא הספיק", אומר זלקין. "עכשיו המצב חמור הרבה יותר. ראשית, בשל הצטברות התוספת שלא משולמת. שנית, מי שחלה בגל האחרון, לא פונה למוסדות אחרים. כשדייר נמצא בבידוד ואני משאיר אותו בבית האבות, אני חייב לדאוג לכל צרכיו, וזה הרבה מאוד כוח אדם, אבל את משרד הבריאות זה ממש לא מעניין.
"המגמה לא חדשה. לפני הקורונה, בשנים 2013-2019, נסגרו 70 בתי אבות בגלל תת תקצוב של משרד הבריאות. עכשיו המגמה נמשכת. למה מחכים? לאן הלכו המיליארדים בתקציב החברתי שקיבל משרד הבריאות? האם הקשישים מבתי האבות הם רכושם של המנהלים? למה משרד הבריאות בוחר להתעלם? אומרים לנו, 'שימו שומר בכניסה ותשלמו לו פחות משכר מינימום'. משרד הבריאות משלם לעובדיו פחות ממינימום? מי יסכים לעבוד בפחות?
"המגמה לא חדשה. לפני הקורונה, בשנים 2013-2019, נסגרו 70 בתי אבות בגלל תת תקצוב של משרד הבריאות. עכשיו המגמה נמשכת. למה מחכים? לאן הלכו המיליארדים בתקציב החברתי שקיבל משרד הבריאות? האם הקשישים מבתי האבות הם רכושם של המנהלים? למה משרד הבריאות בוחר להתעלם?"
"הבעיה היא שמשרדי הבריאות והאוצר יודעים שלא נסכים לפגוע בשירות למטופלים שלנו בשום פנים ואופן. אני לא אוריד את רמת השירות עד שהתקציב ייגמר, אבל זה ייגמר בתוך חודשים ספורים ביותר, ואז משרד הבריאות ימצא את עצמו עם מאות מיטות פחות ועם דיירים שרוצים להגיע לבתי האבות אבל לא יכולים. ואז יתחילו לשאול למה".
לשאלה אם הוא יכול להוציא דיירים אל מחוץ לבית האבות שבניהולו, להתקשר למשפחה ולהגיד, "בואו תיקחו את הסבא" - השיב זלקין: "זה לא יקרה אצלי בשום פנים ואופן. מדובר במקום סיעודי. אנשים לא יכולים לטפל בבית באבא או בסבא. לא נשלח דיירים החוצה, למרות שמשרד הבריאות דוחף לשם".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "תגובתנו תימסר במסגרת התגובה לעתירה".