כבר כמעט שנה שדובי קליין מתמודד עם סרטן הלבלב. "עברתי שני ניתוחים, כאבים, סבל גדול. לקחתי משככי כאבים חזקים מאוד, כשמורפיום היה קל לעומתם, אבל אז גיליתי שבחצי ג'וינט אפשר להשיג את אותה התוצאה", הוא אומר.
קליין, בן 41 מעמק חפר, נשוי לליה ואבא ל-2 בנות, אלה בת ה-7 ופלא בת ה-6, מספר כי הטיפול בקנאביס הרפואי לא הומלץ לו תחילה על ידי רופאיו, אבל התהליך התקבל בהבנה. "קנאביס לא מרפא לי את הסרטן, אבל זה מקל את התסמינים שלי, וכשלא כואב – הגוף יכול להתרפא", הוא מסביר את ההיגיון הכי פשוט מבחינתו.
5 צפייה בגלריה
דובי קליין בטיפולים
דובי קליין בטיפולים
דובי קליין בטיפולים. "הקנאביס התגלה כעושה פלאים"
(צילום: ליה קמפבל קליין)
בעקבות הטיפולים הכימותרפיים וחוסר התיאבון שבא בעקבותיו, קליין רזה 20 קילו בחודשיים. הוא מספר כי בזכות הקנאביס הוא חזר לאכול. "הקנאביס עוזר לתיאבון, ועושה מאנצ' מטורף. זה מצוין לי. הגוף שלי חייב לאכול".
דובי קליין: "האפקט של כימו על הגוף הוא הרסני. ואם חשבתי שקנאביס עוזר רק לטיפולים, הוא התגלה כעושה פלאים להתמודדות עם החלמה מהניתוח, משכך את הכאב באופן שלא חוויתי עדיין וזה מדהים"
אחרי שישה סבבי כימותרפיה, הוא עבר גם ניתוח. הגידול הוסר במלואו, וביחד איתו גם חצי מהלבלב, "כולם יצאו מבסוטים", הוא צוחק. עכשיו נשאר לו סשן כימותרפיה נוסף למניעה ולמרות שהוא מתמודד עם הכל בהומור הוא אומר: "האפקט של כימו על הגוף הוא הרסני. ואם חשבתי שקנאביס עוזר רק לטיפולים, הוא התגלה כעושה פלאים להתמודדות עם החלמה מהניתוח, משכך את הכאב באופן שלא חוויתי עדיין וזה מדהים".

תפריט קנאביס יומי

שיר איפרגן, בת 31 מגבעתיים, שחלתה בסרטן לימפומה באפריל 2021, מספרת על מצבה בהומור, שאותו היא מנצלת גם למופעי סטנד-אפ שבהם היא משתפת על המחלה והטיפולים שהיא עוברת. היא מטופלת בקנאביס רפואי מ-2017 "בזכות" מחלות רקע כמו קוליטיס, FMF ומחלת כבד, שבגללה עברה השתלה בארה"ב. "הקנאביס פשוט הציל לי את החיים", היא אומרת.
5 צפייה בגלריה
שיר איפרגן בטיפול כימו
שיר איפרגן בטיפול כימו
שיר איפרגן בטיפול כימותרפיה. "הרגשתי שהקנאביס הציל לי את החיים"
איפרגן עובדת כדיאטנית בבית החולים השיקומי "רעות" וחברת קהילה בחלאסרטן ("קיבלתי מהם הודעה 'הצטרפו! אלינו', זה הצחיק אותי – אז הצטרפתי"), ומנהלת "שגרת קנאביס רפואי" – כמו תפריט. דבר ראשון בבוקר, כשאני קמה – קפה וג'וינט. כדי להתחיל את היום ללא כאבים. לאחר מכן זה לפי הצורך. משתנה לפי הכאב. במהלך היום אקח זן סטיבה (זן 'מרים') או היברידי, החל מ-19:00 אינדיקה (זן 'מרדים').
שיר איפרגן: "אני נחשבת למחלימה מסרטן החל מספטמבר 2022. עברתי טיפולי כימו וגם טיפולים ביולוגיים, וקרסתי. הייתי במשך חצי שנה מאושפזת עשר פעמים. לא הצליחו לאושש אותי – ועם הקנאביס הצלחתי עוד איכשהו לאכול, לקום מהמיטה. לפי מצבי הרפואי, אנשים מופתעים שאני עדיין בחיים, אבל אני רוצה לחיות. וקנאביס עוזר לי לחיות, הוא הציל אותי"
"אני נחשבת למחלימה מסרטן החל מספטמבר 2022. עברתי טיפולי כימו וגם טיפולים ביולוגיים, וקרסתי. איבדתי משקל רב וזה פגע לי במעי. הייתי במשך חצי שנה מאושפזת עשר פעמים. לא הצליחו לאושש אותי – ועם הקנאביס הצלחתי עוד איכשהו לאכול, לקום מהמיטה. התמודדתי עם הרבה דברים, הייתי בשיקום. הייתה לי גם פגיעה בעצבים. זה היה הכל ביחד. משיקום לטיפול בסרטן בלי הפסקה. קנאביס מרגיש לי טבעי. אני עם אינספור מחלות בנוסף לסרטן, כל אחת "והנזק" שלה. אין יום ללא כאב, והקנאביס נותן לי לפחות טיפה כוח להמשיך, עוד צעד, ועוד צעד. בגלל המעי שלי אני חייבת לעשן ולא מנסה שמן".
איפרגן רווקה ומספרת שהשילוב של קנאביס וסרטן משפיע גם על סצנת הדייטינג. "אם גבר מעשן זה פחות יפריע לו. אבל לפעמים אנשים לא מבינים. אנשים חושבים שזה טרנד, צריך להבין שמדובר במטרה רפואית".
יש לה 35 קעקועים שמספרים את הסיפור שלה, היא משחקת רמי ופוקר (תחרויות רשמיות), והיא צוחקת על המחלה ומגדירה את עצמה "הכול מהכול": "כל מה שעברתי בחיים – כדי להראות שאני בסדר גם כשאני קורסת. כי בסוף? אני רוצה לחיות. וקנאביס עוזר לי לחיות, הוא הציל אותי. כולם במשפחה שלי אגב עם קנאביס, משפחה של נכים", היא אומרת, "לפי מצבי הרפואי, אנשים מופתעים שאני עדיין בחיים".
5 צפייה בגלריה
שיר איפרגן קעקוע
שיר איפרגן קעקוע
35 קעקועים שמספרים את סיפור ההתמודדות עם הסרטן. שיר איפרגן

"הקנאביס הכניס אותי למצב של סנטר"

מי שמסייעת לחולים אונקולוגיים להתמודד עם המחלה והטיפול בקנאביס רפואי בעמותת "חלאסרטן" היא עפרה שוורץ, אחות בת 41 מרמת גן, שמחלימה בעצמה מסרטן השד, שגילתה בגיל 38 כשמיששה את האזור.
בשיבא היא למדה בבית ספר לאחיות ייעוץ בקנאביס רפואי, ויצאה ללימודים האלה בתחושת שליחות עבור המטופלות שלה. "כשאובחנתי בעצמי, ידעתי שיש לי זכאות לרישיון קנאביס. כל פעם שהייתה לי בחילה, לקחתי שכטה והיא עברה. אימא שלי, שהיא הכי 'חנונית', נתנה לי לעשן את הקנאביס, כי היא הבינה שזה פשוט עוזר. זה החזיר לי את התיאבון, מערכת העיכול שלי עבדה. הכניס לי את הגוף למצב של סנטר. לדעתי - צריכה להיות שגרירה ייעוץ קנאביס רפואי בכל מחלקה בבית חולים בישראל".
5 צפייה בגלריה
עפרה שוורץ
עפרה שוורץ
עפרה שוורץ. "הקנאביס משכך את הכאב, מכניס את הגוף למצב של סנטר"
שוורץ מספרת על תופעות לוואי קשות שחווים מטופלים אונקולוגיים, שעליהן גם שמעה מחבריה בעמותה. "המכה הקשה של האופיאטים היא עצירות", היא אומרת ומוסיפה, "לא נעים לדבר או לכתוב על אבני צואה שמוציאים ידנית מתוך הרקטום של המטופל, אבל אלו אתגרים ממשיים ויום יומיים שחווים חולי הסרטן. אני לא יכולה לתאר עד כמה זה מזעזע. אתה חלש, קירח, נראה כמו וולדמורט (מהארי פוטר). אפשר לפתור את זה בעזרת רישום של מינון גבוה של THC וזה משכך את הכאב", היא אומרת.
עפרה שוורץ: "חולים מתבקשים להביא המלצה מאונקולוג, אבל האונקולוגים לא תמיד מבינים בתחום הקנאביס הרפואי ולא מעוניינים להמליץ. המטופל נשאר ללא מענה רפואי וללא אישור מרשמים"

"חולים נופלים בין הכיסאות"

קליין אומר כי למרות היעילות הרבה של הקנאביס, הנקודה הכלכלית מרכזית מאוד בשיקולים אם לקחת אותו למרות הרפורמה. "לקח לי זמן עד שמצאתי את הזנים המתאימים. הלוואי שיכולתי לנסות אלפי זנים כדי לדייק לי מה מתאים, אבל זה מאוד יקר. זו מעמסה כלכלית. בהתחלה הייתי קונה זנים במאות שקלים, אבל הם לא עבדו עליי. לא נתקלתי ברופא שיכול להתאים זן, זה רק רוקח בבית המרקחת, וגם הוא לא יודע בדיוק.
"כדי להגדיל מינון, הרפורמה החדשה מחייבת המלצה של אונקולוג. אבל בגלל שרופאים לא עברו התמחות, חלקם לא רוצים להמליץ וזה נתון לשיקול דעתם – ואז חולים נופלים בין הכיסאות. אני זכאי לקנאביס רפואי – אבל מה שנותנים לי לא עוזר, זה כמו אוויר".
5 צפייה בגלריה
מריחואנה קנאביס עישון
מריחואנה קנאביס עישון
"חולים נופלים בין הכיסאות". עישון קנאביס
(צילום: shutterstock)
שוורץ אומרת כי הרפורמה הייתה אמורה לפשט את התהליך ולהקל על החולים, אבל בפועל, לא כך הדבר. "אמרו שירכזו הכול בידי המדינה, אבל אף אחד מאיתנו לא מבין את המשמעות. בפועל מה שקורה זה שהאחריות עברה לקופות החולים. אם בעבר היו המון מרפאות שטיפלו בהרבה אנשים, כרגע יש ארבעה מרכזים קטנים שאמורים לטפל בגל של פניות, זה מכעיס".
פרופ' עידו וולף: "בוודאי שיש מחקרים שמראים שקנאביס הורג תאי סרטן, אבל כל מה שנשפוך על תאי סרטן יכול להרוג אותם. אין מחקר אחד בבני אדם שמראה תועלת אמיתית של קנאביס במובנים של הארכת חיים"
עוד היא אומרת שחולים מתבקשים להביא המלצה של אונקולוג מטפל, ואולם "האונקולוגים לא תמיד מבינים בתחום הקנאביס הרפואי ולא מעוניינים להמליץ. המטופל נשאר ללא מענה רפואי וללא אישור מרשמים".

"לא מתאים לכל אחד, וצריך להיזהר מהתמכרות"

כמה רופאים שאיתם שוחחנו הודו שהם נרתעים מטיפול באמצעות קנאביס רפואי, משום שזו לא תרופה כמו שאר התרופות בסל, עם אישור FDA. "מדובר על טיפול במינון שהוא ברוב המקרים ניסוי וטעייה, מדובר במסע שעלול להיות מייסר, מייגע ויקר מאוד", הם אומרים.
פרופ' עידו וולף, מנהל המערך האונקולוגי בבית החולים איכילוב, ראש המועצה הלאומית למניעה, אבחון וטיפול במחלות ממאירות של משרד הבריאות, ראש בית הספר לרפואה באוניברסיטת ת"א ואחד החוקרים שפרסמו בישראל לא מעט מחקרים על קנאביס רפואי, מודה שאכן יש בעייתיות. "רופאים לא יודעים מספיק על קנאביס, וזה המוצר היחידי שמשווק כתרופה בלי הוכחות מדעיות, וצריך לקחת את זה בחשבון. אם היו מנסים לקחת תרופה מחברת תרופות כמו קנאביס היו זורקים אותה מכל המדרגות".
פרופ' עידו וולף מנהל המערך האונקולוגי באיכילובפרופ' עידו וולף צילום: מירי גטניו דוברות איכילוב
הוא אומר כי "לפי הנתונים שלנו, כ-50% מחולי הסרטן נעזרים בקנאביס רפואי כמו כל תרופה. אבל צריך להשתמש בזהירות – זה לא נס, ויש כאלה שזה עושה להם תופעות לוואי משמעותיות. קנאביס רפואי לא מתאים לכל אחד, וצריך להיזהר מהתמכרות, אבל יש אנשים שזה עושה להם טוב, למשל, בשילוב עם טיפולים אימונותרפיים", הוא מסביר לאור מסקנות מחקר שנערך באיכילוב שהראה כי אין בעיה לשלב בין קנאביס לטיפולי סרטן נוספים.
ד"ר ארי רפאל: "יש לי לא מעט מטופלים שסובלים מתופעות לוואי ואומרים ששום דבר אחר לא עזר להם חוץ מקנאביס. לא חושב שיש מה לחשוש ממנו, אבל קנאביס רפואי לא מטפל בסרטן עצמו. אלא בתופעות שנגזרות ממנו, ואת זה חשוב לזכור"
"בוודאי שיש מחקרים שמראים שקנאביס הורג תאי סרטן, אבל כל מה שנשפוך על תאי סרטן יכול להרוג אותם", מסביר פרופ' וולף. "כלומר, המחקר לא הצליח להראות כלום בעניין הזה, גם במאמרים שלנו. ויש בעיה נוספת, מי שמצא מה הורג תאי סרטן יפרסם את המאמר שלו, ומי שלא מצא מה הורג – לא יפרסם. אין מחקר אחד בבני אדם שמראה תועלת אמיתית של קנאביס במובנים של הארכת חיים".
ד"ר עבד אגבאריהד"ר עבד אגבאריהצילום: שירותי בריאות כללית
גם ד"ר עבד אגבאריה, מנהל אונקולוגי במגדלי נצרת בכללית, מחוז צפון, הוא אחד מהמנהלים הוותיקים של אישורי הקנאביס בישראל. "בשנים האחרונות יש מהפכה של ממש בטיפולים אונקולוגיים. החולים שלנו חיים יותר. סימפטומים כמו חולשה, עייפות, חוסר תיאבון, דיכאון, עצבנות ועוד, מטופלים במגוון רחב של טיפולים, גם בקנאביס רפואי כטיפול משלים.
"כשאני נותן קנאביס למטופל אני חושב על איכות החיים שלו. מגיע לחולה הזה אתנחתה מהבעיות הרבות שגם ככה יש לו, אם אני יכול לעזור לו – למה לא? חשוב להדגיש, יש כאלה שחושבים שזה מרפא סרטן, אבל זה לא מוכח מדעית".
ד"ר ארי רפאל, האונקולוג הראשי בלאומית, הוא קול נדיר בנוף בנוגע לקנאביס כ"טיפול משלים", כמו שממליצים עליו ד"ר אגבאריה וד"ר וולף. מבחינתו, לא כל מטופל צריך לקבל טיפולים נרקוטיים כי לפעמים קנאביס זה מספיק, בטח כשמדובר בכאבים קלים וספציפיים. שהרי, יש מטופלים ש'נהנים' מקנאביס סביב המחלה. "סרטן מסווג כ'מחלה סופנית' אבל סרטן בכלל לא חייב להיות מחלה כזאת, ולכן בעיניי – הקנאביס יכול להינתן בכל שלב, במקביל לטיפולים – זהו "התפריט האידיאלי".
ד"ר ארי רפאלד"ר ארי רפאלצילום: מירי גטניו, איכילוב
"יש לי לא מעט מטופלים שסובלים מתופעות לוואי ואומרים ששום דבר אחר לא עזר להם חוץ מקנאביס. צריך לשמור על ראש פתוח בנוגע אליו, לא חושב שיש מה לחשוש ממנו, אבל קנאביס רפואי לא מטפל בסרטן עצמו. אלא בתופעות שנגזרות ממנו, ואת זה חשוב לזכור".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "הרפורמה בתחום הקנאביס שנכנסה לתוקף באחד באפריל היא צעד חשוב ומשמעותי בהקלה על ציבור המטופלים בקנאביס רפואי ושיפור איכות הטיפול הרפואי בהם. המעבר מרישיונות למרשמים עבור המטופלים ובכלל זה גם עבור חולים אונקולוגיים נועד להקל את הנטל הבירוקרטי על המטופלים. משרד הבריאות מלווה את יישום הרפורמה באמצעות פיקוח על קופות החולים ובמעקב תדיר אחר מתן השירות, כאשר כל פנייה שמתקבלת ביק"ר נבדקת על מנת לוודא כי השירות ניתן באופן רציף וזמין.
"במטרה לאפשר גמישות בנוגע למרשמים, הבהיר משרד הבריאות בתחילת החודש לקופות החולים ולבתי המרקחת כי בהתאם לכללים שנקבעו, אין מניעה לבצע מעבר בין מוצרי קנאביס (המרה רוקחית) בניפוק מוצרי קנאביס במרשם, בדומה למתאפשר כיום בניפוק מוצרי קנאביס ברישיון, זאת בהתאם לשיקול הדעת הרפואי והרוקחי לכך. בנוסף, על פי התקנות, ניתן לציין במרשם עוד שני אנשים להם קיים ייפוי כוח כדי לקחת את הקנאביס מבית המרקחת.
"חשוב לציין כי נושאי המינון של זני הקנאביס השונים (שמן, תפרחת ועוד) ומעבר בין התוויות לקנאביס רפואי למטופלים אינם נוגעים לרפורמה ולא השתנו בעקבותיה. לאחר שנושא המינון המינימלי נדון במשרד הבריאות פעמים רבות, הוחלט כי הוא יעמוד על עשרה גרם, זאת בדומה למקובל בעולם. בנוסף לכך, אין מניעה לעבור בין התוויה אחת לאחרת או לשנות מינון של קנאביס ככל שקיימת לכך הצדקה רפואית ובהתאם לנהלים.
"בדומה לנעשה לפני כניסת הרפורמה לתוקף, רק רופא מומחה יכול להמליץ על טיפול בקנאביס. מטבע הדברים, ההמלצה מתבצעת על פי שיקול דעת רפואי ובהתאם לכל מקרה ומאפייניו".
הכתבות הקודמות בסדרה: