משרד הבריאות הוציא היום (א') צו סגירה מיידי למרפאת ל.ב הפריה חוץ-גופית ברמת החייל בתל אביב שבבעלות משותפת של פרופ' דוד בידר, החשוד המרכזי מפרשת יבוא הביציות מגאורגיה. במשרד אומרים שבביקורת פתע נמצאו "ממצאים חמורים המצביעים על פגיעה ברורה ומיידית בבריאות הציבור". פרופ' בידר ושותפו פרופ' יעקב לברון ביצעו לכאורה פעולות רפואיות בניגוד לרישיון המקום ושמרו חומרים ביולוגיים בניגוד לנהלים. בין היתר, כך נודע ל-ynet, נמצאה חפיסת שוקולד בקרבת עוברים.
לפני כעשרה ימים נחשף שמו של פרופ' בידר החשוד שידע שהביציות שיובאו מגאורגיה נשאבו מאישה נשאית המופיליה B. פרופ' בידר טוען מנגד שנודע לו על כך באיחור, ושדיווח על כך למשרד הבריאות כשהמידע עלה בפניו.
2 צפייה בגלריה
הרופאים החשודים בפרשת ההפריה
הרופאים החשודים בפרשת ההפריה
במרכז התמונה: פרופ' דוד בידר החשוד בפרשה ולצדו עורכי דינו
(צילום: עידו ארז)
ממצאים אלו הובילו להוצאת צו על ידי רופאת מחוז תל אביב של משרד הבריאות. הביקורת יצאה לדרך "בעקבות ממצאים חדשים ועדויות נוספות שהגיעו למשרד הבריאות". עוד נמסר כי "משרד הבריאות ממשיך לבחון את הצעדים הנדרשים הנוספים בעניין, לרבות בחינת מעורבות של גורמים נוספים, תחת מגבלות החקירה הפלילית, וימשיך לפעול על מנת למנוע פגיעה בבריאות הציבור ובכלל זה ציבור המטופלות במרפאה".
במסגרת פרשת יבוא הביציות מגאורגיה, נשאבו ביציות מנשאית המופיליה, תושבת באקו באזרבייג'ן. הביציות נשאבו במרפאת Birth בבטומי שבגאורגיה והוחזרו כשהן מופרות לשלוש נשים ישראליות: אחת מהן ילדה תינוקת שאובחנה בעצמה עם הליקוי הגנטי (המופיליה B), אישה נוספת עברה לידה שקטה בעקבות אבחון הליקוי תוך כדי היריון. עורכת דינם סיפרה ל-ynet שהשניים שרויים במשבר נפשי קשה ("מרגישים שרצחו את הילד"). עובר נוסף הוחזר לאישה שלישית אך לא נקלט. את יתר העוברים המוקפאים הורה משרד הבריאות להשמיד בעקבות התקלה החמורה.
הפרקליטים של הרופא הפצירו לפני שבועיים בבתי המשפט להותיר את צו איסור פרסום שמו בגלל הנזק שעלול להיגרם לו. כמו כן ביקשו להחזיר אותו לעבודה ולשחרר אותו ממעצר הבית. בקשתם נדחתה והשם הותר כאמור לפרסום.
את המרפאת "ל.ב. הפריה חוץ גופית" שנסגרה בצו של משרד הבריאות ייסד פרופ' בידר בשנת 2008 יחד עם פרופ' יעקב לברון. המרפאה עוסקת בתרומות ביצית, טיפולי הפריה, פונדקאות והפריה חוץ גופית ומאז הרחיב את פעילותו הפרטית. כיום פרופ' בידר כבר לא עובד בשיבא. יש לציין כי אין זו הפעם הראשונה ששמו של בידר נקשר בטענות להיעדר עמידה בסטנדרטיים רפואיים מקובלים.
2 צפייה בגלריה
מרפאת הפוריות של פרופ' בידר ופרופ' לברון חדש
מרפאת הפוריות של פרופ' בידר ופרופ' לברון חדש
מרפאת הפוריות של פרופ' בידר ופרופ' לברון
(צילום: עוז מועלם)
ביקורת הפתע נערכה ביום חמישי האחרון במרפאה, והיום ניתן צו הסגירה. רופאת המחוז ד"ר רבקה שפר כתבה לבעלי הקליניקה, פרופ' דוד בידר ופרופ' יעקב לברון, כי "בדרך התנהלות המרפאה נשקפת סכנה מיידית חמורה למטופלות/ים בה. הדוח הנ"ל מצביע על כך שהמרפאה מבצעת פעולות רפואיות פולשניות בתחום הפריה חוץ גופית ובתחום הטיפול בגמטות ובביציות מופרות, שמותר לבצען במחלקה מוכרת בלבד, במעבדה רפואית בעלת רישיון מתאים בלבד או בבנק זרע מורשה".

"ביצעו פעולות ללא אישור"

עוד קובעת הרופאה המחוזית, כי פעולות אלו בוצעו בקליניקה "ללא אישור או הכרה מתאימים, ובניגוד לתקנות בריאות העם ולנהלי משרד הבריאות". לפיכך, המרפאה נסגרה עד להודעה אחרת.
פרופ' בידר ופרופ' לברון הונחו "לדאוג לאלתר להעברה תקינה של ביציות, ביציות מופרות, וזרע אל בית החולים/ המעבדה בעלי הרישום בהם מותר לבצע פעולות במסגרת הפריה חוץ גופית, אליהם היה החומר הביולוגי מיועד להגיע על-פי האסמכתאות והאישורים לייבוא. במהלך תקופת הסגירה אין לבצע כל פעילות רפואית או מעבדתית במרפאה או לקבל בה מטופלות/ים".
ד"ר שפר הורתה למשטרת ישראל לנקוט כל אמצעי כדי להבטיח ציות לצו הסגירה, וציינה כי "נציגי משרד הבריאות יהיו רשאים להכנס למרפאה בכל עת כדי להבטיח לדעתם את ביצועו התקין של צו זה".
עורכי הדין שי רודה וירון פורר המייצגים את פרופ' בידר מסרו בתגובה: "מדובר בצו סגירה של כמה ימים עד לקיום השימוע. מדובר בליקויים שניתן לתקנם. כזכור, ב-18 במרץ נאסר על פרופ' בידר להכנס למרפאה. אנו סמוכים ובטוחים שבשימוע שיתקיים יוחלט על ביטול צו הסגירה".
עו"ד שירה פרידן מכספי סרור ושות', המייצגת את המטופלת שילדה את התינוקת נשאית ההמופיליה, אמרה בתגובה: "קראנו בצער את החשדות הקשים. מטופלות פריון מתמודדות עם קשיים פיזיים ורגשיים משמעותיים בניסיון להביא ילד לעולם, תוך מתן אמון ברופאים ובמטפלים. כשהאמון מופר וכששיקולים זרים וכספיים גוברים - התוצאות קשות".