לפני 100 ימים, בעיצומה של מלחמת "חרבות ברזל", נולדה במרכז הרפואי בני ציון בחיפה פגה בשבוע 24 - במשקל 570 גרם בלבד. במהלך ביצוע החלפת חבישה סטרילית, היא שלפה את ידה מבעד לכיסוי בפגייה - מה שהוליד תמונה ייחודית. הצוות היה נפעם ומרוגש משליפת היד של הפגה, וחש שזו קריאה לעזרה מצידה והיאחזות בחיים, לכן קרא לתמונה "חיים חדשים בצל המלחמה".
2 צפייה בגלריה
פגה נולדה בבית החולים בני ציון
פגה נולדה בבית החולים בני ציון
חיים חדשים בצל המלחמה: פגה שנולדה בשבוע 24 במשקל 570 גרם במרכז הרפואי בני ציון
(צילום: מריה גורושקו)
התמונה הייחודית, שאותה תיעדה מריה גורושקו, אחות בטיפול נמרץ פגים כבר תשע שנים, נשלחה מטעם פגיית המרכז הרפואי בני ציון לתחרות צילומים בכנס החברה הישראלית לאיכות ברפואה שנערך החודש וזכתה במקום השלישי בתחרות. התחרות התקיימה לציון התמודדות מערכת הבריאות בשנה האחרונה לנוכח אירועי 7 באוקטובר והמלחמה כולה.
הפגה עלתה במשקל מאז נולדה, ומפגיית המרכז הרפואי בני ציון, שהועברה בשבוע שעבר לאשפוז הממוגן לאור ההסלמה במצב הביטחוני בצפון, נמסר כי "בקרוב היא אף תשתחרר לביתה ובדיוק כמו שהתמונה מסמלת - היא ממשיכה להיאחז בחיים".
מנכ"ל המרכז הרפואי בני ציון ד"ר אוהד הוכמן מסר: "כל הכבוד לצוות הפגייה, בראשותו של מנהל הפגייה פרופ' אריה ריסקין, על מתן טיפול איכותי, בטוח ורגיש להורים ולפגים בתקופה מאתגרת זאת".

"הפגה פייטרית שחבל על הזמן"

האחות שצילמה, מריה גורושקו, סיפרה ל-ynet: "התמונה צולמה בסביבות חודש אפריל השנה. מתחילת המלחמה עברה הפגייה הרגילה לקומה במבנה ממוגן בבית החולים. הרגשנו שגם אותנו עקרו מהבית למקום אחר, וזו תחושה קשה. כי צריך לארגן הכל מחדש, ולהתארגן למיקום לחדש. העבודה שלנו היא להציל חיים ולתת להם את ההזדמנות להיאחז בחיים. התמונה הזאת צולמה באיזושהי פעולה סטרילית שעוזרת לפגים להישאר בחיים, כי דרכה אנחנו נותנים את המזון ואת הנוזלים שהפגה צריכה.
2 צפייה בגלריה
האחות מריה גורושקו המרכז הרפואי בני ציון
האחות מריה גורושקו המרכז הרפואי בני ציון
האחות מריה גורושקו שצילמה את התמונה הנדירה
(צילום: אלבום פרטי)
"פגים לא מושיטים ככה יד, ופה פתאום היא הושיטה יד. מעין קריאה לעזרתנו. החלטתי ישר לצלם. עשיתי כמה קליקים במצלמה. התמונה צולמה נטו בשבילנו למחלקה. לא חשבתי לרגע שהתמונה הזאת תיצור כזה עניין. מבחינת הצוות שלנו התמונה ממחישה אולי יותר מהכול את האחיזה בחיים של אותה. וכל זה קורה בשנת מלחמה שקשה לכולם. התמונה הזאת מרגשת הרבה מאוד אנשים מהצוות".
"הפגה נולדה בשבוע ה- 26 במשקל 530 גרם. זה עובר לכל דבר. היא טופלה אצלנו חמישה חודשים. עברה את כל שלבי הפגות שלה. היא לוחמת, פייטרית שחבל על הזמן, כי עברו עליה ימים קשים והיא שרדה את הכל"
עוד סיפרה האחות על הקרב לחיים על הפגה: "היא נולדה בשבוע ה- 26 במשקל 530 גרם. זה עובר לכל דבר. היא טופלה אצלנו חמישה חודשים. עברה את כל שלבי הפגות שלה. היא לוחמת, פייטרית שחבל על הזמן, כי עברו עליה ימים קשים והיא שרדה את הכל. היא התאוששה, התחילה לאכול לבד שזה לא משהו שמובן מאליו, לנשום לבד בלי מכונות, עברה לחדר טיפול המשך בפגייה והשתחררה בשבוע שעבר מבית החולים. מבחינתנו, זה עוד ניצחון שלה ושל הצוות".
בשבוע שעבר הודיע בית החולים רמב"ם כי יותר מ-50 תינוקות נולדו במתחם התת-קרקעי תוך פחות מחמישה ימים. 13 תינוקות, מתוך אותם 50, נולדו בניתוח קיסרי, ובין הלידות היו גם שני זוגות תאומים. לפני ימים אחדים חגגו במרכז הרפואי לגליל בנהריה ברית לתינוק אלקנה פרץ, שנולד בשבוע ה-26 במשקל 900 גרם. זה קרה אחרי 100 ימים בפגייה הממוגנת מתחת לפני הקרקע. אלקנה, בנם השלישי של שניר ומשה פרץ, סבל מסיבוכים ריאתיים קשים ונזקק להחייאה בימים הראשונים לחייו, לאחר שמצבו הידרדר.