בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
לפני 12 שנה, בגיל 43, בעלי אלעד אובחן כחולה בסרטן ריאות בשלב 4, על אף שמעולם לא עישן. לפני עשור לקחתי על עצמי שליחות – להקים עמותה שתהווה בית ומשפחה לחולים בסרטן ריאה ולבני משפחותיהם. למרות המחלה האגרסיבית, אלעד נאבק בגבורה והלך לעולמו לפני כשנתיים.
למרות הקושי והמורכבות החלטתי, להמשיך ולהוביל את העמותה לטובת החולים ובני משפחותיהם. לפני כעשור כשיצאנו לדרך לא היה ניתן אפילו לדמיין עד כמה התחום של האבחון והטיפול במחלה יתפתח ויתקדם.
סרטן הריאה הוא אחד מסוגי הסרטן הנפוצים והקטלניים ביותר ברחבי העולם. מחלה ממארת זו אחראית מדי שנה ליותר ממיליון מקרי מוות ברחבי העולם. בכל שנה מאובחנים בישראל יותר מ-2,500 חולים חדשים. עם זאת, בעשור האחרון נרשמה התקדמות משמעותית באבחון ובטיפול בסרטן ריאה, וכפועל יוצא מכך חל שיפור בתוחלת ובאיכות החיים של חולים רבים. אלו המהפכות של העשור האחרון, ומה עוד צריך לקרות בעשור הבא.
3 צפייה בגלריה
ד"ר שני שילה – מנכ"לית ומייסדת העמותה הישראלית לסרטן ריאה
ד"ר שני שילה – מנכ"לית ומייסדת העמותה הישראלית לסרטן ריאה
ד"ר שני שילה
(צילום: באדיבות המצולמת)

טיפולים ממוקדי מטרה: רפואה מדויקת ומותאמת אישית
אחת המהפכות המשמעותיות ביותר בטיפול בסרטן ריאה היא התפתחות רפואה מדויקת ומותאמת אישית באמצעות טיפולים ממוקדי מטרה. גישה זו מתמקדת בזיהוי מוטציות גנומיות ספציפיות בתאי הגידול הסרטני. המוטציות האלה הן המנוע לשגשוג וצמיחה של המחלה. בעשור האחרון פותחו עוד ועוד תרופות המכוונות לחסימה של המוטציות האלו.
בסרטן ריאה מסוג תאים שאינם קטנים (NSCLC), המהווה כ-85% מכלל מקרי התחלואה, זוהו מספר מוטציות גנומיות וכתוצאה מכך פותחו טיפולים ביולוגים ממוקדי מטרה, שהביאו לעיכוב התפתחות המחלה ולעלייה משמעותית בתוחלת החיים. כך, למשל, התגלתה מוטציות מסוג EGFR, שגורמת לשגשוג וצמיחה של התאים הסרטנים. באופן דומה התגלו גם מוטציות כמו ALK ו-1ROS.
גילוי המוטציות אפשר פיתוח תרופות שמעכבות את התפתחות הגידול ומשפרות הן את תוחלת החיים והן את איכות החיים של המטופלים. כיום בדיקות גנומיות הפכו לחלק בלתי נפרד מאבחון סרטן הריאה והן חלק מהזכאות בסל הבריאות בישראל. ממצאי הבדיקות הגנומיות מהוות מפת דרכים עבור האונקולוגים והצוותים הרפואיים, בבואם להתאים טיפולים יעילים וממוקדים.

אימונותרפיה: לשחרר את הברקסים של מערכת החיסון
אימונותרפיה היא קבוצה של טיפול שנחשבת לפורצת דרך בטיפול באונקולוגיה בכלל ובסרטן ריאה בפרט. בניגוד לכימותרפיה המסורתית, שפועלת כדי לפגוע ישירות בתאים הסרטניים, טיפולים מסוג אימונותרפיה רותמים את מערכת החיסון של המטופל לזהות ולתקוף את התאים הסרטניים.
לפני פחות מעשור, בשנת 2015, אישר מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) את התרופה האימונותרפית הראשונה לסרטן ריאה. אישור זה היווה נקודת מפנה בטיפול במחלה. מאז הלכו והתפתחו תרופות ותכשירים נוספים – גם לסרטן ריאה מסוג תאים קטנים וגם מסוג תאים שאינם קטנים – שהוכיחו יעילות משמעותית.
אימונותרפיה הוכחה כיעילה במיוחד עבור חולים שהגידולים שלהם מבטאים רמות גבוהות של PDL1, חלבון המאפשר לתאי סרטן להתחמק מזיהוי חיסוני. על ידי חסימת מסלול זה, התרופות יכולות לשחרר את 'הברקסים' של מערכת החיסון, ולאפשר לה להשמיד את תאים סרטניים בצורה יעילה יותר. אומנם לא כל החולים מגיבים לאימונותרפיה, אך קיימים לא מעט חולים שהמחלה שלהם נעצרה למשך זמן ארוך, וחלקם חיים שנים רבות וארוכות למצד המחלה.
3 צפייה בגלריה
"ר שילה (שמאל); קורינה פטלי-בל, נציגת ארגון החולים היווני (מימין); ד"ר איימי מור, נציגת ארגון החולים בארה"ב (מרכז)
"ר שילה (שמאל); קורינה פטלי-בל, נציגת ארגון החולים היווני (מימין); ד"ר איימי מור, נציגת ארגון החולים בארה"ב (מרכז)
ד"ר שילה עם נציגות ארגון החולים ביוון ובארה"ב, קורינה פטלי-בל וד"ר איימי מור
(צילום: באדיבות המצלומות )

טיפולים משולבים: שיפור יעילות הטיפול
בשנים האחרונות המגמה של שילוב טיפולים מקבוצות שונות תפסה תאוצה משמעותית. חוקרים ורופאים מבקשים לשפר את היעילות של הטיפול באמצעות שילוב של סוגים שונים של טיפולים בסרטן. לדוגמה, שילוב של אימונותרפיה עם כימותרפיה או עם טיפולים ממוקדי מטרה.
כך, למשל, השילוב של תרופה אימונותרפית עם כימותרפיה הפך לטיפול הסטנדרטי עבור חולים עם סרטן ריאה מסוג תאים שאינם קטנים בשלב מתקדם. מחקרים הראו ששילוב של תרופות לא רק משפר את שיעורי ההישרדות, אלא גם משפר את התגובה לטיפול, בהשוואה לכימותרפיה בלבד. טיפול במחלה באמצעות מנגנונים מרובים וטיפולים משולבים, מאפשר גישה מקיפה יותר להתמודדות עם סרטן הריאה.
בשנים הקרובות צפויים להתפרסם מחקרים נוספים שיבחנו את התגובה של מערכת החיסון לשילוב של מספר תרופות אימונותרפיות. מחקרים אלו נועדו להגדיל את מספר החולים שמגיבים לתרופות ולהרחיב את היתרונות של אימונותרפיה לאוכלוסייה רחבה יותר.

גילוי מוקדם מציל חיים: בדיקת סקר למעשנים
גילוי מוקדם של סרטן ריאה הוא משמעותי לשיפור סיכויי ההחלמה. לחולים שאובחנו בשלב מוקדם יש סיכויי הישרדות גבוהים בהשוואה לאלו שאובחנו עם מחלה מתקדמת וגרורתית. בדיקת סקר לגילוי מוקדם באמצעות סי-טי נמוך עוצמה (LDCT) לאוכלוסיית המעשנים, שנמצאת בסיכון גבוה, יכולה להביא למהפכה של ממש.
בשנת 2011 פורסם המחקר הראשון בעולם שהוכיח שבדיקת סקר לאבחון מוקדם יכולה להפחית את התמותה מסרטן הריאה ב-20% בהשוואה לצילומי רנטגן בחזה. בעקבות מחקר זה, התחילו מדינות רבות בעולם לאמץ את הבדיקה הזו לאוכלוסייה בסיכון גבוה. כתוצאה מכך, יותר ויותר חולים אובחנו בשלב מוקדם, טופלו והחלימו.
לאחרונה הסתיימה בישראל תוכנית תיג"ר (תוכנית יישומית לגילוי מוקדם של סרטן ריאה). מטרת התוכנית הייתה לבצע פיילוט לבחינת המשמעויות של תוכנית סקר לאומית לאיתור מוקדם של סרטן ריאה. בתוכנית השתתפו מעשנים בגיל 50-79 עם היסטוריית עישון של 20 שנות קופסה, כאלה שמעשנים בהווה או שהפסיקו לעשן ב-15 השנים האחרונות. לאור ההצלחה של הפיילוט, שמסקנותיו מגובשות בימים אלו, ועדת סל הבריאות תבחן את הכללת הבדיקה כתוכנית סקר לאומית.
3 צפייה בגלריה
הפסקת עישון גמילה מעישון סיגריות סיגריה
הפסקת עישון גמילה מעישון סיגריות סיגריה
מעשנים נמצאים בסיכון גבוה. סרטן ריאה
(צילום: shutterstock)

טיפולים לשלב מוקדם: לפני ואחרי הניתוח
הטיפול בסרטן הריאה התפתח באופן משמעותי במיוחד בתחום הטיפול האג'ובנטי (טיפול משלים לאחר ניתוח) וניאו-אדג'ובנטי (טיפול מקדים לפני הניתוח). הטיפולים לפני ואחרי הניתוח נועדו להקטין את הגידול, להפחית את הסיכון להישנות מחלה בעתיד ולהביא לסיכויים גבוהים יותר לריפוי. בשנים הקרובות נראה יותר ויותר שילוב של טיפולים ניאו-אדג'ובנטיים ואדג'ובנטיים. מטופלים יוכלו לקבל שילובים של אימונותרפיה, כימותרפיה וטיפולים ממוקדי מטרה לפני הניתוח, אחרי הניתוח או גם וגם.

העתיד – האם סרטן ריאה כבר לא יהיה גורם התמותה העיקרי?
למרות ההתקדמות המרשימה בטיפול בסרטן הריאה, נותרו עדיין אתגרים. לא כל החולים מגיבים לטיפולים ממוקדי מטרה או לאימונותרפיה, ולמרבה הצער יש חולים שיכולים לפתח עמידות לתרופות לאורך זמן.
העשור הקרוב יתמקד בפיתוח שיטות טיפול חדשות ובחידוד הגישות קיימות. אנחנו צפויים להבין טוב יותר את המשמעות של סמנים ביולוגיים ומוטציות גנומיות ולראות מנגנונים חדשים של תרופות, כמו "נוגדנים מצומדי כימותרפיה". התפתחות המדע והטכנולוגיה יביאו לפיתוח אסטרטגיות טיפול יעילות וטובות יותר לטובת החולים.
יחד עם זאת, לא ניתן להסתפק רק בפיתוח בדיקות סקר או בתרופות חדשות. עלינו לפעול להפחית את שיעורי העישון בישראל. מערכת הבריאות צריכה לעודד עוד ועוד אנשים לפנות לסדנאות גמילה, לעצור את החדירה האגרסיבית של הסיגריות אלקטרוניות שמציפות את השוק ופונות לבני הנוער ולהגביל את מקומות העישון במרחב הציבורי.
חשוב להשקיע בחינוך בקרב הדור הצעיר על נזקי העישון, ובעיקר לא לפחד מבעלי השפעה ולמסות את מוצרי הטבק והסיגריות. רק כך, בעוד עשור, כשהעמותה תציין עשרים שנה להיווסדה, ניתן יהיה לוותר על התואר המפוקפק ולהסיר את סרטן הריאה מהמקום הראשון של גורמי התמותה מכל המחלות הממאירות.
הכותבת הינה מנכ"לית ומייסדת העמותה הישראלית לסרטן ריאה ויו"ר הועדה של נציגי החולים מטעם האיגוד הבינלאומי לחקר סרטן הריאה (IASLC)
להצטרפות לקבוצת הפייסבוק" חברים לנשימה"- לחצו כאן
בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

פורסם לראשונה: 15:55, 10.09.24