בשיתוף סאנופי
"הצרות התחילו לפני יותר מ-30 שנה. הייתי בן 30. שחקן כדורסל בליגה הלאומית, כשפתאום הופיעו לי בעיות בנשימה ושיעול טורדני. המאמן שלח אותי לבדוק את זה. בהתחלה לא הקשבתי לו אבל בסוף הגעתי לרופא לאף אוזן גרון שאבחן שיש לי פוליפים באף – נאזל פוליפוזיס", מספר דוד כהן, מורה לחינוך גופני בן 62 מרמת ישי. "מאז, אני מתמודד עם המחלה הזו. כשבפועל אני נושם דרך הפה ולא מצליח להריח כלום מאז גיל 30, או יותר נכון אני מריח לתקופות קצרות, ואז זה נעלם".
כהן מספר שהמחלה גרמה לו להבין עד כמה חוש הטעם וחוש הריח כרוכים זה בזה. "כשהאף סתום, לכלום אין טעם. אני יכול רק להרגיש אם אני אוכל משהו מר, מתוק, חמוץ ומלוח באופן קיצוני, אבל אם יש תבלינים או עשבי תיבול, ולא משנה אם זה כוסברה או פטרוזיליה, כמון או קינמון, אני לא מרגיש את ההבדל. למיץ תפוזים, מיץ לימון ואשכוליות יש את אותו טעם. אם לשני מאכלים שונים יש את אותו מרקם, אני לא יכול להבדיל ביניהם סטייק בקר או פרגיות זה בשר. אותו הדבר".

נזל פוליפוזיס - דלקת כרונית במערות הפנים

ד"ר טל מרשק, רופא מומחה לאף אוזן גרון עם התמחות בניתוחי אף סינוסים ובסיס גולגולת במרכז הרפואי לגליל ובבית חולים אלישע, מסביר שנזל פוליפוזיס היא דלקת כרונית במערות הפנים (הנקראת גם סינוסיטיס כרונית עם פוליפים) הפוגעת בכ-2% מהאוכלוסייה בישראל, המתלוננים על חסימה של האף, איבוד חוש הריח, פגיעה בחוש הטעם, תחושה קבועה של טעם תפל, איכות שינה מאוד ירודה ושיעול טורדני. המחלה נגרמת מכך שדלקת כרונית ברירית האף ומערות הפנים גורמת להיווצרות בליטות ברירית שהולכות וגדלות ויוצרות מבנים בלוטיים המכונים "פוליפים".
2 צפייה בגלריה
פוליפים סינוסיטיס אף נזלת
פוליפים סינוסיטיס אף נזלת
נזל פוליפוזיס - דלקת כרונית במערות הפנים הפוגעת בכ-2% מהאוכלוסייה בישראל
(צילום: shutterstock)
לדברי ד"ר מרשק, המכהן גם כיו"ר החברה הרינולוגית הישראלית, הטיפול במחלה מתחיל באמצעים המכונים "שמרניים" כגון שטיפות באמצעות מי מלח, ובאמצעות סטרואידים בתרסיסים או בכדורים שמטרתם להפחית באופן מקומי את הדלקת. מאחר וטיפול ממושך עם סטרואידים כרוך בתופעות לוואי קשות, יש צורך בטיפול אחר. הטיפול הוא באמצעות ניתוח סינוסים המכונה ניתוח FESS המתבצע באמצעות מצלמה (ניתוח אנדוסקופי). ומטרתו להחזיר את תפקוד האף והסינוסים שנפגעו על ידי טיפול מקומי בצורה יעילה יותר. המלצת החברה הרינלוגית הישראלית לאותם המטופלים הסובלים מסינוסטיס כרונית עם פוליפים, היא לפנות למומחים בתחום ולקבל את הטיפול המיטבי למחלתם ובאופן זה לחסוך מהם סבל רב שנים.

"אחרי ארבעה ניתוחים כל האוכל היה לי טעים"

כהן מספר כי לאחר האבחון שלחו אותו לניתוח ראשון להסרת הפוליפים בבית החולים אחר. תקופה מסוימת הוא חש הקלה, ואז המצב הידרדר, ואחרי שלוש שנים הוא הופנה שוב לניתוח. שלוש שנים חלפו, ושוב הוא נדרש לניתוח. "אמרו לי – לך לבית חולים גדול. אז הלכתי. שם המליצו לי על אחד הרופאים, ואז, אחרי ארבע או חמש שנים, שוב היה ניתוח. הרביעי". הוא מוסיף כי את הסטרואידים הוא היה מקבל לפני הניתוחים, כדי להקטין את הפוליפים לפני ההסרה שלהם. "אז היה חוזר לי חוש הריח לאיזה שבועיים-חודש. כל האוכל היה לי טעים. פתאום הבנתי כמה העגבנייה טעימה".
בניתוח החמישי, מספר כהן, הוא פנה לבית החולים נוסף. "הרופא שם אמר לי 'אולי נעשה לך גם יישור מחיצה. זה יעזור לך לנשימה'. אז על הדרך עשו לי גם את זה. שני ניתוחים במכה. ולא עזר". חמש שנים אחר כך, הוא הגיע לניתוח שישי. "וכל הזמן אני סובל מנזלת כרונית. כל פעם מחדש, צומחים לי פוליפים באשכולות של 20-30 בכל נחיר. וסוגרים לי לגמרי את דרכי הנשימה. התחילו להתפתח לי גם כאבי ראש. ואני עוד ספורטאי, כן? אני נושם דרך הפה וממשיך לעשות בספורט כל הזמן. אני רץ ורוכב על אופנים ומטייל עם הכלבה, ונושם דרך הפה".
2 צפייה בגלריה
ניתוח סינוסים
ניתוח סינוסים
ניתוח סינוסים
(צילום: shutterstock)
כהן מוסיף כי בין הניתוחים, הוא ניסה כל טיפול שהוא הצליח למצוא. "אין כדור ואין משאף שלא לקחתי". אבל שום דבר לא עזר. "היתה תקופה שעשיתי רייקי כל ערב, ובאמת זה עזר לי במידה מסוימת. חזרתי להריח במשך כמה חודשים, אבל אז גם זה הפסיק לעזור". ככה, לפני כתשע שנים, בגיל 52, הוא הגיע לניתוח השביעי. "הבת שלי בדיוק התחתנה, ואחרי הניתוח בהתאוששות היה לי משבר פסיכולוגי. העירו אותי, ואני מרגיש שאני לא מצליח לנשום. זה היה פסיכוסומטי. הצוות מחבר אותי לחמצן, ואני יודע שזה לא הכרחי כי המצב שלי טוב. אבל התחושה שלי היתה שאין לי אוויר. רק אחרי שראיתי את הילדים שלי הצלחתי להירגע ולחזור לנשום. אבל האירוע הזה היה ממש טראומטי ואמרתי לעצמי די. אני לא אחזור לעוד ניתוח".
אבל המצב שוב הידרדר, וכהן חזר לרופא. "אמרתי לו: 'תשמע אני סובל אבל לא רוצה יותר ניתוחים. אני יכול לתת לך הרצאה על כל מה שקיים בתחום. אין משהו חדש? והוא להפתעתי אומר לי: כן! יש משהו חדש - תרופה ביולוגית שיכולה להתאים לך".

כ-50% מהחולים סובלים גם מאסתמה

לדברי ד"ר מרשק, "בחלק מהמטופלים הסובלים מסינוסיטיס כרונית עם פוליפים (כ-20%) גם אם יעברו ניתוח FESS מלא על ידי מומחה בתחום, לא תושג שליטה מקומית במחלה הכרונית ובמקרים אלו הטיפול הביולוגי יכול להביא ערך בשיפור איכות חייהם.
עוד מציין ד"ר מרשק כי כ-50% מהחולים עם נאזל פוליפוזיס סובלים גם מאסתמה. לכ-17% מהם יהיה גם אסתמה, גם נאזל פוליפוזיס וגם דלקת של העור (אטופיק דרמטיטיס). הסיבה לכך היא שהמקור לכל שלוש המחלות הוא משותף: תגובת דלקתית כרונית המכונה 'דלקת מסוג 2'. מדובר בדלקת, שנוצרת לא כתוצאה מכניסת חיידקים, נגיפים או חומרים זרים לגוף, אלא כתוצאה מתהליכים הנוצרים בגוף עצמו. דלקת מסוג 2 מאפיינת מצבים שונים במהלכה הבקרה על מערכת החיסון משתבשת, מסיבה שאינה ברורה לחלוטין.
התרופה אליה התייחס הרופא היא תרופה ביולוגית, הפועלת נגד תאי דלקת ספציפיים שקשורים לדלקת מסוג 2. "הגיעה אלי הביתה אחות שבאה להנחות אותי איך להזריק. להגיד שלא הייתי סקפטי? עם כל הניסיון שלי, ברור שהייתי סקפטי. וככה עשיתי את הזריקה הראשונה. אחרי חמישה ימים פתאום באחד הנחיריים אני מרגיש כאילו מישהו קדח לי חריר קטן וזרימת אוויר ממש קטנה התחילה לזרום דרך אותו חריר זעיר. ואחרי כמה ימים. נפתח חריר קטן גם בנחיר השני. ואחרי הזריקה השנייה, אני פתאום מצליח לנשום יותר טוב הפתח בנחיריים הרבה יותר רחב".
"אני אוהב לבשל ונחשב לבשלן ממש טוב שמכין דברים מיוחדים. רק הילדים שלי לפעמים אומרים לי שאני שם יותר מדי חריף או יותר מדי מלח כי חוש הטעם שלי נפגע", צוחק כהן ומוסיף, "עכשיו, בעקבות השיפור, אני רק מייחל לזה שבחודשים הבאים, עם המשך הטיפול, יחזור לי חוש הריח והטעם לגמרי ואוכל ליהנות גם אני מהתבשילים שאני מכין".
למידע נוסף או שאלות יש לפנות לרופא המטפל.
מוגש כשירות לציבור מטעם חברת סאנופי.
בשיתוף סאנופי