מאז החלה התפרצות הכולרה הנוכחית בסודן לפני כשלושה חודשים, ברחבי המדינה דיווחו כבר על יותר מ-550 מתים ולפחות 18 אלף נוספים שנדבקו בחיידק. לאור התחלואה הגבוהה, קרן החירום של האו"ם לילדים (UNICEF) עדכנה כי 1.4 מיליון חיסונים נוספים נשלחו למדינה, לאחר שיותר מ-400 אלף כבר הועברו לשם בחודש שעבר.
1 צפייה בגלריה
חולים עם כולרה מטופלים במרכז בידוד במחוז קסלה במזרח סודן
חולים עם כולרה מטופלים במרכז בידוד במחוז קסלה במזרח סודן
"מערכת הבריאות קרסה, נשים הרות ותינוקות מתים במספרים גבוהים ומזעזעים". חולים עם כולרה בסודן
(צילום: AFP)
(צילום: ליאור שרון)

"בעקבות המלחמה, העקירה והרעב - ההשפעה של מגיפות עלולה להיות קטסטרופלית עבור ילדים", אמר נציג יוניסף בסודן. "משלוח החיסונים לרשויות הבריאות בסודן ולקהילות שנמצאות בסיכון הגבוה ביותר - חיוני לעצירת התפשטות מחלות קטלניות".
בחודש ספטמבר האחרון עדכן משרד הבריאות בסודן כי תוך חודש מתו מהחיידק 430 בני אדם במדינה. הארגון ההומניטרי "רופאים ללא גבולות" (MSF) טען כי מערכת הבריאות בסודן קרסה, ואף הוסיף כי נשים הרות וילדים שרק נולדו "מתים במספרים גבוהים ומזעזעים". בסוף חודש יולי עדכן ארגון הבריאות העולמי כי התפרצות המחלה גבתה, נכון לאותו זמן, את חייהם של 78 בני אדם, ויותר מ-2,400 אחרים חלו בכולרה. לפי ארגון הבריאות העולמי, המחלה התפרצה במחוז קסלה במזרח סודן ומשם התפשטה לעוד מחוזות.
פרופ' אייל לשם, מומחה למחלות זיהומיות ומנהל המכון לרפואת מטיילים ומחלות טרופיות במרכז הרפואי שיבא-תל השומר, הסביר כי "כולרה היא מחלה זיהומית שמועברת בעיקר במים מזוהמים, או על-ידי מגע עם אדם חולה שמפריש כמויות גדולות של החיידק". לדבריו, "כשאדם בריא אוכל מזון או שותה מים מזוהמים בחיידק הוא יכול להפוך להיות חולה מאוד בתוך מספר שעות. זו מחלה קשה שעלולה אף לגרום למוות תוך 24 שעות אם האדם נחשף לכמות גדולה של חיידקים".
אינפו כולרה
פרופ' לשם ציין כי תסמיני המחלה כוללים "יציאות צואה מימיות מאוד - ובכמויות אדירות של ליטרים. בקרב ילדים קטנים מתחת לגיל 5, הדבר מוביל לכך שבתוך שעות ספורות הם מפתחים התייבשות קשה ולחץ דם נמוך. אם הם לא מקבלים טיפול בהקדם, הם עלולים למות". פרופ' לשם הבהיר כי "הסיכון להתפרצות קשה של המחלה בישראל נמוך, כיוון שאיכות מי השתייה בארץ מצוינת והגישה להיגיינה טובה.
"התפרצויות כולרה מאפיינות ארצות שאיכות השתייה בהן לא טובה, ושאין להן מים לשטוף ידיים או שירותים כמו שצריך", הוסיף פרופ' לשם. "לכן רואים את זה לרוב במדינות העניות ביותר".

התוצאה הקיצונית: התייבשות קיצונית ומוות

בשנת 2023, לצורך ההשוואה, עדכן ארגון הבריאות העולמי כי יותר מ-667 אלף מקרים של כולרה זוהו ברחבי העולם. הארגון ציין אז כי לפחות 4,000 בני אדם מתו מכולרה - והיא סווגה כמחלה במצב חירום דרגה שלוש, רמת החירום הבריאותית הגבוהה ביותר.
כולרה היא זיהום חיידקי של המעיים שנגרם על-ידי החיידק ויבריו כולרה (Vibrio Cholerae O-group 1 או O-group 139), המפריש במעיים רעלן שגורם למחלה עם שלשול חריף. המחלה מתפרצת בעיקר במדינות שבהן אין מערכות ביוב ומים נאותות. לפי אתר "כללית", המחלה לרוב קלה ומתבטאת בשלשול קל החולף מעצמו, אך אחד מכל 20 חולים עלול לפתח מחלה קשה ואף מסכנת-חיים, המתבטאת בשלשול מימי בלתי-נשלט, הקאות, והתכווצויות ברגליים.
ללא טיפול מתאים, עלולים החולים הקשים להגיע בתוך שעות אחדות למצב של התייבשות קיצונית ומוות. לפי ארגון הבריאות העולמי, "כולרה היא מחלה אלימה ביותר המועברת דרך צריכת מזון או מים מזוהמים. המחלה עלולה לגרום לשלשול מימי חריף וחמור ואף להרוג תוך שעות".