בשיתוף שירותי בריאות כללית עם תחילת ההפגזות באזור הצפון פונו תושבי קריית שמונה מבתיהם. אולם עבור קבוצה גדולה של תושבים, פינוי לא היה אפשרות – בין שהם כאלה שבחרו להישאר בביתם או שנסיבות חייהם לא איפשרו להם להתפנות. התושבים שפונו, נזקקים לליווי רפואי גם במקומם החדש, והם כמו רבים אחרים נשארו בקרבת מקום בשל עבודה חיונית. עבור כל אלה ממשיכה לפעול, גם בימים קשים אלה, מרפאת כללית בקריית שמונה. למרות המצב הביטחוני המורכב, מגיע לכאן מדי יום צוות רפואי הנותן מענה פיזי במקרה הצורך ייעוץ מרחוק באונליין עבור המפונים וגם ביקורי בית – לכל מבוטחיו.

כללית קריית שמונה
(צילום: אביהו שפירא)

מפרוץ המלחמה מתנהלת השגרה במרפאת קנב של כללית במקלט, כדי להבטיח את ביטחון הצוותים המטפלים והמטופלים שממשיכים לזרום למרפאה. לכאן מגיעים מדי יום רופאים, אחיות,רוקחים ואנשי מינהל, חלקם תושבי הסביבה, אחרים מגיעים מיישובים מרוחקים יותר. לכולם מטרה ותפקיד ברור – לשמור על בריאותם של המטופלים בכל מחיר. "זה התפקיד שלי, יש לי אחריות כלפי העבודה שלי וכלפי המטופלים", מסבירה מירית כהן, מנהלת הסיעוד של מרפאת קריית שמונה צפון. "בעיניי, זו שליחות. מרגש אותי לבוא ולתת לאנשים את השירות הרפואי הזה". בעוד העיר נמצאת תחת אזעקות בלתי פוסקות, צוות המרפאה עובד בשיתוף עם מרפאה נוספת שממשיכה גם היא לפעול באיזור ממוגן. "אנחנו עובדים בשיתוף עם מרפאת מרכז, הצוותים עובדים יחד בחלל פתוח עם פרגודים, כמו בחדר מיון של פעם", ממשיכה כהן. "העבודה היא אותה עבודה, רק בתנאים שונים".
המרפאה עובדת במתכונת מלחמה, ושעות הפעילות וקבלת הקהל ניתנות ברצף משעות הבוקר עד הצוהרים כדי לנסות ולשמור על צוות העובדים והמטופלים. קהל המטופלים שממשיך לפקוד את המרפאה מקבל לא רק טיפול רפואי אלא גם תמיכה נפשית והבנה. "רוב המטופלים שממשיכים להגיע למרפאה הם צעירים שעובדים בתוך העיר ובאזור הקרוב, מטופלים שלא התפנו, בני הגיל השלישי, קשישים וחולים אונקולוגיים שלא הסכימו לצאת מהבית המשמש להם כעוגן ומקום בטוח", מספרת ד"ר יקיר לוליטה, רופאת משפחה לצד אלה, צוות המרפאה דואג גם למי שפונו מהעיר או מאושפזים. "אנחנו יוצרים קשר עם מטופלים שמאושפזים בבתי חולים", משתפת כהן, "אנחנו יוצרים קשר עם חולים כרוניים שלא ראינו אותם זמן רב, כבר תשעה חודשים, וכמובן מגיעים לביקורי בית במלונות בטבריה שאליהם פונו מרבית התושבים".
"אנשים צריכים אותנו ואנחנו לא נאכזב אותם"
המאמץ המשותף של צוות המרפאה לתת שירות ומענה למטופלים נעשה תוך סיכון ממשי לחייהם. "כל הצוות שלנו במרפאה, שמגיע לכאן יום יום, מסכן את חייו", משתפת ד"ר יקיר, "לא פעם ולא פעמיים בדרך לעבודה, תפסו אותי טילים. פעם אחת אפילו ממש בכניסה למרפאה".

1 צפייה בגלריה
קופ"ח כללית קרית שמונה
קופ"ח כללית קרית שמונה
קופ"ח כללית קרית שמונה
(אביהו שפירא)

גם טליע אבו זייד, רוקח אחראי של בית מרקחת קרית שמונה צפון, מצא את עצמולא פעם, שכוב על הרצפה מחוץ לרכבו בזמן אזעקה. למרות זאת הוא רואה חשיבות עליונה בשמירה על בריאות המטופלים, ונאבק יום יום לשמור על אספקת התרופות החיוניות למטופלים. "להיות רוקח זה אומר שאתה חייב לתת שירות מלא כי מדובר בהצלת חיים", משתף אבו זייד. "אין אדם שלא מפחד להגיע, אבל השיקול שלי הוא או להיכנע לפחד או להציל חיים, ואני בוחר כל יום להציל חיים. בשבילי זה קדוש. יש לי בבית אישה ושני ילדים. כשהם שומעים שהייתה אזעקה בקריית שמונה הם ישר מתקשרים אליי ואני מרגיע אותם". בית המרקחת, שפתוח בקביעות, ומעניק שירות למי שנותרו בעיר מעניק שירות גם מרחוק. "לפעמים מטופלים מתקשרים ואנחנו עוזרים להם. אנחנו מכינים להם מרשמים, תרופות, אישורים וכל מה שהם צריכים כדי שיוכלו להצטייד בתרופות שלהם במקום שבו הם נמצאים. הם מאמינים בנו ובשירות שאנחנו נותנים. אנשים צריכים אותנו ואנחנו לא נאכזב אותם", מסכם אבו זייד בהתרגשות.
"זאת העבודה שלנו, היא חשובה ואי אפשר בלעדיה"
הצוותים במרפאה חשים שליחות במתן טיפול למטופלים, ועושים מאמץ לשימור הקשר והרצף הטיפולי. "אני מרגישה שכל מפגש שלי עם המטופלים, אם זה בטלפון או בביקור, פשוט מחמם את ליבם", מוסיפה כהן. "הם גם הרבה פעמים אומרים 'תבואי עוד פעם, תבואי לבקר'. הם זקוקים לזה, זקוקים לחיבוק הזה, לאכפתיות, לאוזן קשבת, וזה מה שבאמת גם מעודד אותי להמשיך לעשות את זה למרות המצב. ואני אמשיך לעשות את זה, כי זאת העבודה שלנו והיא חשובה ואי אפשר בלעדיה".
אורית הדרי, מנהלת אדמיניסטרטיבית במרפאה, מדגישה שקהל המטופלים מוזמן להגיע באהבה ובביטחה למרפאה, ושהצוות עומד לרשותם. "המרפאה פתוחה במיוחד בשביל המטופלים שצריכים אותנו", היא אומרת. "אנחנו מחכים להם, וכל מי שצריך אותנו, ולו בבעיה הכי קטנה, אנחנו נמצאים כאן בשבילם".
בשיתוף קופת חולים כללית
פורסם לראשונה: 08:56, 28.07.24