בדרך לחסינות עדר? עורך מחקר בדרום אפריקה: יהיו עוד וריאנטים, הקורונה לא הולכת לשום מקום
(צילום: שמוליק דודפור)

האם האומיקרון יחסל את הפנדמיה? פרופ' אלכס סיגל מדרום אפריקה לא כל כך בטוח. "ערכנו לאחרונה מחקר בדרום אפריקה, ולקחנו מהמחלימים דגימות דם. בדקנו להם את הנוגדנים ואת יכולת הנוגדנים מול הפעילות של וירוס הקורונה מווריאנט הדלתא, וכמובן גם האומיקרון. ומה שמצאנו זה שבמחלימים יש תגובה חיסונית חזקה לאומיקרון כמו שמצופה. אבל הדבר המפתיע הוא שיש תגובה טובה גם לדלתא. רמת החיסונית מהדלתא עולה פי 4. זה יכול להצביע על כך, שהדלתא אולי בדרך החוצה".
קראו עוד:
כמה זמן אתם לפנינו? "שבועיים, שלושה לערך. אנחנו כבר עברנו את הפיק וגרף התחלואה בירידה".
מה תוכל לספר על הגל שעבר? "ראינו שהיו הרבה הדבקות, אבל לא המון תחלואה קשה. כלומר, האומיקרון יכול בעצם להשתלט ולהביא לסוף של וריאנט הדלתא. וזה בהחלט חדשות טובות".
אז יכול להיות שהאומיקרון יחסל את הפנדמיה? "אני מניח שאנחנו עוד לא שם, ויהיו עוד וריאנטים. והווריאנט הבא בעצם יכול לברוח מהחסינות שנותן האומיקרון. אבל יכול להיות שאנחנו מתחילים לראות שאפשר לחיות עם המחלה יותר בקלות".
אז חזרתם לשיגרה מלאה? "לא לחלוטין, אבל אנחנו רואים כבר את סוף הגל. זה היה גל מהיר. העלייה הייתה מאוד מאוד חדה וכמובן הירידה בהתאם".
לא ציפיתם לזה? "אנחנו מחכים למשהו כזה. זו אפשרות בווירוסים, יש וירוסים שכן עושים את זה ווירוסים שלא עושים את זה, אז אנחנו קיוונו פה כמובן שהווירוס הזה כן יעשה גל כזה מהיר".
הצלחתם בעקבות הגל לחסן יותר? "לא. החיסונים בעצם הם כמו שהיו. יש בעיה של המערכת לתפקד כשהרבה אנשים בבית. בערך כמחצית מהאוכלוסייה כבר מחוסנים".