קופת חולים כללית מעכבת הנפקת טופסי 17 לזוגות גברים שהחלו בתהליכי פונדקאות בישראל - כך נודע ל-ynet. בחודשים האחרונים, בעקבות פסיקת בג"ץ ביולי שנה שעברה שקבעה כי אפליית זוגות גברים בתהליך הפונדקאות אסורה, החלו עשרות זוגות בתהליך הפונדקאות בישראל, זאת, לאחר שמשרד הבריאות הוציא לפועל לפני כשנה את יישום המהלך המתבסס על הפסיקה.
קראו עוד:
בינתיים כבר אושר לעשרות זוגות שמצאו פונדקאית לעבור את התהליך בישראל, אלא שהמימון על ידי הקופות (טופס 17) טרם סודר באופן רשמי וכך נוצר מצב לפיו כל קופה פועלת כראות עיניה ומבלי שום תקנה המחייבת לממן את התהליך על כל שלביו. כאמור, מספר זוגות של גברים המבוטחים בכללית קיבלו לאחרונה תשובה שלילית באשר למימון החזרת העוברים לרחמה של הפונדקאית, ובלי מימון זה הם ייאלצו לשלם כ-8,000 שקל עבור ההליך הרפואי.
מבוטח בכללית: "כשפנינו לכללית לפני כחודש על מנת לקבל את הטופס, הם מרחו אותנו אך לבסוף סירבו. הטענה שלהם הייתה שפונדקאות ללהט"ב לא בסל התרופות"

"הפונדקאות לחד-מיניים לא בסל"

"ביצענו החזרת עוברים ומדובר על הליך שמקבלים עבורו טופס 17 של קופת החולים, כדי שתממן את הפרוצדורה", מספר מבוטח של הכללית שקיבל לאחרונה תשובה שלילית מהקופה. "כשפנינו לכללית לפני כחודש על מנת לקבל את הטופס, הם מרחו אותנו אך לבסוף סירבו. הטענה שלהם הייתה שפונדקאות ללהט"ב לא בסל התרופות ולכן הם מסרבים לכסות את הפרוצדורה. כשפנינו לקופה בהתחלה, היה רושם שהם מתכוונים לאשר את זה וברגע האחרון הם נסוגו.
2 צפייה בגלריה
פונדקאות הומואים
פונדקאות הומואים
"הפונדקאות לא בסל - אז אין אישור". צילום תכתובת בין מבוטח למוקד הכללית
"הרגשתי שזה המשך האפליה באמצעים אחרים. יש אופציה מבחינתי לעבור קופה", מוסיף המבוטח, "כי במכבי נותנים את זה, והם החליטו לא להקטין ראש, וזאת על אף שמשרד הבריאות לא הורה על כך באופן רשמי. בג"ץ פסק פסיקה חד משמעית שצריך להפסיק את האפליה נגד להט"ב ועכשיו הקופה מוצאת את הדרך שלה להמשיך את האפליה". הוא מזכיר גם שמספר הזוגות שאושרה להם פונדקאות בישראל הוא קטן, "ומדובר בסכומים נמוכים במיוחד, כך שגם אם השיקול הכלכלי נורא מטריד אותם, הוא שולי".
2 צפייה בגלריה
פונדקאות הומואים
פונדקאות הומואים
8,000 שקל להליך של החזרת העוברים
(צילום: shutterstock)

מכבי אישרה תוך ימים בודדים

לשם השוואה, זוגות גברים בקופות אחרות קיבלו באופן מיידי את הטופס הנדרש. "אנחנו ממש בתחילת התהליך ואנחנו בניסיון החזרת העובר השני שלנו ומחכים לתשובה האם ההיריון נקלט", משתף אביחי יעקביאן, בן 33 מכפר סבא. "עשינו עוברים בחו"ל, הבאנו אותם לארץ ובשביל לחסוך את העלויות ביקשנו טופס 17 למימון החזרת העובר. מדובר על תשלום השתתפות עצמית של 700 או 800 שקלים עם טופס 17, ומי שאין לו את הטופס משלם כ-8,000 שקל על כל ניסיון. את הטופס קיבלנו ממכבי תוך ימים בודדים וללא שום בעיה. זה נראה לי מאוד מוזר שההליך אושר ועכשיו בכללית הולכים אחורה. זה מוזר שבמכבי אין שום בעיה ובכללית זה כל הזמן בטיפול".
יו״ר השדולה הגאה, ח״כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד) הגיב לדברים: "אין מקום לאפליה נגד הורים להט״בים. על המדינה ועל מוסדותיה להבטיח שוויון בטיפול הרפואי הניתן גם במסגרת פונדקאות. אני נמצא בקשר עם משפחות להט״ביות, עם קופות החולים ועם משרד הבריאות על מנת להבטיח זאת".
תגובת כללית: "כללית מובילה את תחום רפואת הלהט"ב בישראל ומעניקה שירותים רפואיים מתקדמים באופן שיווני. שמחים לבשר כי כללית תאשר החזרת עוברים בהליך פונדקאות לזוגות גברים ויחידניים , וזאת על אף ששירות זה אינו נכלל בסל הציבורי.
"נציין, חוזר מנכ"ל משה"ב מדצמבר 2021 שעוסק בהליך הפונדקאות לגברים לא כלל את טיפול הIVF והחזרת העוברים לפונדקאית. הכללת השירות בסל הציבורי תידון בוועדת סל הבריאות הקרובה ואנו מקווים שהנושא יוסדר במסגרת הסל הלאומי גם כן".