יום לאחר הכרזת משרד הבריאות על תוספת מיטות לבתי החולים ומיטות פסיכיאטריות – שיגרו הבוקר (ה') עשרה מנהלי בתי החולים לבריאות הנפש מכתב חריג למבקר המדינה ודרשו ממנו להכריז על "מצב חירום". המכתב נשלח ברקע שנים של טענות להזנחה קשה, תת תקצוב ומחסור קיצוני בכוח אדם במרכזים לבריאות הנפש – מגמה שעשויה להחריף בעקבות המלחמה בעזה.
יש לציין כי בעבר שקלו מנהלי בתי החולים להתפטר, אך לבסוף חזרו בהם. "אנו פונים אליך בזעקה ובייאוש, על מצבה הקשה של מערכת בריאות הנפש בישראל", כתבו המנהלים ובהם פרופ' חיליק לבקוביץ' מנהל בית החולים מרחבים, פרופ' שמואל הירשמן, מנהל לב השרון ופרופ' יובל מלמד מנהל אברבנאל. לדבריהם, "המערכת עומדת בפני קריסה מוחלטת".
1 צפייה בגלריה
בית חולים מחלקה פנימית פנימיות עומס
בית חולים מחלקה פנימית פנימיות עומס
המערכת בקריסה מוחלטת
(צילום: דוברות וולפסון)
הפנייה למבקר המדינה נעשית לאחר דוח חריף שפרסם במאי 2020 שבו שרטט את מצבה הקשה של מערך בריאות הנפש בתום חמש שנים לתחילת יישום הרפורמה בבריאות הנפש שבמסגרתה חלק ניכר מהטיפול בתחום הועבר לידי קופות החולים. "כפי שציינת בדוח התרענו על הידרדרות מתמדת בתחום בריאות הנפש בעשור האחרון. מאז חלה החמרה ניכרת בכל הפרמטרים: זמני המתנה ממושכים ביותר לטיפול, לעיתים שנה ויותר. מספר הפסיכיאטרים לנפש ירד בחדות, עם נטישה המונית לטובת המגזר הפרטי. מחסור חמור בצוותים באשפוז ותנאים ירודים בבתי החולים הקיימים. המחסור בכוח אדם מיומן הוא אחת הסיבות המרכזיות למצב, והוא מחריף מדי יום. אין די אנשי מקצוע לטפל בכל הפונים".

משרד הבריאות: מחכים לתקצוב מהאוצר

בהמשך ציינו המנהלים כי "בנוסף לעלייה תלולה בצרכים עקב משבר הקורונה, אירועי 7 באוקטובר הביאו למספר המוערך של 300 אלף מטופלים נוספים שיידרשו לטיפול על ידי איש מקצוע מיומן. מעבר לכך מעצם הלחימה ברצועת עזה עוד לא ידוע כמה מהכוחות הלוחמים יסבלו מתגובות קרב. אנו רואים כבר גידול של עשרות אחוזים בביקוש לשירותי בריאות נפש. התוצאות קשות ומדאיגות. אנו עדים לתחלואה נפשית גבוהה, התאבדויות, אשפוזי חירום בתנאים בלתי אנושיים".
יש לציין כי שאלת העלייה בהתאבדויות עודנה במחלוקת ובמשרד הבריאות מתעקשים שלא חלה עלייה בשיעור האובדנות. "זוהי מציאות של חוסר אונים מוחלט מצידנו. אין ביכולתנו לספק מענה ראוי לצרכים הדחופים. אנו שבורי לב מול הסבל האנושי שאנו עדים לו מדי יום. אנא, הנהג את כוחך וסמכותך כמבקר המדינה כדי להציל את בריאות נפשם של אזרחי ישראל. הגיעה העת להכריז על מצב חירום לאומי ולהקצות משאבים בהתאם ובדחיפות".
"משרד הבריאות שוב מפזר כזבים ודמיונות שאינם קשורים למציאות", אמר אחר ממנהלי בתי החולים בתגובה לתוכנית של משרד הבריאות לתוספת של כ-1,700 מיטות אשפוז לבתי החולים בחמש השנים הקרובות ומתוכן 245 מיטות פסיכיאטריות. עם זאת, יש לציין כי הרוב המכריע של המיטות לא יגיעו לבתי החולים לבריאות הנפש אלא לבתי החולים הכלליים.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "שר הבריאות ומשרד הבריאות שמו את נושא בריאות הנפש בראש סדר העדיפויות. עוד לפני המלחמה, הכין משרד הבריאות תוכנית למערכת בריאות הנפש בעלות של 2 מיליארד שקל בבסיס התקציב, שנבנתה יחד עם מיטב גורמי המקצוע במערכת ומומחים מחו"ל.
"חלק מרכזי בתוכנית הוא יישום דוח מלמד לשיפור תנאי האשפוז בבתי החולים לבריאות הנפש - הכוללים הקטנת המחלקות, שיפור התנאים הפיזיים ותוספת כוח אדם מקצועי. תקצוב התוכנית ממתין בימים אלו לאישור משרד האוצר.
"מדובר בתוכנית רחבה ומעמיקה שתתמקד בהרחבת הזמינות לשירותי בריאות הנפש, בהעלאה משמעותית של שכר המטפלים, תוספת תקנים משמעותית, גיוס כוח אדם נוסף למערכת הציבורית ועוד. כל זאת במטרה להביא להכפלה של היקף הטיפולים הניתנים במימון ציבורי ושיפור תנאי האשפוז והשיקום".