זה כבר מזמן לא עניין של חובבי איכות הסביבה: משבר האקלים העולמי, הוא קטלני. בצל ועידת האקלים בגלזגו, מתפרסמות עוד ועוד עדויות להיקף הפגיעה של שינוי האקלים בסביבה שלנו, בבעלי החיים ובנו – בני האדם.
שינויי האקלים הוגדרו כאיום הבריאותי הגדול ביותר העומד בפני האנושות. הם כבר גורמים נזקים לבריאות העולם במספר דרכים, החל מפציעות, מוות ממזג אוויר קיצוני, מחלות הקשורות לעליית הטמפרטורות, בעיות נשימה, מחלות זיהומיות המועברות במים, מחלות המועברות דרך בעלי חיים, תת תזונה, מחלות המועברות במזון, מחלות דלקתיות, וגם השפעה משמעותית על בריאות הנפש.
5 צפייה בגלריה
גבר מתאבל
גבר מתאבל
השפעה של שינויי מזג האוויר על בריאות הנפש
(צילום: Shutterstock)
על סמך דו"חות ארגון הבריאות העולמי ומחקרים נוספים, אספנו רק חלק מהפגיעות הפוטנציאליות של משבר האקלים, שהעולם אולי סוף-סוף מתחיל להתאגד במלחמה למולו.

בריאות הנפש

קובעי המדיניות בעולם מתעלמים לעיתים קרובות מהשפעת שינויי האקלים על בריאות הנפש. לפי נתוני איגוד הפסיכיאטריה האמריקני, אירועי מזג אוויר קיצוניים נקשרו לעלייה בהתנהגות אגרסיבית ובשיעור הדיווחים על אלימות במשפחה. ועדת כתב העת הרפואי היוקרתי Lancet שהתכנסה בשנת 2015 בנושא בריאות ושינויי האקלים, הדגישה כי שיטפונות ובצורת ממושכת קשורים לרמות מוגברות של חרדה, דיכאון, והפרעות דחק פוסט טראומטיות.
איגוד הפסיכיאטריה האמריקני מציין עוד, שאנשים הסובלים מבעיות נפשיות נוטים יותר להיות מושפעים מאירועי מזג אוויר קיצוניים מכמה סיבות. האחת היא שתרופות פסיכיאטריות עלולות להפריע ליכולת האדם לווסת את החום, או את המודעות שלו על כך שטמפרטורת הגוף שלו עולה, מה שעלול להוביל לפציעות, מחלות קשות ותמותה מוקדמת. תצפיות הראו שחשיפה לחום קיצוני עלולה להוביל לשימוש מוגבר באלכוהול, כדי להתמודד עם המתח הנגרם מהעלייה בטמפרטורות, ומכאן גם לעלייה בשיעורי ההתאבדויות.
מדי שנה מאז 2008, מעל 20 מיליון בני אדם בממוצע נעקרים מבתיהם בשל תקריות הקשורות לאקלים ולמזג האוויר, כמו שיטפונות ושריפות. משברי אקלים איטיים יותר כמו בצורת ושחיקת חופי ים גורמים גם הם להגירה. אלה מביאים למחסור במזון, רעב והחמרה במצב בריאות הנפש. גם ילדים מושפעים מאסונות, אף יותר ממבוגרים, ועל פי איגוד הפסיכיאטריה האמריקני צפויים להם תסמינים מתמשכים הקשורים לטראומה לאחר אסון אקלים.
5 צפייה בגלריה
הצפות בהרצליה
הצפות בהרצליה
משברי אקלים שעלולים לגרום לטראומה. גם בישראל
(צילום: כבאות והצלה מחוז דן)

זיהומים ומוטציות

משבר האקלים מביא לעלייה מתמידה בטמפרטורת כדור הארץ, התופעה הזו הרסנית לא רק בשל שינויי האיזון בטבע אלא גם בשל הטמפרטורות הגבוהות המובילות לזיהומים, ותחלואה קשה. בישראל בלבד הטמפרטורה הממוצעת עלתה ב-1.4 מעלות בממוצע מ-1950 עד 2017 והיא צפויה להמשיך ולעלות ב-1.2 מעלות נוספות עד 2050. ב-30 השנים האחרונות במדינת ישראל, ניכרת מגמת הפחתה בכמות המשקעים.
מגמת התחממות כדור הארץ צפויה להימשך, תוך ירידה בכמות המשקעים בשיעור ממוצע של כעשרה עד 20 אחוזים בשנים 2071 עד 2100, גם בים התיכון נצפים שינויים בטמפרטורה, במליחות ובמפלס המים. כתוצאה מכך צפויים גלי חום ממושכים ושיטפונות קשים.
הטמפרטורות הגבוהות ישפיעו תחילה אולי פחות על אלה שנמצאים במתארים אורבניים מקורים וממוזגים, ויותר באופן מיידי על אזורים כפריים, או על בעלי מעמד סוציואקונומי נמוך. אלה יסבלו משיעור גבוה של זיהומים, מכות חום, פגיעה בתפקודי הלב והכליות, חלקם יישארו חסרי קורת גג או שימצאו את מותם בחמסינים או בשיטפונות העזים.
אבל עליית הטמפרטורות תשפיע בהמשך גם על שאר האוכלוסייה: היא תוביל לפגיעה קשה בחקלאות, לזיהומים המועברים במזון, לחדירת מי ביוב למי שתייה, ולמגפות זיהומיות נרחבות שספק אם יהיה ניתן להתגבר עליהן. העלייה בשיעור הזיהומים עלולה להוביל גם להיווצרות מוטציות רבות של וירוסים, חיידקים או פרזיטים, שיגלו עמידות לחיסונים ואנטיביוטיקות ויובילו לגלי תחלואה קשים ושיעורי תמותה גבוהים.
התחממות כדור הארץ מאפשרת גם לחרקים להתפשט לאזורים חדשים. כך למשל, יתושים נודדים מאזורים קרים לאזורים חמים יותר. התפרצויות כאלה של מחלות המועברות על ידי יתושים דווחו רבות בשנים האחרונות. אחת הדוגמאות היא ממחלת קדחת מערב הנילוס, בה נגיף מערב הנילוס מועבר על ידי יתושים. המחלה התפרצה בישראל עד לשנות החמישים, ולאחר שנים של היעלמות, היא שבה להדביק בישראל מאוגוסט 2000. מחקרים הראו קשר בין התחממות כדור הארץ והתפרצות המחלה. קשר ישיר נמצא גם בין פעילות זבובי החול המעבירים את מחלת שושנת יריחו שהפכה שכיחה בישראל בשנים האחרונות, לבין התחממות כדור הארץ.
5 צפייה בגלריה
 מעבירים מחלות. יתושים
 מעבירים מחלות. יתושים
מעבירים מחלות. יתושים
(צילום: shutterstock)

זיהום האוויר

שינויי האקלים מביאים ככל הנראה גם לפגיעה משמעותית באיכות האוויר. על פי חלק מהדוחות נצפתה עלייה בשיעור החלקיקים המזהמים באוויר בעיקר לאחר סופות חול ואבק. מצבים כאלה עלולים להיות מסוכנים ביותר לאנשים הסובלים ממחלות ריאות, מחלות לב, ויתר לחץ דם. מסיבה זו, גם אתם שמעתם לא אחת את המלצות משרד הבריאות לאנשים הסובלים ממחלות כרוניות שלא לצאת החוצה ולהימנע מפעילות גופנית בעת זיהום האוויר.
5 צפייה בגלריה
ערפל בתל אביב
ערפל בתל אביב
פגיעה משמעותית באיכות האוויר. זיהום אוויר בתל אביב
(צילום: אור אדר)
זיהום האוויר מוביל גם לפגיעה בעוברים ברחם: מחקרים הצביעו על קשר בין חשיפה של נשים הרות לרמות גבוהות של זיהום האוויר - לבין פגיעה בעובר. בין היתר נצפו אצל ילדים לאימהות אלה עיכוב התפתחותי, בעיות פסיכולוגיות, הפרעות התנהגות, הפרעות קשב וריכוז, והפרעות חרדה ודיכאון בהמשך החיים.
עדיין לא ברור לחלוטין הקשר בין זיהום האוויר למשבר האקלים, אבל יותר ויותר אירועים אקלימיים חריגים כאלה, המובילים למשבי רוחות קיצוניים, סופות וזיהומי האוויר מסכנים את הבריאות, והם צפויים ככל הנראה רק להחמיר בשנים הקרובות.

מחלות ממאירות

בשנים האחרונות מצטברות העדויות המובילות לכך שלשינויי האקלים יש השלכות משמעותיות גם על הסיכון למחלות כרוניות, ובהן גם מחלות ממאירות. במיוחד ההשלכות הסביבתיות של פליטת פחמן ושינויי האקלים. העדויות הללו הובילו למאמצים בהסכם פריז להפחתת פליטת הפחמן ושיפור איכות האוויר. זיהום האוויר הוא גורם סיכון מוכר לסרטן ריאות, ומחקרים עדכניים שפורסמו בכתב העת האמריקני לחקר הסרטן AACR הוכיחו שחומרים חלקיקיים באוויר המעידים על זיהום, עלולים להגביר את הסיכון למחלות סרטן ואף לתמותה ממחלות סרטן.
ולסיכון הזה היינו עדים לאחרונה בדוגמאות רבות. כך למשל, השריפות שפקדו את קליפורניה בשנת 2020 הובילו לזיהום אוויר חמור מאוד באזור. בטקסס, הצפה של מפעלים כימיים ובתי זיקוק לנפט שנגרמו על ידי ההוריקן "הארווי" בשנת 2017, הובילו לשחרור כמויות גדולות של חומרים מסרטנים לאזור יוסטון.
אסונות הטבע הללו הן רק דוגמא קטנה לכדור השלג שמביא משבר האקלים גם על מחלות הסרטן: משבר האקלים גורם לא רק לזיהום האוויר, אלא גם לעיכוב בטיפול הרפואי, בבדיקות השגרתיות, באובחונים ובטיפולים לסרטן, המובילים בעצמם להגדלת שיעור התמותה. אסונות טבע מובילים גם לפגיעה בתשתיות חיוניות, קטיעת שרשרת אספקת התרופות ואפילו לאובדן רשומות רפואיות.
בפורטו ריקו למשל, ההוריקנים "אירמה" ו"מריה" הובילו להפסקות חשמל נרחבות, לכבישים שניזוקו ולשיבושים קשים בתחבורה. כתוצאה מכך חלק גדול מבתי החולים לא הצליחו לתפקד, והחולים עצמם לא הצליחו להגיע אליהם כדי לקבל טיפולי כימותרפיה הקרנות ובדיקות הדמיה. סופות ההוריקנים שנמשכים עד היום, ממשיכים להוביל לנזקים ארוכי טווח לחולים הכרוניים.
מחקרים רבים ברחבי העולם ממשיכים לנסות ולאתר קשרים נוספים בין התחממות כדור הארץ, האסונות ושכיחות התחלואה והתמותה מסרטן. ההקשרים הללו, לצערנו, הולכים ומתהדקים, ורק מוכיחים שוב ושוב את הקשר הישיר בין משבר האקלים לפגיעה הישירה בנו, בני האדם.