בשיתוף פורום Reboot
האזינו לשיחת הבריאות של רבקה פאלוך:
ריבוט שיחות בריאות, רבקה פאלוך
(צילום: צוות אולפן)
חני התמוטטה בבית לפני הילדים וזה הגיע בהפתעה גמורה. בסך הכל היה זה שבוע רגיל. חני הלכה לעבודה, ביקרה שכנה שילדה, הכינה ארוחה למשפחה שיושבת שבעה, ביקרה את ההורים, בישלה ארוחות, כיבסה, גיהצה.
גם יום שישי היה רגיל. הבית הבריק, ריח של מאכלי שבת באוויר, השולחן ערוך עם מפה לבנה, הפרחים נחו באגרטל, שתי חלות טריות הפיצו ריח של מאפייה והילדים לבושים בגדי שבת שיחקו עם התינוק. חני סיימה את כל ההכנות ולפתע הרגישה חולשה, התיישבה ליד הילדים והתמוטטה.
אילו חני רק ידעה וטיפלה בעצמה קודם לכן, היא היתה במצב הרבה יותר טוב.
ארגון הבריאות העולמי מגדיר בריאות כמצב של רווחה פיזית, נפשית וחברתית של הפרט ולא רק כהיעדר מחלה. במטרה לשפר את בריאות האוכלוסייה, ארגון ה-CDC (המרכז למניעת ובקרת מחלות בארצות הברית) ומשרד הבריאות הישראלי ממליצים לכלל האוכלוסיות על תזונה בריאה, פעילות גופנית, הימנעות ממשקל עודף, הימנעות מעישון, שינה מספקת ואיכותית וצמצום לחץ נפשי. ובכל זאת, ישנו פער בין האוכלוסיות במדינת ישראל ברמת הבריאות. מנתוני הלמ"ס עולה כי בשנים האחרונות קיימת ירידה בדיווח של חרדים על אורח חיים בריא ביחס לאוכלוסייה הכללית.
לצערי, למרות המודעות ההולכת וגוברת בשנים האחרונות, בקהילה החרדית העסוקה בהרבה דברים טובים, עדיין מצב הבריאות לא מזהיר ביחס לכלל האוכלוסייה.
אם כן, איך ייתכן שבסוף 2022 עדיין קיימים פערים עצומים בין המגזר החילוני לחרדי בכל הקשור לבריאות?
בואו נחזור לסיפור של חני. חני, כמו הרבה נשים בקהילה החרדית נושאת בהמון אחריות על כתפיה. הנשים החרדיות מג'נגלות בין מטלות רבות ולפעמים הן גם המפרנסות העיקריות בבית והלחץ הכלכלי נמצא במגרש שלהן.
הפער עליו דיברתי קודם, בכל הנוגע לבריאות במגזר החרדי, נוצר משלושה גורמים עיקריים:
1. מחסור בידע מעודכן, זמין ומותאם לקהילה החרדית.
2. חיים עמוסים שכביכול לא מאפשרים זמן להשקיע בבריאות.
3. לחצים חברתיים וקהילתיים המאפיינים את הקהילה הספציפית.
ערוצי התקשורת של הקהילה החרדית שונים מאלו של הקהילה הכללית. הגישה לאינטרנט מצומצמת כך שמידע נחוץ וזמין איננו מגיע לקהילה וגם כאשר המידע נגיש, במקרים רבים התוכן לא מתאים לקהילה החרדית בשל ענייני צניעות שחשוב לכבדם.
העובדה כי משפחה חרדית יכולה למנות גם 8-10 נפשות ומעלה (בלי עין הרע), עשויה להערים קשיים על הנגשת אוכל בריא ומתאים לכל בני המשפחה בגילים השונים.
עומס היומיום וסדרי העדיפויות יוצרים מצב שהאישה החרדית מטפלת בכולם חוץ מאשר בעצמה. אפילו ביקור שגרתי אצל רופא לא תמיד מתאפשר.
נורמות חברתיות המקובלות בכל קהילה גם כן משפיעות על הבריאות. ידוע לדוגמה, כי פעילות גופנית עוזרת לשיפור הבריאות הפיזית והנפשית. התועלת שבפעילות גופנית עולה ביחס ישיר למשך הזמן ולעוצמה הנדרשים.
בקהילה החרדית פחות מקובל לראות נשים עושות פעילות גופנית בעצימות גבוהה ולמשך זמן. כמו כן קיימת נטייה להדחיק עניינים בריאותיים ורפואיים מתוך תחושה שאלו עניינים ש'הצניעות יפה להם' או מבוכה וחוסר ידע לגבי הגורם שעימו יש להיוועץ, ולעיתים קרובות גם העדפה שלא לפתוח נושאים בריאותיים שעלולים להזיק לתדמית המשפחה ב'שידוכים' .
אם כן, אתגרים רבים עומדים בפני האישה החרדית בניהול אורח חיים בריא. האם אפשר להמשיך לשלב בין כל המטלות ולקבל תוצאות אחרות? התשובה לכך היא בוודאי שכן.
מתוך הנאמר עד כאן, ניתן לראות את חשיבות ההשקעה בבריאות האישה החרדית. האישה בקהילה החרדית היא בעצם מלכה על ממלכה שלמה. היא שליחה ועושה חסדים עם הסביבה שלה. האישה החרדית היא בעלת מעמד בתוך המשפחה והיא זו שיכולה להשפיע על הילדים, על בעלה ועל הקהילה כולה.
בשנים האחרונות אנחנו עדים ליכולת של הכוח הנשי לשנות עולמות וגם את הבריאות. כשנותנים לאשה בקהילה החרדית את הידע הנכון, את הכלים הנכונים ואת התמיכה הנכונה אנחנו רואים גם את התוצאות בקהילה כולה.
חני התמוטטה מול ילדיה כיוון שהיא הייתה קדם סוכרתית והיא התעלמה מהסימנים המוקדמים שהיו קודם לכן. מזלה של חני שהייתה במצב שניתן היה לשנות את התוצאות והיא חזרה לבריאות איתנה. חני לקחה את הבריאות שלה בידיים ודאגה שיהיה לה גם זמן עבור עצמה בכדי שהיא תוכל להמשיך לגדל את הילדים ולעשות הכל תוך שמירה על בריאות טובה יותר.
אני קוראת למקבלי ההחלטות במערכת הבריאות להקדיש מחשבה ומשאבים כדי לקדם את בריאות האישה במגזרים הקהילתיים בכל אשר הם. אפשר לחשוב על דרכי הנגשה נכונים למידע רלוונטי וחשוב אודות בריאות האישה, קמפיינים ייעודיים ועוד ובנוסף ליזום פעילויות וסדנאות בנושאי בריאות בתוך הקהילה ובשכונות עצמן.
אני מאחלת לכל הנשים בקהילה שלהן לשאוף לקדם בריאות טובה יותר בכל מקום שהן.
שיחת הבריאות בשיתוף פורום Reboot המעודד חדשנות ויזמות ישראלית במערכת הבריאות ואת השיח הציבורי בתחום. שיחות בריאות נוספות
בשיתוף פורום Reboot