קבוצה של 45 רופאים ואחיות אמריקנים שהתנדבו בבתי חולים ברחבי עזה שלחו מכתב פומבי לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ולסגנית הנשיא קמלה האריס, שבו דרשו אש מיידית ואמברגו על נשק. "לא נוכל לשתוק לנוכח מה שראינו", כתבו במכתב שפרסמו בציוץ ברשת X.
החותמים תיארו טיפול בילדים שסבלו מפציעות שלדעתם היו מכוונות: "כל אחד מאיתנו טיפל על בסיס יומי בילדים מתחת לגיל ההתבגרות שנורו בראש ובחזה", כתבו במכתב שפרסם ביום חמישי ברשת X ד"ר פיירוז סידווה, "הלוואי שיכולתם לראות את הסיוטים שרודפים רבים מאיתנו מאז שחזרנו: חלומות על ילדים שנפגעו על ידי הנשק שלנו, ואמהותיהם המתחננות בפנינו להציל אותם. הלוואי שיכולתם לשמוע את הבכי והצעקות שהמצפון שלנו לא מניח לנו לשכוח". רבים בקבוצה הם בעלי רקע בבריאות הציבור וניסיון בהתנדבות באזורי סכסוך אחרים כמו אוקראינה ועיראק. הציוץ ובו המכתב לנשיא ארצות הברית:

כאמור, אותם רופאים ואחיות קוראים לממשל ביידן להשתתף באמברגו נשק על ישראל ועל כל הקבוצות החמושות הפלסטיניות, ולמנוע תמיכה צבאית, דיפלומטית וכלכלית לישראל עד שתושג הפסקת אש קבועה ומיידית. "אנו מאמינים שהממשל שלנו מחויב לעשות זאת, הן על פי החוק האמריקני והן על פי המשפט ההומניטרי הבינלאומי, ושזה הדבר הנכון לעשות", נאמר במכתב. "כל אחד בעזה חולה, פצוע, או שניהם", נאמר במכתב. "אנחנו לא פוליטיקאים. אנחנו פשוט רופאים ואחיות שלא יכולים להישאר שותקים לנוכח מה שראינו בעזה".
2 צפייה בגלריה
ביוב זורם ברחובות דיר אל-בלח במרכז רצועת עזה
ביוב זורם ברחובות דיר אל-בלח במרכז רצועת עזה
ביוב זורם ברחובות דיר אל-בלח במרכז רצועת עזה
(צילום: Eyad BABA / AFP)
ד"ר אדם חמאווי, מנתח פלסטי אמריקני ומנתח טראומה קרבית לשעבר בצבא ארה"ב, אמר ל-CNN: "אין אף אחד שמקבל דיווחים מכלי ראשון מלבד רופאים. אנחנו מרגישים שאנחנו חייבים להשמיע את קולנו כי אנחנו עדים לזה. אם אתם לא מאמינים לפלסטינים, אז אתם צריכים להאמין ל-50 רופאים שהגיעו לשם בזמנים ובמקומות שונים".
ד"ר חמאווי עבד בבית החולים האירופאי בחאן יונס שבדרום הרצועה במאי השנה, שם ביצע כ-115 ניתוחים שיקומיים וטיפל בעיקר בילדים מתחת לגיל 14. הוא ניתח בין היתר קטיעות וטיפל בכוויות ובפצעי ירי בפנים. המנתח טוען שפצע ירי בפניו של אחד המטופלים שלו, נער, נבע כנראה מרובה M16 או רובה צלפים. מטופל אחר היה ילד קטן שהרים מה שחשב שהיה פחית טונה כדי להביא למשפחתו ברפיח, נזכר ד"ר חמאווי. אבל החפץ המתכתי היה פצצת מצרר שלא התפוצצה. לדברי ד"ר חמאווי, לאחר שהילד פתח את הקופסה בפני משפחתו, הוא איבד את זרועו השמאלית, את שתי רגליו ושלוש אצבעות בזרועו הימנית.

עדות של רופא: 90% מהנפגעים היו ילדים

ד"ר מארק פרלמוטר, מנתח אורתופדי יד יהודי-אמריקני מצפון קרוליינה ונשיא האגודה העולמית לכירורגיה, אמר ל-CNN שהחליט לנסוע לעזה לאחר שקיבל תצלומים של צילום רנטגן של ניתוח שבוצע באופן גרוע ברצועה. הוא סיפר שכ-90% מהמגיעים לחדר המיון בבית החולים האירופאי בעזה היו ילדים, "חלק מתים, חלק ימותו לנגד עיניך, וחלק תוכל להציל. אתה מנסה להציל את אלה שאתה יכול להציל", סיפר ד"ר פרלמוטר. הוא תיאר פגיעות ראש קשות שמהן סבלו הילדים.
הוא נזכר בשני מטופלים בני כשש שנים, שסבלו מפגיעות ירי בראשיהם ובחזותיהם - פצעים שרמזו על כך שהם היו מטרות, לדבריו. "אף ילד לא נורה פעמיים על ידי צלף בטעות", סיפר ד"ר פרלמוטר, והוסיף שהיריות היו "בדיוק במרכז" החזה שלהם. CNN פנה לצה"ל לקבלת תגובה על טענות אלה.
2 צפייה בגלריה
התינוק מאלכ שנולד בניתוח קיסרי בדיר אל-בלח ברצועת עזה
התינוק מאלכ שנולד בניתוח קיסרי בדיר אל-בלח ברצועת עזה
התינוק מאלכ שנולד בניתוח קיסרי בדיר אל-בלח ברצועת עזה. אמו, לפי דיווחים מקומיים, שרדה בקושי מתקפת טילים
(Eyad BABA / AFP)
במקביל לפציעות המלחמה, גם המצב התברואתי ברצועת עזה מחמיר. משרד הבריאות עדכן באחרונה שאיתר עדויות לנגיף פוליו בדגימות ביוב שנלקחו בתוך רצועת עזה. בעקבות הגילוי, החליט צה"ל לחסן את הלוחמים בעזה ואת מי שעתידים להיכנס לרצועה. באחרונה דיווחנו ב-ynet כי ישראל יוזמת תיקון נרחב של מערכת הסניטציה בערי העקורים: שיפוץ קווי ביוב ומכוני טיהור שניזוקו ויצרו הצפות ביוב ושלוליות ענק. כמו כן ישוקמו קווי חשמל שנפגעו בלחימה.
על-פי משרד הבריאות בעזה, שנשלט בידי חמאס, מאז 7 באוקטובר נהרגו יותר מ-39 אלף פלסטינים בעזה. נדגיש כי לנתונים אלו אין אימות מגורם אובייקטיבי ושהמידע שזורם מעזה על נפגעים פלסטינים לא אחת מוטעה ומוטה. נזכיר כי מלחמת חרבות ברזל נכפתה על ישראל בעקבות מתקפת הטרור הקשה ביותר בתולדותיה, שבה נרצחו כמעט 1,200 בני אדם, רובם אזרחים, ועוד כמעט 2,000 נפצעו. מאז אותו יום ארור נפלו עוד 688 חיילים ונפצעו אלפים.