בית החולים הכללי של מסצ'וסטס (Massachusetts General) הודיע אתמול (ראשון) כי ריצ'רד סליימן (62), החולה הראשון שעבר השתלה של כליה מחזיר מהונדס גנטית, מת כחודש וחצי לאחר הניתוח. "אנו עצובים על מותו הפתאומי. אין לנו שום אינדיקציה לכך שזה נגרם כתוצאה מההשתלה שעבר", נמסר מבית החולים.
2 צפייה בגלריה
בית החולים מאסצ'סטס ג'נרל
בית החולים מאסצ'סטס ג'נרל
בית החולים הודיע על מותו של סליימן, כחודש וחצי לאחר ההשתלה
(צילום: AP Photo/Michael Dwyer)
סליימן, מפקח במחלקת התחבורה במסצ'וסטס, סבל מסוכרת ויתר לחץ דם במשך שנים רבות, והיה מטופל בבית החולים הכללי של מסצ'וסטס יותר מעשור. הוא היה תלוי בדיאליזה במשך שבע שנים, ובסופו של דבר קיבל כליה אנושית בשנת 2018. האיבר שנתרם כשל תוך חמש שנים והוא פיתח סיבוכים אחרים, כולל אי-ספיקת לב. כאשר חידש את הטיפול בדיאליזה בשנה שעברה, חווה סיבוכים קשים בכלי הדם וננזקק לאשפוז חוזר.
הניתוח של סליימן בוצע בחודש מרץ האחרון והוא נמשך ארבע שעות. הרופאים ציינו אז כי הסימנים נראים מבטיחים, הכליה החדשה החלה לייצר שתן זמן קצר לאחר הניתוח ומצבו של החולה ממשיך להשתפר, הוא כבר הפסיק את הדיאליזה, מסתובב במסדרונות בית החולים ועשוי להשתחרר בקרוב.
הכליה המושתלת הגיעה מחזיר שהונדס על ידי חברת הביוטק eGenesis, שהסירה שלושה גנים המעורבים בדחייה פוטנציאלית של האיבר, והוסיפה שבעה גנים אנושיים כדי לשפר את התאימות האנושית. חזירים נושאים רטרו-וירוס שעלולים להדביק בני אדם ו-eGenesis גם השביתה את הפתוגנים הללו.
2 צפייה בגלריה
משאבת לב וכליה מחזיר מהונדס גנטית הושתלו בליסה פיזאנו
משאבת לב וכליה מחזיר מהונדס גנטית הושתלו בליסה פיזאנו
משאבת לב וכליה מחזיר מהונדס גנטית הושתלו בליסה פיזאנו, לפני כשבועיים
(צילום: Handout / NYU LANGONE HEALTH / AFP)
מקרה דומה אירע גם בחודש ינואר 2022, אז צוות של אוניברסיטת מרילנד השתיל לב של חזיר מהונדס גנטית בגבר בן 57 עם מחלת לב סופנית. אך הוא מת כחודשיים לאחר ההשתלה.
לפני כשבועיים, מנתחים בניו יורק ביצעו השתלה משולבת של משאבת לב וכליה מחזיר מהונדס גנטית בליסה פיזאנו (54) שסבלה מאי-ספיקת לב וממחלת כליות סופנית. הרופאים מהמרכז הרפואי NYU Langone Health ביצעו את הניתוח בשני שלבים, וציינו שהוא בוצע כיוון שפיזאנו לא יכלה לעבור השתלת לב או כליה רגילה, "בשל מצבים רפואים כרוניים שהפחיתו באופן משמעותי את הסבירות לתוצאה טובה, ובגלל מחסור באיברים זמינים להשתלה".
על הסיבוכים האפשריים בניתוח המורכב אמרה פיזאנו כי "במקרה הגרוע אם זה לא יעבוד עבורי זה עשוי לעבוד עבור האדם הבא. ככה לפחות מישהו ירוויח מזה".
יותר מ-800 אלף אמריקנים סובלים מאי-ספיקת כליות וזקוקים באופן קבוע לדיאליזה. יותר מ-100 אלף נמצאים ברשימת המתנה להשתלת כליה. בנוסף, עשרות מיליוני אמריקנים סובלים ממחלת כליות כרונית. עם זאת, רק 25 אלף השתלות כליה מבוצעות מדי שנה ואלפים מתים בזמן שהם ממתינים לכליה.
השתלת איבר של בעל חיים באדם - הליך הנקרא Xenotransplantation - נחשבת לפיתרון פוטנציאלי שיכול להפוך את הכליות לזמינות בהרבה. ואולם, מערכת החיסון האנושית דוחה רקמה זרה, וגורמת לסיבוכים מסכני חיים. דחייה ארוכת טווח יכולה להתרחש גם כאשר התורמים מתאימים היטב. עם זאת, בשנים אחרונות הביאה התקדמות מדעית למצב שבו השתלות איברי בעלי חיים מהונדסים הפכו מציאות אפשרית תוך הקטנת הסיכון להידחות על-ידי מערכת החיסון.