פריצת דרך טיפולית לסובלים מגידולים סרטניים בערמונית, בלבלב, בכבד ובריאות: בבית חולים אסותא רמת החייל מציעים הקרנה (רדיותרפיה) ממוקדת באמצעות מאיץ קווי משולב MRI, ללא פגיעה ברקמות בריאות, הנחשב למתקדם בעולם.
"אנחנו המכון האונקולוגי הראשון בארץ ואחד מ-30 בתי חולים יחידים בעולם המציעים את הטיפול", אומרת פרופ' מירב בן דוד, מנהלת המכון האונקולוגי בבית החולים ומומחית באונקולוגיה קלינית ורדיותרפיה. "זו בשורה מצילת חיים שנותנת הרבה תקווה לחולי סרטן רבים בישראל וגם בעולם. עד כה הגיעו אלינו תיירים מרוסיה, ארמניה, אוזבקיסטאן ועוד".
4 צפייה בגלריה
מאיץ קווי
מאיץ קווי
מאיץ קווי משולב MRI, ללא פגיעה ברקמות בריאות
עוד טיפולים חדשניים:
MR Linac - פרי פיתוחה של חברת Viewray האמריקנית, הוא מאיץ משולב MRI הנחשב לייחודי בתחום הטיפול האונקולוגי. המכשיר מבצע הדמיה מונחית באמצעות תהודה מגנטית (MRI) תוך כדי תהליך ההקרנה, המאפשרת מעקב מדויק אחרי מיקום הגידול במהלך ההקרנה. בכך מתאפשר טיפול ממוקד ומדויק יותר ממה שהיה קיים עד כה. זאת, הודות לפיתוח של טכנולוגיית מיסוך מתקדמת, המאפשרת פעולה מיטבית הן של המאיץ המבצע את ההקרנות, והן של הדמיית ה-MRI.
4 צפייה בגלריה
פרופ' מירב בן דוד
פרופ' מירב בן דוד
"אין תופעות לוואי וההתאוששות מהירה". פרופ' מירב בן דוד
( צילום: עודד קרני)
"המאיץ הקווי משלב הדמיית MRI במהלך ביצוע ההקרנה, כך שניתן לראות בזמן אמת תזוזה של האיברים וההקרנה מופסקת ומתחדשת באופן אוטומטי בהתאם לתזוזת הגידול מחוץ לטווח ההקרנה", מסבירה פרופ' בן דוד, ומציינת שהטיפול במאיץ מתאים בעיקר לחולי סרטן הסובלים מגידולים בחלל הבטן והאגן, מאחר שבאיברים אלו ישנה תנועתיות מתמדת ומשמעותית, בעיקר בשל הנשימה, מה שמקשה על מתן קרינה גבוהה ללא מעקב מדויק על המתרחש בזמן אמת.
"מעבר למעקב רציף אחרי מיקומו של הגידול תוך כדי הקרנה, יש גם מעקב אחר האיברים הבריאים הסמוכים לו. המערכת מזהה את מיקומם של האיברים הבריאים ובמצב כזה, ההקרנה מפסיקה אוטומטית ומתחדשת רק כאשר הגידול נכנס שוב לטווח. כך הסיכון לפגיעה ברקמות בריאות או בהקרנות אליהן, פוחת משמעותית", אומרת פרופ' בן דוד.
הטיפול במאיץ מתאים בעיקר לחולי סרטן הסובלים מגידולים בחלל הבטן והאגן, מאחר שבאיברים אלו ישנה תנועתיות מתמדת ומשמעותית, בעיקר בשל הנשימה, מה שמקשה על מתן קרינה גבוהה ללא מעקב מדויק על המתרחש בזמן אמת
הטיפול החדש אינו מיועד רק ללקוחות פרטיים. למרות שבית החולים אסותא הוא בית חולים פרטי, המכון האונקולוגי הינו ציבורי והטיפולים בו ניתנים באמצעות טופס התחייבות של קופות החולים ("טופס 17") ללא עלות נוספת למטופל.
מהמערך האונקולוגי נמסר, כי עד כה יותר מ-500 חולי סרטן טופלו במאיץ הקווי המשולב MRI. מדובר בעיקר בחולים הסובלים מגידולים בחלל הבטן והאגן, לרבות סרטן ערמונית, לבלב, כבד וריאות, איברים שעד כה היה קשה להגיע אליהם בשל מיקומם, למשל גידולים הצמודים ללב. "אחוזי ההצלחה זהים לטיפול בהקרנות רגילות אבל בשיטת המאיץ הקווי כמעט שאין תופעות לוואי וההתאוששות מהירה", מציינת פרופ' בן דוד.
"בזכות המאיץ החדש המאפשר הדמיה בזמן אמת, ניתן לקצר את מספר טיפולי ההקרנות מ-20 לחמישה - שזה מדהים. אפשר לתת מנות קרינה גבוהות משמעותית והחזרה לשגרה של המטופלים מהירה בהרבה. השימוש במכשיר החדשני מהווה לעיתים גם תחליף לניתוח והכול ברמת דיוק גבוהה במיוחד, ללא פגיעה באיברים סמוכים גם כאשר המטופל נושם ואיבריו בתזוזה", מסכמת פרופ' בן דוד, "זו בהחלט פריצת דרך טיפולית לחולי סרטן. המטופלים מדווחים כי לא חוו תופעות לוואי למעט עייפות קלה, כך שניתן אחר כך לחזור לחיים רגילים".

"נחסך ממני ניתוח קשה"

לידיה הדדי (80) מחולון היא אחת ממאות המטופלים שהתנסו במכשיר החדש. הדדי, אם לשלושה ילדים וסבתא לשבעה נכדים, בעלת חנות לעיצוב רהיטים, אומרת בהתרגשות: "תמיד הייתי טיפוס שמאמין בניסים ומבחינתי הנס כבר קרה בעצם זה שלא נותחתי. ממש עכשיו אני מחזיקה בידיי את תוצאות הבדיקה האחרונה. יש לי הרבה מספרים מול העיניים שאת רובם אני לא ממש מבינה, אבל כנראה שהסרטן נעצר. ברור לי כבר עכשיו שאת מתנת יום הולדת 80 שלי אני קיבלתי. עכשיו אני במעקב ואחרי כל מה שעברתי - זה קטן עליי".
הכול החל במהלך בדיקת קולונוסקופיה שגרתית בשנת 2018, שבסופה הדדי התבשרה על אבחון סרטן הרקטום. לאחר טיפול אגרסיבי של הקרנות התברר שהטיפולים לא עזרו למגר את הגידול הסרטני. הרופאים הפנו אותה לניתוח פולשני להסרת הגידולים, כאשר נאמר לה מפורשות כי גם אחרי הניתוח, הסרטן עשוי לחזור בסבירות של 15-10 אחוזים.
לידיה הדדי (80): "זה עדיין מדהים אותי שהייתה לי אפשרות לעבור את ההליך ללא ניתוח - מה יותר מעצים מאישה בת 80 שיכולה להמשיך את חייה בדיוק כפי שהיא אוהבת? בשחייה בים, טיפוח ואופנה, עם הילדים והנכדים, בלי להיות מחוברת לשקית של סטומה לאחר ניתוח קשה"
"משהו בי לא היה מוכן לניתוח ועשיתי הכול כדי למצוא דרכים חלופיות להתמודד מול הגידול. בעצם, המטרה שלי הייתה לקנות זמן" היא מחייכת ומסבירה: "הניתוח שהייתי אמורה לעבור הוא לא פשוט, משך זמן ההתאוששות ארוך מאוד ומתיש מאוד. ניסיתי להתחמק מזה וכך משכתי זמן והלכתי מרופא אחד לאחר, עד שהגעתי לפרופ' אדרקה (אונקולוג בכיר מומחה GI, נ.י.) והוא המליץ לי על המאיץ".
לפני כשלושה חודשים עברה הדדי חמישה טיפולים עם המאיץ הקווי. "כל הפחדים והחששות נמנעו ממני עם הטיפול החדשני הזה. הפעם אני מקווה שנפטרתי סופית מהסרטן. אני כרגע במעקב, אבל אין לי ספק שאני במקום הרבה יותר טוב. זה עדיין מדהים אותי שהייתה לי אפשרות לעבור את ההליך ללא ניתוח - מה יותר מעצים מאישה בת 80 שיכולה להמשיך את חייה בדיוק כפי שהיא אוהבת? בשחייה בים, טיפוח ואופנה, עם הילדים והנכדים, בלי להיות מחוברת לשקית של סטומה לאחר ניתוח קשה. מה גם שההקרנות היו ממוקדות ולא בכל אזור האגן כפי שעברתי כבר בעבר. הרבה עוגמת נפש, תופעות לוואי וסבל נחסכו ממני".

"מבחינתי זה היה הקלף המנצח"

דובי עפר (68) ממודיעין-מכבים-רעות, היה קברניט באל-על עד לאוקטובר האחרון. כיום הוא מתנדב באלו"ט ובעמותת הטייסת בחיל האוויר. לפני כחמש שנים חלה עפר בסרטן הערמונית והיה צריך לבחור בין שתי אפשרויות טיפול, שתיהן היו גרועות מבחינתו: לעבור כריתה מלאה של הערמונית או הקרנות. הוא חיפש פתרון פחות קשה ובלי מעורבות הורמונלית. אל הטיפול המתקדם במאיץ הוא הגיע לאחר חיפושים קדחתניים ברשת.
4 צפייה בגלריה
דובי עפר ולידיה הדדי
דובי עפר ולידיה הדדי
דובי עפר ולידיה הדדי
"כך הגעתי אל המכשיר באסותא שהבטיח לא רק לחסוך את הטיפולים ההורמונליים, אלא גם שלא יהיו פגיעות נלוות כמו כאבים, חיבור ממושך לקטטר, התאוששות קשה ופגיעות לטווח הארוך שעלולות להיות בטיפול הרגיל, כמו פגיעה לצמיתות באיכות חיי המין. בערמונית עוברות שתי שלוחות של עצבים הגורמים לזקפה ובניתוחים פולשניים, כמו אלו שהוצעו לי, קיים החשש שהם ייפגעו".
מה המשמעות של טיפול הורמונלי? "טיפול הורמונלי משמעו סירוס כי מדכאים את ההורמונים הגבריים והוא פוגע ביצר המין".
עפר מספר שגם מספר ההקרנות היווה שיקול. "בבית חולים הדסה רצו שאעבור שבע הקרנות כאשר באסותא מדובר בחמש הקרנות בלי טיפול הורמונלי, ומבחינתי זה היה הקלף המנצח".
עפר מדגיש כי הוא מוכן להתראיין בשמו ובפנים גלויות במטרה להציף את השירות המדובר, שלדבריו איננו מספיק מוכר, "השירות נחשב כשירות של רפואה פרטית אך צריך לדעת לדרוש אותו מקופות החולים. לי לקח למעלה משנה של מאבקים מול הקופה עד שקיבלתי את מלוא הסכום".
בכמה כסף מדובר? "160 אלף שקל. בהחלט סכום שאין אותו לכל אחד. לכן חשוב לי להפיץ את הדברים כך שכל אדם ידע שיש תקדים. כשהגעתי לראשונה לקופת החולים הם לא הסכימו לתת לי טופס 17 בטענה שהטיפול לא כלול בסל הבריאות ובטח לא בבית חולים פרטי כמו אסותא. העדפתי להמתין עם המלחמות, כי מבחינתי הבריאות קודמת לכול. תוך כדי הטיפולים כתבתי לנציבות תלונות הציבור של הכללית ורק אחרי שנה של בדיקות הם אישרו לי את ההחזר. חשוב לי שגברים המגיעים לסיטואציה הזו ידעו שיש תקדים בעניין וצריך לבוא לקופת חולים ולדרוש את מימון הטיפול.
"דבר חשוב נוסף שאני רוצה להעביר זה, שאם זה לא עניין של חיים ומוות, אל תמהרו ללכת לניתוח. תבדקו. תעשו טבלת בעד ונגד. זה מה שאני עשיתי. חייבים לדעת שהקרנות רגילות מייצרות סבל רב בתופעות הלוואי שלהם ויש סיכון גדול יותר לפגיעה במקרה של תזוזה, גם של איברים בריאים הסמוכים לאזור הנגוע".
כעת, 15 חודשים לאחר הטיפול, עפר מעיד שהחלים מהסרטן. "המדדים בבדיקות ה-PSA נמצאים בירידה מתמדת, וזה אומר שסרטן הערמונית טופל ולא קיים בגוף שלי וזו בהחלט הקלה גדולה עבורי. הדבר הראשון שעשיתי זה לספר לאשתי. אחר כך סיפרתי לשני ילדיי, תאומים בני 30".
במסגרת הבדיקה לאפשרויות לטיפול מיטבי עבורו, הגיע עפר לספר "במזל סרטן הערמונית. כל מה שחשוב לדעת ומוסתר ממך על ידי הרופאים" שכתב האלוף במיל' גיורא איילנד, בעקבות סרטן הערמונית בו אובחן בשנת 2016.
4 צפייה בגלריה
צילום של גיורא איילנד
צילום של גיורא איילנד
"הניתוח נכשל בכל הפרמטרים". גיורא איילנד
(צילום: אסף פרידמן)
בעקבות ניתוח לכריתת הערמונית שלדבריו "נכשל בכל הפרמטרים", נאלץ איילנד לעבור הקרנות ומאז הוא סובל מכאבי תופת לצמיתות. הספר הוא פרי מחקר בן שנתיים. "פניתי אל איילנד לפני הטיפול כדי להבין עוד על סוג הסרטן הזה ולהתייעץ", מספר עפר. "אני מניח שגם הוא היה בוחר במאיץ אם הוא היה יודע על טיפול כזה, שהיה יכול למנוע לו הרבה סבל וכאב. בספר הוא כותב שעד היום הוא סובל מתופעות לוואי קשות מאוד.
"תראי, יש משפט שאומר ש'כל מי שיש לו פטיש ביד - רואה בכל בעיה מסמר', וכך זה עם האורולוגים הכירורגים. כשהם מזהים סרטן הערמונית, הם מיד אומרים 'יאללה, נכרות את הערמונית'. לנתח, זה מה שהם יודעים לעשות. נכון שניתוח נותן סיכוי טוב להסיר לגמרי את הגידול, אבל הכריתה גוררת בעיות נלוות רבות שעליהן פחות מדברים, כמו שליטה בסוגרים. אני שומע על הרבה מטופלים שהולכים בעיניים עצומות אחרי המלצת הרופאים לנתח ואפילו ממליצים על כך לאחרים. ואני שוב אומר: תחליטו את ההחלטות שלכם בלי לחץ. אני את ההחלטה שלי עשיתי".
אלוף במיל' גיורא איילנד: "הטיפול המועדף לסרטן הערמונית הוא הקרנות ולא ניתוח. אחת הסיבות לכך היא השיפור המשמעותי בעוצמה ובדיוק של ההקרנות בשנים האחרונות, בעוד שטכניקת הניתוח נותרה קבועה כבר יותר מעשור"
האלוף במיל' גיורא איילנד מסר בתגובה לדברים כי מבחינתו, הטיפול המועדף לסרטן הערמונית הוא הקרנות ולא ניתוח. "אחת הסיבות לכך היא השיפור המשמעותי בעוצמה ובדיוק של ההקרנות בשנים האחרונות, בעוד שטכניקת הניתוח נותרה קבועה כבר יותר מעשור". בהתייחסות לטיפול החדיש באסותא הוא אומר: "למרות שמכשיר ההקרנות באסותא זהה למכשיר של בתי חולים אחרים, יש להם יתרון משמעותי אחד, והוא השימוש ב-MRI תוך כדי הקרנות שיתרונותיו הם כפולים: אחד - הוא מאפשר את ביצוע ההקרנות לפי מצב הערמונית בזמן אמת ולא מסתמך רק על מדידת הגודל והמיקום שנעשית מראש. השני, השימוש ב-MRI מאפשר לראות את עצם ההקרנה בזמן אמת. יתרונות אלה מאפשרים קצת יותר דיוק, וכתוצאה מכך מקטינים עוד יותר את הסכנה, שגם כך קטנה ביחס לניתוח, שההקרנה תפגע בטעות באיברים אחרים הצמודים לערמונית".