לא פחות מ-300 מיליון דולר תשלם ענקית המכשור הרפואי האמריקנית אדוארדס לייפסיינסז (Edwards Lifesciences) עבור רכישת חברת הטכנולוגיה אינוולב ביו מדיקל (Innovalve Bio Medical) הישראלית של המרכז הרפואי שיבא. החברה הוקמה לפני שש שנים על ידי בית חולים על בסיס המצאה של מנתחי הלב פרופ' אהוד רענני, מנהל מרכז הלב בשיבא, וד"ר בוריס אורלוב, מנהל שירות לאי-ספיקת המסתם המיטרלי.
בשיחה עם ynet, סיפר מייסד אינוולב והמדען הראשי של החברה, פרופ' רענני, שהוא החל בפיתוח כבר לפני עשור. הפתרון הישראלי עשוי לסייע לחולי לב רבים שסובלים מאי-ספיקה ודלף של המסתם המיטרלי (Mitral regurgitation), שהיא המחלה השכיחה ביותר במסתמי הלב. חברת אינוולב פיתחה מערכת להשתלת והחלפת המסתם המיטרלי החולה באמצעות צנתור, תהליך זעיר פולשני, במקום בתהליך מורכב של ניתוח לב פתוח, כפי שמקובל כיום. צפו בריאיון איתו:
פרופ' אהוד רענני מספר על ההמצאה שסידרה אקזיט ענק לשיבא
(צילום: אסף חן)

לפני כשלוש שנים השלימה חברת אינוולב את פיתוח המערכת, ולאחר קבלת האישורים הנדרשים מה-FDA האמריקאי החלה בהשתלות במסגרת ניסויים קליניים ראשוניים. עד כה התבצעו יותר מ-40 השתלות, רובן בבתי חולים מובילים בארה"ב. פרופ' רענני מסביר שהשיטה שפיתח עם עמיתיו מספקת פתרון לבעיה שכיחה מאוד של דליפה של המסתם המיטרלי, "זה המסתם שמפריד בין הפרוזדור השמאלי לחדר השמאלי. הפתרון הטוב היחיד כרגע לחולים שסובלים מהבעיה הזאת זה ניתוח לב פתוח. יש פתרון צינתורי נוסף שנקרא מייטראקליפ שהוא טוב לחלק מהחולים, אבל האפקטיביות שלו לא מלאה".
2 צפייה בגלריה
תמונת CT בה רואים את המסתם של אינוולב (החלק הלבן) שהושתל בבן-אדם
תמונת CT בה רואים את המסתם של אינוולב (החלק הלבן) שהושתל בבן-אדם
תמונת CT בה רואים את המסתם של אינוולב (החלק הלבן) שהושתל בבן-אדם
(צילום: אינוולב)
לדבריו, "יש הרבה מאוד חולים שסובלים מבעיה של דלף של המסתם המיטרלי, ואין להם ממש פתרון, כי הם לא יכולים לעבור ניתוח לב פתוח ממש, ולכן הם נכנסים לאי-ספיקת לב, וזה פוגע להם גם באיכות החיים וגם בתוחלת החיים והרבה מתים. אנחנו מדברים על מיליוני אנשים כאלה ברחבי העולם המערבי, בארצות הברית ובאירופה, שאין להם פתרון טוב למסתם הזה. בגלל שמדובר בצורך גדול ברפואה, כל החברות הגדולות בעולם בתחום השקיעו הרבה מאוד כסף בניסיון לפתח מסתם מהסוג הזה, בהשתלה בצנתור, ולא הצליחו כי קשה מאוד לעגון וקשה מאוד להגיע למסתם הזה. הוא נמצא במקום מאוד מורכב בתוך הלב".
2 צפייה בגלריה
מערכת TMVR להחלפת המסתם המיטרלי שפיתחה חברת אינוולב
מערכת TMVR להחלפת המסתם המיטרלי שפיתחה חברת אינוולב
מערכת TMVR להחלפת המסתם המיטרלי שפיתחה חברת אינוולב
(צילום: אינוולב)
אז מה כל כך מיוחד בהמצאה הישראלית? "הטכנולוגיה שלנו מאפשרת גם להגיע למקום הקשה הזה בלב, ויתרה מכך לעגן את המסתם בצורה טובה בזמן שהלב עובד, כי כל הפרוצדורה הזאת נעשית על לב פועם. אנחנו נכנסים דרך המפשעה ומוליכים את המסתם הזה עד למקומו".
פרופ' אהוד רענניפרופ' אהוד רענניצילום: דוברות שיבא
מה התוכניות? זה סכום סכום ענק, תמשיכו לפתח את החברה כאן בארץ או תעשו משהו אחר עם האקזיט? "לשמחתי, במודל המיוחד הזה הקמנו את החברה יחד עם בית חולים שיבא, אז בהובלתו החשובה של פרופ' שלמה נוי סמנכ"ל מחקר ופיתוח. הדבר הזה מאפשר לבית החולים לקבל סכום מאוד מכובד מתוך המכירה הזאת, שיחזור לבית החולים, יחזור לחולים, יחזור גם לטיפול בחולים וגם לפיתוח טכנולוגיות נוספות. לשמחתי, חברת אדוארדס מתכננת בשלב הזה להמשיך להפעיל את חברת אינוולב, שיושבת בתוך מרכז הלב בשיבא, עם כל העובדים שלה, עם הייצור, עם הפיתוח, עם הכול, וכנראה שזה יישאר ככה לתקופה הקרובה עד שאדוארדס יחליטו להעביר את הפעילות לארצות הברית. יש צוות מדהים בחברה הזאת, ואני שמח שהצוות הזה יוכל להמשיך לפעול מתוך שיבא, לפחות בתקופה הנראית לעין".