"יותר אנשים צריכים פשוט להתחסן". פרופ' ערן סגל
(צילום: אבי חי)
מתי מספר החולים הקשים יוכל לרדת מתחת ל-200 ואיך ניתן לחזק עוד יותר את מגמת הירידה בתחלואה הקשה? פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן מסביר הבוקר (א') באולפן ynet כי מספר החולים הקשים נמצא במגמת ירידה "לפי התחזית שהצגנו בקבינט הקורונה עוד באוגוסט, לפי ההנחה ששלושה מיליון ישראלים יקבלו את הבוסטר, ולא הייתי אומר שהיא מאוד איטית. על מנת להאיץ עוד יותר את הירידות, יותר אנשים צריכים פשוט להתחסן".
עוד בגל הרביעי:
סגל, פרופסור לביולוגיה חישובית במכון ויצמן למדע, מציין שלוש קבוצות באוכלוסייה שבהן צריך לרכז היום את מאמצי החיסון: "הקבוצה הראשונה היא 700 אלף איש שלא התחסנו בכלל. הקבוצה הזו אחראית כרגע ל-70% מהתחלואה הקשה, אם הקבוצה הזו הייתה מתחסנת היינו עם 200 חולים קשה במקום 600 חולים קשה היום".
כלומר אלה שלא התחסנו כלל אחראים ל-70% מהתחלואה? זה מטורף. "נכון. אלו המספרים. 700 אלף אנשים, שהם אחוזים בודדים מאלו שזכאים להתחסן, אחראים כרגע ל-70% מהתחלואה הקשה, כאשר בתחילת הגל הנוכחי היינו עם בערך 1.4 מיליון איש שלא התחסנו. אני חושב שמדובר בחלק קטן, קולני אומנם, אך קטן, של אנשים שמתנגדים לחיסונים. רובם אלו אנשים שלא הצלחנו להגיע אליהם, וחייבים להגיע אליהם, כי שם מרוכזת רוב התחלואה הקשה. שם צריך לרכז את המאמצים על מנת לחזק את מגמת הירידות ובדרך הזאת להציל יותר אנשים, גם מהידבקות וגם מתחלואה קשה ותמותה.
"מדובר בחלק קטן, קולני אומנם, אך קטן, של אנשים שמתנגדים לחיסונים. רובם אלו אנשים שלא הצלחנו להגיע אליהם, וחייבים להגיע אליהם, כי שם מרוכזת רוב התחלואה הקשה"
"הקבוצה השנייה, 1.7 מיליון נכון להיום, היא זו שעברה יותר מחצי שנה מאז קבלת החיסון השני. הקבוצה הזו מוגנת הרבה-הרבה פחות ממה שהם היו מוגנים בעבר והם אחראים לכ-20% מהתחלואה הקשה, נתון גבוה משמעותית יותר ממי שקיבל את הבוסטר, ולכן מומלץ לקבל את החיסון השלישי.
"הקבוצה האחרונה כוללת כ-300 אלף אנשים שהחלימו לפני למעלה מחצי שנה וטרם קיבלו חיסון. גם הקבוצה הזו אומנם מוגנת יותר מהקבוצה שאינה מחוסנת כלל, אבל הסיכוי שלה להידבק הוא פי שלושה יותר מאשר מחלים שהתחסן או ממי שקיבלו את הבוסטר. אם אנחנו נרכז את המאמצים בשלוש הקבוצות האלו, נוכל להגיע לירידות יותר מהירות. אני חושב שבכל מקרה נראה את המשך מגמת הירידות, אבל חשוב להאיץ אותן, כי ככל שנרד יותר מהר פחות אנשים יידבקו ונוכל אולי להסיר מגבלות מסוימות יותר מהר ולהוריד את התחלואה הקשה".
מתי נוכל לרדת ל-200 מאושפזים במצב קשה? "בסוף אוקטובר להערכתנו נהיה עם 400-200 חולים קשה בבתי החולים".
אנחנו מדווחים שיש יותר ילדים במצב קשה בבתי החולים. סטטיסטית זה מוכר לך? "את הנתונים על תחלואה ואשפוזי ילדים בבתי החולים אני לא מכיר. מבחינת נתוני ההדבקות, אנחנו כן רואים שבתקופה האחרונה, באופן לא מפתיע, מעל 50% מהמאומתים הם ילדים. זה ברור כי הילדים הקטנים לא התחסנו וככל שאוכלוסייה היותר מבוגרת הגנה על עצמה והתחסנה, אז אנחנו רואים שם פחות הדבקות, מה ששוב חוזר לזה שהחיסונים עובדים, הם מה שללא ספק בלמו את הגל הזה והביאו לירידה".
אתה מדבר על זה שמגמת הירידה תימשך, מצד שני החגים רק הסתיימו ובתי הספר נפתחו מחדש לפני יומיים-שלושה, אתה לוקח בחשבון גם את הנתונים האלה? "כן, בהחלט. אני רוצה להחזיר אותך ל-1 בספטמבר, שגם אז היה חשש מהחגים ומפתיחת בתי הספר. גם שם התממש התרחיש שצפה שלא תהיה השפעה מיוחדת לאירועים האלו. לכן, כשמדברים על בין 200 ל-400 חולים קשה, אז 200 זה אם החזרה ללימודים לא תייצר עודף תחלואה מעבר למה שאנו רואים עכשיו, ו-400 במקרה שכן".
פרופ' יהודה אדלר: אין ספק שהדלתא פוגע בילדים יותר מהקודמים, יש פי ארבעה יותר תחלואה אצל ילדים, עם לא מעט תסמונת פימס, שהיא לא כל כך נעימה. וגם מערכת החינוך נפתחת עכשיו שוב. "נכון. אני מסכים איתך שאנחנו רוצים למנוע ולהוריד את התחלואה בכלל ובילדים, זה כמובן יעד שאנו רוצים לשאוף אליו. היו חששות גם מפתיחת שנת הלימודים ואומנם לא היו הרבה ימי לימוד, אבל לא ראינו עלייה אלא להפך, ראינו את המשך מגמת הירידה. אני חושב שמסה גדולה של בדיקות יכולה לעזור מאוד בהמשך הורדת התחלואה".