בשנים האחרונות הלכו וצברו תאוצה עטי חומצה היאלורונית, אשר מיועדים למילוי עור ולטיפולים קוסמטיים כמו הפחתת קמטים והגדלת שפתיים, אך משרד הבריאות מדגיש כי "יש להיזהר משימוש באלו שלא אושרו, ושבטיחותם, יעילותם ואיכותם לא נבדקו". כמו כן, הבהיר משרד הבריאות כי "השימוש בהם עלול להוות סכנה לבריאות הציבור".
1 צפייה בגלריה
משרד הבריאות מזהיר משימוש בעטי חומצה היאלורונית שלא אושרו. אילוסטרציה
משרד הבריאות מזהיר משימוש בעטי חומצה היאלורונית שלא אושרו. אילוסטרציה
משרד הבריאות מזהיר משימוש בעטי חומצה היאלורונית שלא אושרו. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
אזהרת משרד הבריאות הגיעה לאור פניות שהצטברו בנוגע לשימוש ושיווק של עטי חומצה היאלורונית במכוני קוסמטיקה ועל ידי מי שאינם מורשים לעסוק ברפואה. משרד הבריאות הזהיר מצריכה ורכישה של עטי חומצה היאלורונית (עטי מילוי עור) נטולי מחטים, והדגיש כי "טיפולים הכוללים הזרקות של חומצה היאלורונית - מותרים רק לרופאים. פעולות אלו אסורות לביצוע על ידי קוסמטיקאיות, שכן מדובר בפעולה רפואית. ביצוע פעולה רפואית שלא על פי פקודת הרופאים - מהווה עבירה פלילית".
ד"ר מתי רוזנבלט, רופא עור ואסתטיקה, מרצה בפקולטה לרפואה בטכניון, הסביר ל-ynet מה הסכנות הטמונות באותם מזרקים לא מאושרים, וציין כי "ישנן כמה בעיות שעלולות לקרות בטיפול זה - היות שהוא אינו מצליח לחדור לשכבות העמוקות של העור, ועקב גודל החלקיקים קשה לחזות את התוצאה הסופית של הטיפול. בנוסף מלבד השפתיים, עובי העור אינו מאפשר כמעט מעבר של החומר בטיפול למקומות אחרים.
ד"ר מתי רוזנבלט, רופא עור ואסתטיקה, מרצה בפקולטה לרפואה בטכניוןד"ר מתי רוזנבלט
"מצב בעייתי נוסף הוא שבמקרה שיש צורך להמיס את המילוי, עקב הפיזור הלא צפוי של החומר, ישנו קושי בהמסה", הוסיף ד"ר רוזנבלט. "כמו כן, מי שמטפל - אינו מוסמך לטפל בסיבוכים ואין לו את הידע המתאים - מה שמעמיד את המטופל בסיכון". עוד ציין כי בעטים אלו שלא אושרו "איננו יודעים מה מקור החומר ואיך הוא אוחסן, דבר שיכול לעורר תגובות אלרגיות וסיבוכים נוספים כמו זיהומים, גושים ואובדן סימטריה".
לדבריו, "חלק מהתופעות עלולות להוביל לצלקות ותהליכים בלתי הפיכים, בעיקר בהזרקה לאזור העיניים והשפתיים". לסיכום, אמר: "לפי מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) הזרקה של חומצה היאלורונית צריכה להתבצע על ידי חומרים מאושרים בלבד".
ד"ר להבית אקרמן, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה דרמטולוגית, הוסיפה כי "חומצה היאלורונית שמוזרקת לעור חייבת להיות איכותית, ומיוצרת בתנאים סטריליים ומבוקרים. אך כאן, אין שום דרך לדעת מה החומר הקיים במזרקים, מה דרגת הניקיון שלו ומה איכותו". בנוסף, הסבירה ד"ר אקרמן כי "זה יכול לעורר תגובה אלרגית, ואף לגרום לזיהומים.
ד"ר להבית אקרמן, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה דרמטולוגיתד"ר להבית אקרמןצילום: אלון שפרנסקי
"המזרקים הללו מכילים חומצה היאלורונית שאמורה להיות מועברת לעור באמצעות דחיפות אגרסיביות, אך בין אם החומר מוחדר ע"י מחט או ע"י דחף - ברגע שהוא ממוקם בתוך העור הוא נהיה מעין שתל", הוסיפה ד"ר אקרמן. "שתי הפעולות הן פעולות רפואיות לכל דבר, והן יכולות להתבצע ע"י רופא מיומן ומוסמך - שיודע היטב את האנטומיה ואיך לטפל בסיבוכים, כמו זיהומים, עיוותים, תגובה אלרגית, חסימת כלי דם ועוד".
בנוסף, ציינה: "השיטה של החדרת חומר בצורה כל כך אגרסיבית לתא שטח כל כך קטן, בניגוד להזרקה עם מחט שהיא הרבה יותר עדינה - יכולה לגרום לעיוותים, נפיחויות ומיקום של החומר בשכבה לא נכונה, במיוחד אם זה מבוצע ע"י גורם לא רפואי שלא מיומן ומוסמך בפעולות כאלה". לדבריה, "השפתיים הן אזור סופר רגיש עם המון כלי דם וסיבי עצב. הזרקה לא מבוקרת, של חומר לא אמין ,בטכניקה לא מקצועיות - יכולה לגרום לנפיחויות, זיהומים, עיוותים והצטלקויות".
גם מומחי ארגון המנתחים הפלסטים-אסתטיים בישראל הודו היום למשרד הבריאות על "שהשכיל לפרסם אזהרה לציבור מפני עטי הזרקה". בחודש מאי האחרון פנה הארגון למשרד הבריאות בנושא, והגיש לו דוח נזקים מקצועי ומקיף המתפרס על פני 12 עמודים. בארגון הדגישו כי "חיוני לפרסם אזהרה לציבור בעניין שימוש בעט ללא מחט להזרקה בלחץ על ידי מי שאינו מורשה לעסוק ברפואה, וכן לנקוט צעדי אכיפה נגד משתמשים בעט זו שאינם רופאים".
ד"ר מאיר כהן, יו"ר ארגון המנתחים הפלסטים-אסתטיים בישראל, הדגיש כי "שימוש בעט הלחץ על ידי גורמים בלתי מורשים ועם חומרים רפואיים טעוני רישוי ללא רגולציה הביא לפרסום של סיבוכים רבים בעולם. לפני כשמונה שנים פותחה טכנולוגיה להזרקה של תרופות מתחת עור בלחץ ללא מחט באמצעות עט, היוצר נקב זעיר וזמני בעור. לפני כחמש שנים עברה טכנולוגיה זו לגורמים בלתי מורשים בתחום טיפולי היופי.
"גורמים אלו החלו להזריק חומרים טעוני רישוי כמו לידוקאין, חומצה היאלורונית, חומרים מפרקי שומן ואחרים במסגרת מכוני יופי", הוסיף ד"ר כהן. "אני מברך את משרד הבריאות על הצעד ומקווה שהציבור יבין שמדובר בסכנה ממשית של כאבים, זיהומים, גושים בשפתיים ובמקומות אחרים בפנים, חוסר סימטריה וצבר דם ברקמות העמוקות לעור. אני קורא לציבור לפנות אך ורק לגורמי רפואה מורשים לביצוע טיפולים חודרניים".