עלייה באשפוז יולדות והריוניות: "אף אחת לא מחוסנת"
(צילום: בראל אפרים, שחר גולדשטיין)
עלייה באשפוז יולדות והריוניות במחלקות הקורונה: חמש יולדות מאושפזות נכון לעכשיו במחלקת הקורונה של בית החולים סורוקה וארבע נוספות מאושפזות במחלקת טיפול נמרץ, מהן אחת אף מחוברת לאקמו. "לצערי אף אחת מהן לא מחוסנת", אומרת פרופ' רלי הרשקוביץ, מנהלת החטיבה למיילדות וגניקולוגיה בסורוקה, "למעט אחת וגם היא חוסנה רק במנה אחת".
קראו עוד:
אם הנשים הללו היו מחוסנות, הן לא היו נמצאות עכשיו בבית החולים שלך, אלא ככל הנראה היו עכשיו בביתן עם התינוק החדש שלהן? "נכון וזה בדיוק מה שאנחנו צריכים להעביר בתור אנשי המקצוע לנשים ההרות. לכו להתחסן, אני יודעת שזה נאמר שוב ושוב, אבל זה כל כך חשוב. אף אישה לא הגיע אלינו, לא במצב הקל ולא במצב הקשה יותר, כשהיא הייתה מחוסנת. וזה באמת מאוד חבל, מאוד חבל. זה חיסון שחייבים לעשות אותו, עם מעט מאוד תופעות לוואי לאישה אם בכלל ולעוברים. אנחנו יודעים שזה לא מפריע ולא משפיע עליהם. לא על שיעור המומים ולא על שיעור התחלואה שלהם. להפך, אם הן לא מחוסנות אנחנו מיילדים אותן מוקדם יותר, בניתוחים קיסריים".
1 צפייה בגלריה
לידה בסורוקה (תמונת אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה)
לידה בסורוקה (תמונת אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה)
לידה בסורוקה (תמונת אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה)
(צילום: רחל דוד, סורוקה)
אנחנו יודעים שבאוכלוסייה הערבית בדרום יש אחוז מתחסנים נמוך משמעותית. זה אכן המצב אצלכם? "בהחלט. יש לנו מגזר אחד שלא מתחסן לצערי ואליהם אנחנו צריכים להגיע יותר, לשכנע יותר ולעבוד יותר קשה. כרגע רוב הנשים שמאושפזות אצלנו הן מהמגזר הבדואי".
מה שלום העוברים שנולדים לאמהות חולות? "העוברים נולדים בריאים, הם לא נדבקים מהאמהות שלהם, אבל הם עלולים להידבק לאחר הלידה, אז האמהות אמורות להיזהר ולהישמר וזו בעיה נוספת".
יש הרבה פייק ניוז סביב החיסונים בהיריון. את יכולה להרגיע אותנו עם העובדות האמיתיות? "בהחלט כן. החיסונים התחילו לפני עשרה חודשים, זאת אומרת שכבר נולדו תינוקות מאז ואנחנו יודעים היום, נכון לעשרת החודשים האחרונים, שהילודים של הנשים שהתחסנו בזמן ההיריון הם בריאים. לא קרה להם כלום, לא מבחינת מומים מולדים ולא מבחינת שום תחלואה אחרת".