התרופות שנכנסו ואלו שנשארו בחוץ: ועדת סל התרופות בראשותו של פרופ' יונתן הלוי סיימה אתמול (ג') חודשיים של דיונים קדחתניים וגיבשה את רשימתה. תקציב הסל השנה עמד על 550 מיליון שקל, ואושרו בו שורת טכנולוגיות, תרופות וטיפולים חדשים.
לרשימת התרופות המלאה - ליחצו כאן
פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות, אומר עם פתיחת מסיבת העיתונאים: "הסל הוא עשיר, מגוון, נוגע להרבה מאוד אזרחי ישראל ובהחלט בשורה להרבה אנשים. יחד עם זאת צריך לזכור שלא כל הטכנולוגיות נכנסות בכל שנה. עבודת הוועדה בתעדוף ובחירת הטכנולוגיות והתרופות היא מאוד קשה, וזה נמשך עד השעות הקטנות של הלילה של אתמול".
פרופ' יונתן הלוי, יו"ר הוועדה, הוסיף: "45 אחוזים מהסכומים הוקדשו בסל לטובת חידושי האונקולוגיה. יש לנו בשורות לאוכלוסיית המיעוטים שמחלות שיש בקרבן זכו להתייחסות מיוחדת".
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של בכירי מערכת הבריאות על סל התרופות
מסיבת עיתונאים של בכירי מערכת הבריאות על סל התרופות
"בהמלצות היום יש תפקיד מכריע בעיצוב מערכת בריאות נגישה לכולם". שר הבריאות ניצן הורוביץ מציג את סל הבריאות החדש
(צילום: מוטי קמחי)
שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר: "בבסיס העבודה של הוועדה, וזו מהות הוועדה, מימוש הזכות לבריאות. בהמלצות היום יש תפקיד מכריע בעיצוב מערכת בריאות נגישה לכולם, לא משנה מה מוצאו, מקום מגוריו ומעמדו הכלכלי. אכן הגדלנו את תקציב סל התרופות מהתקציב של משרד הבריאות".
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של בכירי מערכת הבריאות על סל התרופות
מסיבת עיתונאים של בכירי מערכת הבריאות על סל התרופות
פרופ' נחמן אש ופרופ' יהונתן הלוי בהצגת סל הבריאות החדש
(צילום: מוטי קמחי)
בין ההחלטות המרכזיות שהתקבלו: טיפול חדש לדיכאון, טיפול להפחתת שימוש באלכוהול, טיפולים לסרטן השד, תרופות חדשות לסוכרת, שורת טיפולים חדשים המיועדים לסרטן הריאה ופרוטזת ספורט לקטועי רגליים. השנה נרשמה עלייה חדה במספר הטיפולים שאושרו לחולים אונקולוגיים – ובשלבים מוקדמים יותר של המחלה. כ-45 אחוז מהתרופות שאושרו השנה מיועדות לחולי סרטן. התרופה היקרה ביותר שאושרה: טקרטוס, המיועדת לטיפול בלימפומה חוזרת, שהוקדמה לטיפול קו שני, בעלות כוללת של 36 מיליון שקל בשנה.
בנוסף, הורחבה הזכאות לבדיקות סקר פולשניות בהיריון לנשים מגיל 32, כמו גם שימור פוריות לנשים בסיכון גבוה לאל-וסת בשלב מוקדם בשל רזרבה שחלתית נמוכה לכלל הנשים הסובלות מכך. מנגד, בתום דיון מתמשך בעניין הוחלט לא לממן הפסקת היריון לנשים בנות 33 ומעלה. תרופות נוספות שלא נכנסו: לימפרזה לטיפול בחולי אדנוקרצינומה גרורתית וטסנטריק לטיפול במלנומה.
רשימת ההמלצות של הוועדה תובא לאישור הממשלה, ככל הנראה, ביום ראשון הקרוב.
החלטות הסל בשנה שעברה:

הוזלת הטיפול המונע ל-HIV

בסל החדש גם בשורות משמעותיות לקהילה הגאה: הוזלת הטיפול המונע (PrEP) המיועד לגברים המקיימים יחסי מין עם גברים בסיכון מכ-200 ל-70 שקלים בחודש, כמו גם טיפול להתאמה מגדרית של הקול לקהילה הטרנסג'נדרית. בנוסף, אושר טיפול מתקדם ל-HIV למטופלים שגילו עמידות לטיפולים אחרים, בשם Trogarzo.
הוועדה אישרה גם שורה של בדיקות גנטיות ליהודים ממוצא אשכנזי ובוכרי, כמו גם לתושבים מהפזורה הבדואית ודרוזים תושבי רמת הגולן.
יש גם הרחבה משמעותית של הטיפולים בסוכרת. בין היתר, אושרה התרופה ויקטוזה לטיפול בסוכרת מסוג 2, שכבר כיום נמצאת בסל, אבל ההתוויה שלה תורחב. בנוסף, השימוש בטכנולוגיית FLASH לניטור סוכר בחולי סוכרת, שהיה עד כה בסל רק לחולי סוכרת מסוג 1, יורחב כעת לכלל החולים. גם מימון מערכת היברידית אוטומטית לניטור סוכר רציף והזלפת אינסולין לחולי סוכרת מסוג 1 בני 7 עד 18 – אושר.
בתחום בריאות הנפש אושרה התרופה רקסולטי, שתינתן מעכשיו לא רק למתמודדים עם סכיזופרניה אלא גם לאלו שסובלים מדיכאון מז'ורי. בנוסף, התרופה סלינקרו להפחתת צריכת אלכוהול בקרב מבוגרים מכורים לאלכוהול, אושרה גם כן. גם טיפול בקוצב וגאלי (VNS) לטיפול בדיכאון, אושר, אך במסגרת פיילוט בלבד בשלב זה.
33

לא חדש


סרטן: תרופות לסרטן ריאה וקיטרודה בהתוויה חדשה

שורת טיפולים חדשים אושרו לחולים אונקולוגיים: בין היתר, אושרה התרופה טגריסו לחולי סרטן הריאה, התרופה אנהרטו לחולות בסרטן שד גרורתי או כזה שלא ניתן לנתחו, אונורג לטיפול בלוקמיה ואדסטריס לטיפול בהודג'קין לימפומה. גם התרופה קיטרודה לטיפול בהודג'קין לימפומה אושרה. מנגד, התרופה איבקיט לטיפול ברקמת החיבור של מערכת העיכול – לא אושרה, וגם לא התרופה קווינלוק לטיפול דומה והתרופה טסנטריק לטיפול במלנומה.
אושרו גם חלק ניכר מהתרופות לטיפול בסרטן הריאה, ובהן טברקטה, טמפקטו וגברטו. עוד תרופה שאושרה לחולים אונקולוגיים היא בליניקטו, לטיפול בילדים חולי לוקמיה. תרופות נוספות שאושרו: פורסיגה לחולי אי ספיקת כליות ואנטרולין לטיפול בפיסורות. גם התרופה סלניטו לטיפול בנדודי שינה אושרה.

בקהילה הגאה מברכים: "בשורה של ממש"

על רקע ההוזלה המשמעותית של הטיפול למניעת הדבקה ב-HIV, בקהילה הגאה בירכו על החלטת הוועדה. "בארצות רבות בעולם ראינו ירידה דרמטית בהדבקות ב-HIV בקהילה הגאה בעקבות כניסת ה-PrEP", אומרת ד"ר רותי גופן, מנהלת שותפה של המרפאה הגאה של מכבי בכיכר הבימה. בימים האחרונים הביעה אגודת הלהט"ב מחאה בשל העובדה כי בשלבי הדיון המוקדמים של הוועדה הוחלט שלא לספק את הטיפול בחינם, אבל לבסוף הוחלט להוזילה משמעותית.
4 צפייה בגלריה
ד"ר גופן
ד"ר גופן
"הוזלת הטיפול תאפשר לתת אותו לכל מי שזקוק". ד"ר רותי גופן
(צילום: סיוון שחור)
"בארץ, שלא כמו בעולם, קצב ההדבקות החדשות לא הואט", מוסיפה גופן. "אחד הגורמים לכך הוא עלות הטיפול. הטיפול יקר מדי, בעיקר עבור מטופלים צעירים: סטודנטים, עובדים בעבודות מזדמנות, אנשים הנתמכים כלכלית על ידי הוריהם (שחלקם כלל לא יודעים על הנטייה המינית של בנם) ועוד. דווקא צעירים פעילים יותר מינית, והם נמצאים בסיכון להדבקה ב-HIV. הוזלת הטיפול תאפשר לתת אותו לכל מי שזקוק. זו בשורה של ממש עבורנו. אני מברכת את שר הבריאות ואת חברות וחברי ועדת הסל על ההחלטה החשובה והאמיצה".
קטוע גפיים על הכנסת הפרוטזה הספורטיבית: "סוף סוף אחרי מספר שנים מהיום בו קטעו לי את הרגל, אני אוכל לחזור לרוץ עם הילדים שלי ולשוב לשגרת החיים הספורטיבית לה הורגלתי כקצין קרבי בצה"ל"
רונן ליטבק, מנהל פרויקט "הצעד הבא" הפועל למען קטועי הגפיים בישראל, אמר: "אחרי עשרות שנים של הפקרה מצד המדינה, קטועי הרגל בישראל קמו לבוקר בו לראשונה הם יוכלו לחיות לצד המגבלה בצורה המיטבית, ללא צורך לחשב כל צעד או תנועה".
4 צפייה בגלריה
פרוטזת ברך
פרוטזת ברך
"קטועי הרגל בישראל קמו לבוקר בו לראשונה הם יוכלו לחיות לצד המגבלה בצורה המיטבית"
הוא הוסיף כי "הטכנולוגיות שנכנסו לסל הבריאות הממלכתי, הינן מתקדמות שישיבו לנו לקטועי הרגל יכולות פיזיות מקסימליות לעיתים אף גבוהות יותר מגפיים אנושיות. סוף סוף, אחרי מספר שנים מהיום בו קטעו לי את הרגל, אוכל לחזור לרוץ עם הילדים שלי ולשוב לשגרת החיים הספורטיבית לה הורגלתי כקצין קרבי בצה"ל".
מנכ״ל האגודה למען הלהט״ב רן שלהבי, אמר: ״החלטות ועדת סל הבריאות הן צעד היסטורי עבור הקהילה הגאה במערכת הבריאות. הנגשת הטיפול המונע הידבקות ב-HIV ואישור הטיפול החדש לחיובים לנגיף יסייעו למאבק בנגיף, למנוע הדבקות רבות בקהילה הגאה ולטיפול אפקטיבי לאלו המתמודדים עם הנגיף. אישור טיפולי נישוי קול לא.נשים על הקשת הטרנסית שבעבר קופות החולים סירבו לממן זו בשורה שתקל על חייהם של חברי וחברות הקהילה״.