עלייה בהתמכרויות בישראל: דוח חדש שהוגש היום (ג') לנשיא המדינה על ידי המרכז הישראלית להתמכרויות, מצביע בין היתר על עלייה של 34% בהתמכרות למין ופורנוגרפיה, עלייה של 15% בהתמכרות לסמים (קנאביס בעיקר) ותרופות מרשם, ועלייה בהתמכרויות להימורים לעומת שנת 2018. עוד מגלה הדוח כי מעל 90% מהסובלים מהתמכרות לא פונים לקבלת טיפול.
קראו עוד:
הדוח החדש בחן את מצבה של מדינת ישראל וחושף תמונה עגומה וזינוק משמעותי של תופעת ההתמכרות בקרב הציבור הישראלי, כאשר כ-21% מתוכם הם בני נוער וצעירים בגילי 18 עד 35. התמונה שעולה מן הדוח מחייבת, לדעת המחברים, שינוי מדיניות ומודעות ציבורית גבוהה יותר להתמודדות עם תופעת ההתמכרות.
הדוח בוצע בקרב 3,300 משיבים המהווים מדגם מייצג של החברה הישראלית מכל הארץ, ובהם יהודים וערבים, חילונים, דתיים וחרדים, מכל השכבות הסוציואקונומיות. בשאלון נעשה שימוש במדדים מקובלים מהעולם לאיתור התמכרויות באוכלוסייה הכללית, בהתאם להגדרות הרפואיות של האיגוד האמריקאי לפסיכיאטריה וארגון הבריאות העולמי.
התמכרות מוגדרת כהמשך שימוש כפייתי בחומר או התנהגות גם כאשר יש לכך השלכות שליליות - מצוקה נפשית או פגיעה בתפקוד משפחתי, חברתי או תעסוקתי-כלכלי - עם קושי לשלוט ולהפסיק. מלבד הסבל הנגרם לאדם המתמודד עם ההתמכרות, גם משפחתו, חבריו וסביבתו סובלים מכך.
1 צפייה בגלריה
משבר שירותי בריאות הנפש
משבר שירותי בריאות הנפש
מצוקה נפשית ופגיעה בתפקוד. נזקי ההתמכרות
(צילום: shutterstock)

90% מהמכורים לא פונים לטיפול בהתמכרות

מן הדוח עולה כי בחמש השנים האחרונות חל זינוק באחוז הישראלים הסובלים מהתמכרויות ושיעורם הגיע לקרוב ל-15%, מעל חצי מיליון ישראלים - זינוק של 25% אחוז לעומת שנת 2018. על פי הממצאים, לא מדובר בתופעה הנוגעת בשוליים החברתיים: אחד מכל שבעה ישראלים מתמודד עם התמכרות.
מבין הסובלים מהתמכרות התנהגותית – 6.7% מכורים למין, 3.7% להימורים, 3.3% לפורנו ו-2.8% למשחקי מחשב. החומרים שנמצאים בשימוש נפוץ אצל הסובלים מהתמכרות היו אלכוהול עם שיעור התמכרות של 71%, קנאביס עם 27% מכורים, 9% הוגדרו מכורים לתרופות ממריצות, 7% לתרופות לשיכוך כאבים ו-7% לתרופות הרגעה או שינה.
הסקר כלל, כאמור, נתונים גם על בני נוער, מהם עולה כי 14% מתלמידי התיכון דיווחו על שתיית אלכוהול כמה פעמים בחודש ובסופי שבוע, ו-11% דיווחו על שימוש קבוע בקנאביס בתדירות שבועית או חודשית. עוד עולה מהנתונים כי 13% מבני הנוער בגיל העל-יסודי עסקו בהימורים בכסף מספר פעמים בשנה האחרונה והימורים לא חוקיים. 27% מתלמידי התיכון מדווחים על צפייה יומיומית בתכנים פורנוגרפיים. בני הנוער דיווחו על בילוי של שמונה וחצי שעות ביום בממוצע מול מסכים, הרבה מעבר לזמן החשיפה המומלץ על פי ארגוני הבריאות בעולם.
האוכלוסייה הפגיעה ביותר להתמכרויות היא דווקא זו התורמת ביותר למשק. צעירים בגילי 35-18 מכל המגזרים מהווים כ-20.9% מסך כל האנשים המתמודדים עם התמכרות במדינת ישראל, והרגישים לה ביותר הם אלה המתמודדים עם הפרעה נפשית כגון דיכאון, חרדה ופוסט טראומה (סיכון גבוה פי ארבעה בהשוואה למי שאינה מתמודד עם הפרעה נפשית).
על פי הדוח, התמכרות היא תופעה חוצת מגזרים ולא קיים הבדל בשכיחות ההתמכרויות בין חילוניים - 13.3%, מסורתיים - 14.1% ודתיים - 13.1%, אך היא פוגעת במיוחד בצעירים בגילי 35-18 (20.9%) ובמי שמתמודד עם מצוקה נפשית כלשהי (53%) – מתוכם 38% מתמודדים עם דיכאון, 30% עם חרדה ו-39% עם תסמונת פוסט טראומטית.
הדוח מגלה עוד כי 90% מהסובלים מהתמכרות לא פונים לקבלת טיפול, וכי לדברי המחברים - הקושי במציאת המענה המתאים, הסטיגמה והבושה שחשים חלק גדול מהמכורים, מקשים על קבלת טיפול מתאים ומעכבים את היציאה ממעגל ההתמכרות.
האוכלוסייה הפגיעה ביותר להתמכרויות היא דווקא זו התורמת ביותר למשק. צעירים בגילי 35-18 מכל המגזרים מהווים כ- 20.9% מסך כל האנשים המתמודדים עם התמכרות במדינת ישראל והרגישים לה ביותר הם אלה המתמודדים עם הפרעה נפשית כגון דיכאון, חרדה ופוסט טראומה
''הדוח חושף את הבטן הרכה של החברה הישראלית ומצביע על צורך בשינוי מיידי במדיניות של כל הגורמים הנוגעים לתופעת ההתמכרות", אמר פרופ' שאולי לב רן, המנהל האקדמי של המרכז הישראלי להתמכרויות, "למדינת ישראל יש פתרונות וחלקם כבר נכנסו למסלול של יישום וצפויים להתחיל לעבוד בעוד כשלוש שנים. לצערנו, זהו זמן רב שבו יתווספו למעגל ההתמכרויות מכורים חדשים ומשפחות נוספות ישלמו מחיר יקר. המסקנה העולה מהדוח היא שנדרשת תוכנית פעולה בעלת פוטנציאל ליישום מהיר ומתן מענה למי שזקוק לו''.
''כמעט כל המדינות המפותחות בעולם חוו עלייה בשיעור המכורים לאחר שנתיים של קורונה לכן צפינו עלייה קלה, אך בכל זאת הופתענו מהנתונים שהראו כי היקפה של התופעה רחב מששיערנו", אומרת ענבל דור-קרבל, מנכ"לית המרכז הישראלי להתמכרויות, "לאורך כל תקופת הסגרים הוזהרנו מפני השלכותיה של המגפה על החוסן החברתי והיכולת של יחידים להתמודד עם הלחץ והבדידות בהם היו נתונים. לצערנו, כעת ממש ניתן לראות את הביטוי לכך במצב ההתמכרויות במדינת ישראל".