מומחה בכיר פרופ' דורון גזית
(צילום: שמוליק דודפור)
"אנחנו כבר רואים את שוך הגל החמישי", אומר היום (ד') לאולפן ynet פרופ' דורון גזית מצוות ניטור התחלואה של האוניברסיטה העברית בירושלים. "מבחינת מספרי המאומתים, מדי שבוע יש ירידה של כמעט פי 2. מתחילת השבוע רואים גם ירידה במספר המאושפזים בבתי החולים, וזה ילך ויגבר בימים הקרובים".
קראו עוד:
לדעתו, יש מקום לאופטימיות. "מאז 30 בינואר מספר החולים קשה שמתאשפזים יורד בקצב די מהיר", הוא אומר. "מה שקרה השבוע זה שמספר המחלימים ממצב קשה החל להיות גבוה יותר ממספר האנשים שמתאשפזים, וזה גורם לירידה החדה שאנחנו רואים עכשיו. זה העניין העיקרי".
1 צפייה בגלריה
מסיבת אופניים FIT לכבוד פורים בתל אביב
מסיבת אופניים FIT לכבוד פורים בתל אביב
מסיבת פורים בתל אביב בשנה שעברה. "יהיו חגיגות. יהיו גם יותר הדבקות", אומר פרופ' גזית
( צילום: טל שחר )
לשאלה מה יהיה לדעתו המצב בחג הפורים, שיחול בעוד חודש בדיוק, ב-16 במרץ, השיב: "פורים עוד רחוק, אבל נראה שהגל הזה יהיה מאחורינו בדיוק אז, ואני מקווה שנוכל לחגוג בצורה יותר סטנדרטית מאשר בשנתיים האחרונות. כל ההתייחסות למגפה משתנה. חג פורים הקרוב יהיה אחד החגים הראשונים שאותם נחגוג כשבתי החולים במצב הרבה יותר טוב, וההדבקה נמוכה יחסית".
פרופ' גזית התבקש להתייחס להערכה שהציבור לא יקפיד על עטיית מסכות במהלך מסיבות פורים, ואמר: "אנחנו הולכים למצב שבו האוכלוסייה תהיה כמעט ללא אמצעי הגנה. לא יהיו הגבלות כמו בעבר. לא יהיו הגבלות על התקהלויות. וכשההדבקה נמוכה, אנשים לא משתמשים במסכות.
"מה שנראה בשנים הקרובות זה מצב שבו הקורונה היא עוד מחלה, לצד המחלות האחרות, אבל היא מחלה הרבה יותר קטלנית מהאחרות. גם לאדם מחוסן, הסיכוי למות מקורונה גבוה פי כמה מהסיכוי למות משפעת, למשל. עם זאת, אנחנו רואים מה קורה סביבנו: העם לא מתייחס לזה בצורה כזאת, ולכן יהיו חגיגות. יהיו גם יותר הדבקות. התקווה הגדולה היא שתישמר ההגנה מפני מחלה קשה, שהחיסונים נותנים".
"מה שנראה בשנים הקרובות זה מצב שבו הקורונה היא עוד מחלה, לצד המחלות האחרות. אבל היא מחלה הרבה יותר קטלנית מהאחרות. גם לאדם מחוסן, הסיכוי למות מקורונה גבוה פי כמה מהסיכוי למות משפעת"
פרופ' אילן דלאל, מנהל מחלקת ילדים בבית החולים וולפסון בחולון, הוסיף כי גם בשטח רואים את דעיכת הגל החמישי. "חד-משמעית, יש ירידה בתחלואה", אמר. "הגל האחרון איכשהו מיצה את עצמו; המון אנשים נדבקו. בנוסף, יש ירידה במחלות העונתיות". צפו בדבריו:
מומחה באולפן פרופ' אילן דלאל וולפסון
(צילום: שמוליק דודפור)