בשבוע שעבר הכריז ראש ארגון הבריאות העולמי על התפרצות אבעבועות הקוף באפריקה כ"מצב חירום רפואי גלובלי". ברקע ההכרזה, הופעה של זן חדש של הנגיף (1b) ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו הנחשב לאלים וקטלני יותר. ההתפרצות הנוכחית מעלה כמה שאלות על הנגיף, על הסיכוי להידבק בו ועל האמצעים להתגוננות.
2 צפייה בגלריה
אבעבועות הקוף
אבעבועות הקוף
אבעבועות הקוף. חשש מהזן החדש והמסוכן יותר
(צילום: shutterstock)
מדוע הוכרז "מצב חירום גלובלי" בתגובה להתפרצות? ועדת מומחים שהתכנסה לדון בנושא סברה שההתפרצות בעלת פוטנציאל להתפשטות נוספת באפריקה ואף מחוצה לה, והמליצה לנקוט צעד זה. במערך מודיעין בריאות בחטיבת בריאות הציבור במשרד הבריאות מציינים כי "מצב חירום" מוכרז על ידי ארגון הבריאות העולמי בתגובה לאירוע מחלה חריג שבו הסיכון להתפשטות חוצת גבולות הוא גבוה וסביר שיידרש שיתוף פעולה בינלאומי על מנת להכילו. ההכרזה מאפשרת לראש ארגון הבריאות העולמי לפרסם המלצות מיידיות לפעולה למען המדינות החברות. כמו כן, ההכרזה צפויה להגביר את הקשב העולמי לאירוע ולסייע בגיוס המשאבים הנדרשים להכלתו. הארגון כבר הקים קרן בהיקף של 1.45 מיליון דולר לסיוע ראשוני למדינות באפריקה בהתמודדות עם ההתפרצות.
מה המצב כעת באפריקה? התפרצות המחלה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו דווחה כבר בשנה שעברה אך האיצה משמעותית במהלך השנה הנוכחית. להתפרצות זו שורת מאפיינים קליניים ואפידמיולוגיים חריגים:
  • היקפי תחלואה נרחבים, הגבוהים ביותר אי פעם במדינה זו. מתחילת 2023 דווח על יותר מ-22 אלף מקרים ויותר מ-1,200 מקרי מוות. שר הבריאות ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו הודיע ביום חמישי שמתחילת השנה נרשמו 15,664 מקרי תחלואה ו-548 מקרי מוות.
  • התחלואה התפשטה לכל מחוזות המדינה, כולל אזורים גיאוגרפיים חדשים, לרבות עירוניים, ושיעור קטלניות גבוה (כ-5 אחוזים מהחולים).
  • לראשונה זוהתה העברה קהילתית, רציפה ויציבה של המחלה המונעת על ידי יחסי מין וצורות אחרות של מגע פיזי קרוב (כולל במשקי בית ובמסגרת טיפול רפואי).
מה אנחנו יודעים על הזן החדש? ההתפרצות ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו נגרמת על ידי ענף 1 של הנגיף, בשונה מענף 2 של הנגיף, שנקשר לאירוע ההתפרצות הגלובלי של אבעבועות הקוף לפני שנתיים שגורם למחלה קלה בהרבה. אירוע התפרצות זה עדיין נמשך גלובלית, בקצב נמוך יותר משמעותית ביחס לשיאו. במסגרת אירוע ההתפרצות הנוכחי ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, זוהה במזרח המדינה זן חדש של ענף 1 של הנגיף (תת-ענף 1b), המתפשט במהירות, ואשר ייתכן שהוא בעל מאפיינים חדשים המשפיעים על התחלואה. הוא ככל הנראה מידבק יותר מאדם לאדם ונקשר לתחלואה קשה יותר.
אינפו אבעבועות הקוף
בשבועות האחרונים עלו אינדיקציות לזליגה של ענף 1 של הנגיף מהרפובליקה הדמוקרטית של קונגו למדינות נוספות במרכז אפריקה ובמזרחה, ובהן למדינות שבהן הנגיף לא היה אנדמי קודם לכן (קניה, רואנדה, אוגנדה ובורונדי הסמוכות) וכן למדינות השכנות: הרפובליקה של קונגו וכן הרפובליקה המרכז-אפריקאית. ארגון הבריאות העולמי דיווח שבחודש האחרון אומתו במעבדה יותר מ-100 מקרים של תת-ענף 1b של הנגיף במדינות שכנות לרפובליקה הדמוקרטית של קונגו שבהן לא דווחה קודם לכן תחלואת אבעבועות הקוף, ומוערך כי מניין המקרים בפועל גבוה יותר.
מה מדאיג במיוחד בזן החדש? ד"ר רועי צוקר, מומחה למחלות זיהומיות ומנהל תחום רפואת הלהט"ב בכללית, אומר כי הזן החדש (תת-ענף 1b) מדאיג יותר מקודמו "כיוון שנראה שהוא מועבר באופן קל יותר יחסית לזן שהיה נפוץ ב-2022 בעולם המערבי (זן 2). הזן בהתפרצות הנוכחית גרם לתחלואה קשה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו ובמדינות שכנות ולתמותה גם בקרב ילדים עד גיל 15. כעת התגלה מקרה ראשון בשבדיה, שכנראה נרכש באפריקה, אולם אנו סוברים כי זה לא יהיה המקרה האחרון.
ד"ר רועי צוקר, מנהל תחום רפואת להט"ב, איכילוב, ד"ר רועי צוקר צילום: המרכז הרפואי איכילוב
"לנוכח זאת, חוששים שייתכן שזן זה לא יעבור רק במגע עורי הדוק בעת קיום יחסי מין אלא גם במגע עורי משמעותי פחות ובכך יגבר הסיכון לקבוצות אחרות שעד עתה לא נחשבו לכאלה שבסיכון ולא נמצאו באינדיקציה להתחסנות".
האם הזן החדש של אבעבועות הקוף אובחן בישראל? בסוף השבוע דווח על מקרה ראשון של אבעבועות הקוף מזן 1 המסוכן יותר מחוץ לאפריקה. הרשויות בשבדיה אימתו חולה ראשון ששהה באפריקה ונדבק שם. במשרד הבריאות הדגישו בשבוע שעבר שההודעה של ארגון הבריאות העולמי נוגעת להתפרצות זן 1 ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, אזור אנדמי לזן זה. עוד אמרו כי לא קיים קשר בין התחלואה באפריקה לבין מקרי התחלואה הבודדים שדווחו בישראל.
האם החיסונים הקיימים מגינים מפני הזן החדש של אבעבועות הקוף? להערכת המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב (CDC), החיסונים הזמינים כיום נגד אבעבועות הקוף יהיו יעילים גם מול נגיפי ענף 1 אך מסתמן שקיים מחסור משמעותי בחיסונים אלו באפריקה. יצרנית החיסונים הדנית Bavarian Nordic הודיעה בסוף השבוע שיש לה 300 אלף חיסונים שמוכנים למשלוח והיא תוכל לספק עוד 10 מיליון חיסונים למדינות אפריקה עד לסוף השנה הבאה. החברה פנתה בסוף השבוע לרגולטורים וביקשה להרחיב את השימוש בחיסון Imvanex לבני 12 עד 17. החיסון מאושר כיום לבני 18 ומעלה.
2 צפייה בגלריה
חיסון נגד אבעבועות הקוף
חיסון נגד אבעבועות הקוף
לפי שעה לא השתנו ההמלצות לחיסון שמתמקדות בגברים שמקיימים יחסי מין עם גברים
(צילום: shutterstock)
ד"ר רועי צוקר אומר בהקשר זה כי נכון להיום, "ארגוני הבריאות ומומחים סבורים שהחיסון שניתן עד כה עבור אלה שבסיכון והשלימו 2 חיסונים אמור להגן גם מפני הזן החדש, אולם דרוש עוד איסוף מידע לגבי נושא זה. בנוסף, נצטרך לבחון את הצורך או אי-הצורך במתן מנה נוספת עבור אלה שבסיכון. נכון לעכשיו, אין צורך במנת דחף".
גורמי הרפואה בארה"ב הונחו להגביר ערנות לקיומם של תסמינים שעשויים להתאים לתחלואה באבעבועות הקוף: שלפוחיות אופייניות לצד תסמינים כמו חום, עייפות, כאבי שרירים והגדלת קשרי לימפה בקרב כל מי שביקר לאחרונה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו או שכנותיה: רפובליקת קונגו, אנגולה, זמביה, רואנדה, בורונדי, אוגנדה, דרום סודן. ה-CDC העריך שלנוכח מיעוט קשרי תעופה ותיירות של ארה"ב עם אזור זה באפריקה, הסיכון לזליגת זן זה של הנגיף לארה"ב נמוך מאוד.
למי מומלץ לקבל חיסונים נגד אבעבועות הקוף? ד"ר צוקר מכללית מדגיש כי "ההמלצה של משרד הבריאות ובעולם בכלל עומדת בעינה: החיסונים ניתנים לגברים המקיימים יחסי מין עם גברים עם פרטנרים מרובים בנוסף לאנשי בריאות הנמצאים בחשיפה תעסוקתית לנגיף".