בשיתוף בית חולים בילינסון
כיום, בזכות המודעות והבדיקות הרפואיות התקופתיות, מרבית הנשים עם סרטן השד מאובחנות בשלבים המוקדמים של המחלה, והטיפול בו בדרך כלל מסתיים בניתוח שד משמר. אולם במקרים מסוימים של סרטן מפושט, הצוות המטפל ימליץ לאישה לעבור כריתת שד חלקית או מלאה כחלק מהטיפול במחלה. גם נשים שנמצאות בסיכון לחלות בסרטן השד, כמו נשאיות המוטציה בגן מסוג BRCA, מבקשות בעצמן לעבור את הכריתה כצעד מניעתי.
ההחלטה לעבור כריתת שד איננה פשוטה, והיא מלווה בשאלות ובחששות רבים, בייחוד בכל מה שקשור לדימוי הגוף. זו הסיבה שחלק מהנשים מחליטות לעבור במקביל לכריתת השד גם שחזור. בעשור האחרון, המגמה בכל הנוגע להליך השחזור היא לבצע אותו ביחד עם ניתוח הוצאת הגידול.
"היום הכירורג הפלסטי נכנס לתמונה כבר בהתחלה, בשלבים שכבר הוחלט איזה ניתוח אונקולוגי מבצעים", מסביר ד"ר מיכאל איצקסון, רופא בכיר במחלקה לכירורגיה פלסטית וכוויות בבית החולים בילינסון. "אנחנו נכנסים לתמונה כבר בשלב הראשוני כדי לתכנן ביחד עם המטופלת ועם הצוות הרפואי איזה סוג של שחזור היא תעשה".
2 צפייה בגלריה
סרטן השד ניתוח
סרטן השד ניתוח
ניתוח להוצאת גידול בשד
(צילום: Shutterstock)
עד היום, מציין ד"ר איצקסון, היו נהוגים שלושה סוגי שחזורים: "שחזור עם משתלי סיליקון, שהוא הנפוץ ביותר כיוון שהוא פשוט וקצר. השיטה השנייה היא שחזור עצמי, או אוטולוגי, שבו נשאבות רקמות הגוף של האישה. בשיטה זו אנחנו לוקחים רקמה גדולה של עור, תת עור, שומן ולפעמים גם שריר עם כלי דם של הרקמה, לרוב מאזור הבטן התחתונה והגב, ומחברים את כלי הדם. הליך זה מכונה מתלה. מדובר בניתוח גדול ומורכב שאורך בין ארבע לשמונה שעות, ויש בו יותר תחלואה. הסוג השלישי הוא שחזור אונקופלסטי, שמסדר ומארגן את צורת השד לאחר כריתה חלקית".
לשלושת סוגי השחזורים נוספה בשנתיים האחרונות שיטת שחזור שד חדשה של השתלת שומן (Graft). ד"ר איצקסון, בין הבודדים בארץ שמבצעים את ההליך הזה, מסביר כי הוא שונה משאר סוגי השחזורים. לא מדובר במשתל סיליקון או בשחזור באמצעות רקמת גוף, הוא מסביר, אלא בשתל טבעי שנטמע בגוף והופך להיות רקמת שומן "חיה ונושמת" שמגיבה לשינויי הגוף ואף נוצרים סביבה כלי דם.
"בשיטה זו אנחנו שואבים שומן, בדרך כלל מהבטן או מהירכיים, באמצעות חתכים קטנים של שלושה מ"מ בערך. השומן נשאב בצורה נוזלית, ולאחר מכן אנחנו מכינים אותו להשתלה בשד בצורה מפוזרת באזור הכריתה עם חתכים קטנים מאוד. בהשתלת השומן לא מעורבים כלי דם וזה דומה לפיסול בחומר. מדובר בניתוח הרבה יותר קל ופשוט מהניתוח האוטולוגי עם צלקות מינימליות וכמעט בלתי נראות".
ד"ר איצקסון, שהחל לבצע את ניתוח השתלת השומן בשנה האחרונה, מציין כי ההליך תופס אט-אט תאוצה בישראל וברחבי העולם. "מדובר בניתוח חדשני והיתרונות שלו עצומים. התוצאה שמתקבלת לא נראית כמו שד שעבר כריתה והקרנות. בשנה האחרונה ערכתי כשלושים ניתוחי השתלת שומן, ועכשיו יש לנו בממוצע שני ניתוחים בשבוע. עדיין אין לנו סטטיסטיקות לגבי אחוזי ההצלחה, אבל אם לשפוט על פי התוצאות - הניתוח נראה מבטיח. אני מניח שבקרוב עוד רופאים יאמצו את השיטה הזו".
לאילו נשים מתאים ניתוח השתלת השומן? "השיטה מתאימה לאישה בכל גיל שעוברת כריתת שד חלקית לא גדולה. למעשה, לכל מי שעוברת אונקופלסטיקה, אנחנו מציעים גם את ההליך הזה. מדובר בחידוש גדול והתוצאות מאוד יפות. מעבר לשחזור השד, הניתוח מאפשר גם לשפר את הנראות של השד מאחר וניתן להגדיל ולעצב אותו. יש לציין שהניתוח לא מתאים לנשים רזות מאוד שאין להן כלל שומן. מספיק קצת שומן כדי להתאים".
במקרים של שחזור שד מלא, אומר ד"ר איצקסון, השתלת השומן היא נדירה אך אפשרית. "ניתן לבצע אותה אצל נשים עם שד קטן, אבל צריך לקחת בחשבון שנדרשים מספר ניתוחים בהפרש של חצי שנה. כלומר, כדי לעשות שחזור מלא, לא ניתן להשתיל בבת אחת את הכמות שרוצים כי השומן צריך להיקלט".
2 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
את ניתוח השתלת השומן ד"ר איצקסון ממליץ לעשות בעת הניתוח הכירורגי להוצאת הגידול. "תמיד אפשר לעשות את הניתוח אחרי, אבל שחזור מיידי עדיף מבחינת התוצאות והיכולת". עוד מציין ד"ר איצקסון כי השתלת השומן נעשית בכמה שלבים: "השלב הראשון נערך לפני ההקרנות, ובמידה שלאחר ההקרנות נוצר חסר - אנחנו עושים עוד השתלה".
איך השתלת השומן מתבצעת בחדר הניתוח ומה קורה אחרי? "הכירורג מתחיל בהוצאת הגידול וכשהוא מסיים, אני מיד מתחיל בתהליך השחזור – אני שואב שומן, סוגר את החסר שנוצר מקומית ועושה השתלת שומן. ההליך נמשך בערך שעה. זמן ההתאוששות אחרי הניתוח הוא מאוד מהיר, הכי מהיר מכל הניתוחים האחרים. אין צורך באשפוז, אפשר להשתחרר הביתה עוד באותו יום".
מה לגבי הסיכונים של הניתוח? "ניתוח השתלת השומן הוא בטוח מאוד ועם מעט מאוד סיכונים. הסיבוך העיקרי בניתוח הוא אי קליטה של השומן. במצב כזה, ייתכן שצילום רנטגן יצביע על ממצאים שידאיגו את הרנטגנולוגים והם יציעו לעשות ביופסיה. סיבוכים אפשריים נוספים, שקורים באחוזים נמוכים, הם הסתיידות וציסטות קטנות אך לא מסוכנות".
אלו שיקולים אישה צריכה לקחת בחשבון לפני שהיא מחליטה לעבור שחזור שד בהשתלת שומן? "דבר ראשון, כמו כל שחזור שד, היא צריכה לבדוק עם עצמה איך היא תחייה עם דימוי הגוף שלה אחרי כריתה חלקית. יש נשים שקשה להן להתמודד עם מה שהן תופסות בתור פגם. היא גם צריכה לקחת בחשבון שאת השחזור עדיף לעשות עם הניתוח להוצאת הגידול. הוכח שפרוצדורה שמתנהלת בפעם אחת תורמת להחלמה ולאיכות החיים".
בשיתוף בית חולים בילינסון