וריאנט חדש מדאיג את העולם. פרופ' סיריל כהן בריאיון לאולפן
(צילום: משי בן עמי)
דלתא, מאחוריך? הווריאנט הקולומביאני שכונה עד כה "621" קיבל אתמול את הכינוי "מיו" (האות ה-12 באלפבית היווני), בעקבות האצה בהתפשטותו. בקולומביה הוא אחראי היום לכ-40% מההדבקות הכלליות והמיו התחיל להתפשט למדינות אחרות, כולל לאקוודור, שם הוא מגיע כבר ל-13% מהדבקות.
פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן, שנתחיל לדאוג? "אתה יודע מה? לא, בוא לא נדאג. אני באמת חושב שצריך לקחת את הדברים בפרופורציה, וריאנטים קיימים ומתפתחים. וריאנט מיו קיבל אות אתמול, אז זה אומר שהוא עלה לסטטוס של וריאנט שצריך ללמוד עליו יותר. הוא מעורר קצת דאגה, זה נכון, בגלל שהיום בקולומביה הוא מהווה כ-40% מההדבקות הכלליות והתחיל להתפשט למדינות אחרות, כולל לדוגמה לאקוודור, שם הוא מגיע ל-13%.
קראו עוד:
מה עוד אנחנו יודעים עליו? "הוא מתפשט אבל אין כרגע הוכחות מספקות לגבי היעילות של החיסונים כנגדו. אין הוכחות לכך שהוא יותר אלים ומתפשט מווריאנטים אחרים. אם מסתכלים בסך הכול בעולם, כרגע הוא מהווה רק כ-0.1% מההדבקות. אז הוא הגיע לכמה מקומות, לסין, לאירופה וכו'. ועכשיו פשוט עוקבים אחריו".
אם 40% מהחולים בקולומביה הם עם וריאנט המיו, מה זה אומר בעצם על העמידות שלו לחיסון? "זו בדיוק הנקודה. כשמדברים על עמידות מול חיסונים, צריך גם לשאול איזה חיסון. ישנם כמובן החיסונים שיש לנו בארץ, פייזר ומודרנה, וגם אסטרהזניקה וג'ונסון אנד ג'ונסון, אבל בשאר המקומות בעולם משתמשים גם בחיסונים נוספים, כמו החיסונים הסיניים או ה'ספוטניק' הרוסי. אנחנו יודעים שלכל חיסון יש את מידת היעילות שלו מול הווריאנטים השונים. אנחנו זוכרים מה היה בדרום אפריקה עם אסטרהזניקה, שהפסיקה את הניסוי כי החיסון ככל הנראה היה פחות יעיל בעצירת ההתפשטות של הווריאנט שם.
"לכן, אני חושב שכדאי לחקור וצריך לעקוב אחריו ואחרי שאר הווריאנטים. פרקטית, אין לנו הרבה מה לעשות כרגע, מעבר לכל מה שאנחנו כבר עושים כדי למנוע התפשטות באופן כללי - לשמור, מסכות וכו'. הדבר היחיד שאנחנו מצפים לו ורוצים לראות, זה עדכונים של החיסונים שיתאימו לווריאנטים השונים".
"בסופו של דבר, מה שקובע את דרגת ההתפשטות העולמית של הווריאנטים האלה, זה האפשרות שלהם להתחמק ממערכת החיסון, וכמובן האם הם גורמים למחלה קשה יותר או לא. אבל אנחנו נישאר אופטימיים ונקווה שכמו וריאנטים אחרים שנעלמו - אז גם המיו הזה ייעלם"
תשע מדינות כבר מתמודדות עם הווריאנט הזה, המשמעות היא שאנחנו נדע יותר אם חלילה זה יגיע גם לפה? "כעובדה, הדברים האלה מגיעים. וריאנט הלמדא הגיע לפני כמה שבועות, אבל הוא לא מתפשט יותר מדי כרגע בארץ, כי הדלתא תופס את השטח. והזכרנו את נושא החיסונים, זה לא רק החיסונים אלא גם משך הזמן בין החיסון לבין ההיתקלות בווריאנט שהוא חשוב ואנחנו לא נופתע אם בשבוע הבא או בעוד חודש יהיו לנו וריאנטים נוספים. בסופו של דבר, מה שקובע את דרגת ההתפשטות העולמית של הווריאנטים האלה, זה האפשרות שלהם להתחמק ממערכת החיסון, וכמובן האם הם גורמים למחלה קשה יותר או לא. אבל אנחנו נישאר אופטימיים ונקווה שכמו וריאנטים אחרים שנעלמו - אז גם המיו הזה ייעלם".
אגב, אתה מתרשם שהחיסונים עובדים? הבוסטר עובד בישראל? כן, יש נתונים בהחלט מעודדים גם ממכבי, גם ממשרד הבריאות, גם ממקורות אחרים ויש מחקר חדש של פרופ' קישוני שמראה שהבוסטר יכול לעזור במניעת התפשטות של הדלתא. אז אני חושב שאלו בהחלט דברים מעודדים ונקווה באמת שהחגים האלה, למרות ההתקהלויות, בתי הספר שנפתחו, שמצוין שנפתחו, נקווה שנמשיך לראות ירידה במקדם ההדבקה ואולי בשורות טובות בהמשך".