אודי ציטיאט, צלם ספורט (40), נולד שומע ובגיל שנתיים התחרש. רק בזכות מכשירי שמיעה חזקים הצליח לשמוע ולנהל קריירה. לפני כשנה וחצי חלה הידרדרות במצבו והוא איבד את שמיעתו באופן מוחלט וסבל מטִנְטוּן שהשפיע דרמטית על חייו ועל עבודתו. הוא נכנס לדיכאון חריף של שנה שבמהלכו הסתגר בביתו ועלה במשקל. קצת לפני המלחמה ציטיאט עבר ניתוח שתל שבלול בבית החולים בילינסון שהחזיר את השמיעה שלו. הוא חזר לעבוד ולפרוח ואף צילם את מכבי ת"א לפני כשבועיים במשחק הפלייאוף בבלגרד.
ציטיאט נולד כתינוק בעל שמיעה תקינה והוא היחיד מבין הוריו ואחותו שסובל מלקות שמיעה. הוא מספר שבעקבות וירוס שבו לקה בגיל שנתיים שקרע לו את עור התוף הוא חווה פגיעה בלתי הפיכה במערכת העצבים. מאז נאלץ להיעזר במכשירי שמיעה כדי לתקשר עם סביבתו. "מילדותי אני זוכר את ההורים שלי כל הזמן דוחפים אותי ואף פעם לא הפסיקו להאמין בי. הם דאגו לתת לי את כל הכלים הנכונים כדי שאצליח ובגדול. מהגן ועד הצבא הייתי רק במסגרות של שומעים".
2 צפייה בגלריה
אודי ציטיאט
אודי ציטיאט
אודי ציטיאט ופרופ' אוהד חילי
(צילום: קובי קואנקס)
עוד מהתיכון אהב לצלם, והוא הצליח להפוך את תשוקתו למקצוע. "ההישג הכי גדול מבחינתי הוא צילום אירועים בינלאומיים כמו פיינל-פורים עם מכבי ת"א במילאנו, מדריד וברצלונה ומשחקי הנבחרת ישראל בחו"ל. הנסיעות הללו תמיד מיוחדות עבורי".
בדצמבר 2021 עברו חייו טלטלה. כשהיה בדרך לצלם משחק כדורסל חווה ירידת שמיעה פתאומית ושמיעתו פסקה בפתאומיות. למחרת נסע למיון ושם גילה שמכשיר השמיעה שעליו הסתמך עשרות שנים הפסיק לסייע לו. לאחר בדיקות שמיעה והתייעצות עם ארבעה רופאים שונים הוא הגיע לפרופ' אוהד חילי, מנהל יחידת ניתוחי אוזניים ונוירואוטולוגיה בבתי החולים בילינסון והשרון, שהמליץ לו על ניתוח שתל שבלול. "הייתי בפאניקה מלעשות את הניתוח. כל הזמן האמנתי שעוד אחזור לשמוע עם מכשיר שמיעה או שיגיע דגם חדש או חזק יותר", מספר ציטיאט. בזמן שהתמהמה חלה הידרדרות נוספת במצבו והוא החל לסבול גם מטנטון. הוא ניסה לעבוד, ומעיד שהקולגות שלו היו צריכים לזרוק לכיוונו בקבוק שתייה או לגעת בו כדי שירים את הראש בזמן הנכון לצלם רגעים חשובים.
באופן בלתי נמנע, הטעויות בעבודה הגיעו והוא פספס צילום של שער במשחק חשוב של קבוצה בכירה בליגת העל. בשלב הזה, בספטמבר 2022 הטנטון לא הפסיק והשפיע על השינה שלו ועל פעולות יומיומיות בסיסיות. הוא לקה בדיכאון, העלה 19 ק"ג עקב אכילה רגשית וסבל גם מורטיגו, "הייתי קם מהמיטה וכל החדר מסתובב מולי. להיות תקוע בבית בזמן שהחברים שלי עובדים ומטיילים זה לא הקל עליי מבחינה רגשית ונפשית". למזלו, המשפחה והחברים הקרובים חיבקו ותמכו בו בתקופה הקשה בחייו. זו הייתה נקודה המפנה וציטיאט הבין שלא נותרה לו ברירה אלא לעבור את ההליך שממנו חשש.
פרופ' אוהד חילי עוסק בשתלי שבלול מזה תשע שנים. הוא וציטיאט בקשר כבר שנתיים. הוא מתאר אותו כטיפוס מיוחד, שמזמין אותך להצטרף למסע הטיפול וההחלמה שלו, "הוא משדר המון חיוביות ואופטימיות סביב התהליך שמאוד חשוב לו". כשציטיאט החליט לבחור בשתל השבלול עדיין קיננו בו חששות רבים, שפרופ' חילי הצליח להבין, "מדובר על תהליך ארוך והתוצאות לא מיידיות. במקרה של אודי זו דוגמה מצוינת למי שהצליח להפיק תועלת משמעותית מהשתל".
פרופ' אוהד חילי: "מדובר על תהליך ארוך והתוצאות לא מיידיות. במקרה של אודי זו דוגמה מצוינת למי שהצליח להפיק תועלת משמעותית מהשתל"
פרופ' חילי מסביר שלקות שמיעה היא רצף בחומרות שונות. במקרים שבהם מכשירי שמיעה מתאימים, לרוב זה יהיה הטיפול הנבחר. שתל שבלול לעומת זאת מיועד למי שמכשירי השמיעה אינם מספקים לו פתרון מספק. הוא מורכב ממכשיר חיצוני ומהתקן פנימי. ההליך עצמו אינו חדש ומתבצע בישראל כבר שנים רבות. "מכשירי שמיעה מגבירים צלילים כדי להתגבר על הלקות, לעומת שתל שבלול שמחליף את איבר השמיעה באוזן ומגרה ישירות את עצבי השמיעה שלוקחים את הגירוי החשמלי למוח ויוצרים תגובה עצבית". מאות ניתוחים כאלו מתבצעים מדי שנה, בעיקר בקרב תינוקות שנולדים חירשים ומבוגרים שאיבדו את שמיעתם. למרות שאחוזי ההצלחה של הניתוח יחסית גבוהים, רבים עדיין חוששים ממנו. "צריך להפיץ את הבשורה ולהפיג חששות", אומר פרופ' חילי.

לשמוע מחדש את ציוץ הציפורים

ביוני אשתקד עבר ציטיאט ניתוח שתל שבלול שארך ארבע שעות וחצי בהרדמה מלאה. כשהתעורר, הטנטון פסק לחלוטין. חודש לאחר מכן, הוא חובר למעבד שתל השבלול ומאז הוא ממשיך לעבוד צמוד עם קלינאית תקשורת ועובדים סוציאלים בבית החולים שניידר כדי להמשיך ולשפר את השמיעה והדיבור שלו. "השמיעה חזרה לי ובשבועות האחרונים התחלתי לשמוע הכי טוב ששמעתי מאז ומתמיד". כיום הוא מסוגל להקשיב להודעות קוליות, לציוץ הציפורים, לדפיקות בדלת וגם להבין את הסובבים אותו טוב יותר.
2 צפייה בגלריה
אודי ציטיאט
אודי ציטיאט
אודי ציטיאט עם האמצעי שהחזיר את השמיעה
(צילום: קובי קואנקס)
בתחילת העשור החמישי לחייו מרגיש ציטיאט שקיבל חיים חדשים. עכשיו הוא מציב לעצמו יעדים קטנים. "יש לי חבר שאומר שהחלום שלו זה לקנות דירה, אצלי החלום הוא לחזור לעצמאות שהייתה לי לפני המחלה, לרדת במשקל, להצליח להתמודד עם בעיות הקשב והריכוז שפיתחתי ולחזור לנהוג". בינתיים הוא כבר הוריד 10 ק"ג והיד עוד נטויה. אודי מרגיש שליחות לעודד אנשים עם לקויות שמיעה לעבור את הניתוח. הוא חזר לעבוד ולצלם, גם את מכבי ת"א בכדורסל. בחודשים האחרונים גם התלווה לקמפיין של הנבחרת בחו"ל כצלם הרשמי שלה. "זה היה כבוד גדול עבורי לצלם את הנבחרת ואת כל האירועים שהיו עם הקהילה היהודית והמפונים מהדרום בזמן המלחמה. הייתי בתחושה של שליחות וייצוג המדינה על הצד הטוב ביותר".
פרופ' חילי מספר שציטיאט שלח לו הודעה בדרך למשחק הראשון כשחזר לצלם שריגשה אותו מאוד. "קראתי את ההודעה הזאת ממנו וממש התרגשתי שהמשבר הזה של להפסיק לעבוד וההסתגרות בבית והדכדוך נמצאים מאחוריו ושבעקבות הניתוח הוא שומע וחזר לחיים יצרניים מלאי סיפוק".