חיסוני הילדים האתגר הבא לבלימת הגל החמישי
(צילום: שמוליק דודפור)
סימני השאלה סביב חיסוני הילדים: בקרוב אפשר יהיה לחסן ילדים ישראלים נגד קורונה, והורים רבים מתלבטים אם לעשות זאת - ומתי. לפרופ' גליה גריסרו, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בילדים בבית החולים דנה בתל אביב, ולפרופ' טליה מירון-שץ מהפקולטה למינהל עסקים בקריה האקדמית אונו, אין ספק: לדעתן, הילדים חייבים לקבל את החיסון.
קראו עוד:
"יש חרדה מהחיסון", אמרה היום (ב') פרופ' גריסרו בריאיון לאולפן ynet, "בעיקר בעקבות מקרים של דלקות בשריר הלב ובקרום הלב, שהן תופעת הלוואי העיקריות שפוקדות ילדים שהתחסנו. אנחנו משתדלים להרגיע הורים ולהסביר בצורה מושכלת את היתרונות לעומת החסרונות".
1 צפייה בגלריה
חיסון ילדים התחסנות מתחסנים קורונה
חיסון ילדים התחסנות מתחסנים קורונה
"התרגלנו לחסן ילדים נגד אדמת ופוליו, ואף אחד לא חולק על היעילות של החיסונים האלו", אומרת פרופ' מירון-שץ
(צילום: shutterstock)
פרופ' גריסרו הזכירה מחקר של חברת פייזר שכלל כ-3,000 ילדים בני חמש עד 11. הם קיבלו שליש ממנת החיסון שניתנה לילדים גדולים יותר, והתברר שהחיסון היה אפקטיבי לגביהם באותה מידה, בעוד תופעות הלוואי היו בשיעור נמוך יותר. "הדלקות בשריר הלב ובקרום הלב הן מאוד נדירות", הוסיפה פרופ' גריסרו. "המקרים האלו גם היו מאוד קלים, ולא היה אף מקרה של תמותה. תופעות הלוואי של מחלת הקורונה עצמה הרבה יותר חמורות ונמשכות חודשים רבים. גם ילדים בריאים לגמרי שלקו בקורונה, יכולים לפתח אותן".
לדעת פרופ' מירון-שץ, הורים חוששים לחסן את ילדיהם נגד קורונה בעיקר בשל העובדה שמדובר בחיסון חדש. "החדש תמיד מלחיץ יותר", אמרה. "הרי התרגלנו לחסן את הילדים נגד אדמת ופוליו, ואף אחד לא חולק על היעילות של החיסונים האלו, בעוד החיסון נגד הקורונה מעורר חששות. הרטוריקה היא: 'אני אחשוף את הילד שלי לחיסון' - כלומר, אני באופן אקטיבי גורמת לכך שמכניסים לו משהו לגוף. זה נשמע מאוד דרמטי. אבל אם אני לא אחסן את הילד, אני אהיה אחראית לכך שהוא יחלה בקורונה חלילה.
"מבחינה פסיכולוגית, אנשים מרגישים שאם הם לא עושים משהו, אז אין להם אחריות: 'לא שמתי לב, לא עשיתי, התעלמתי, לא נקטתי פעולה - אז אני לא אחראית'. אבל זה לגמרי לא נכון, מפני שאם אני בוחרת לא לחסן את הילד שלי, אני לגמרי אחראית לכך שהוא עלול לחלות בקורונה. גם אם הילד בריא, מתעמל ואוכל נהדר והכול - עדיין חייבים להגן עליו מפני המגפה".
פרופ' מירון-שץ: "מבחינה פסיכולוגית, אנשים מרגישים שאם הם לא עושים משהו, אין להם אחריות: 'לא שמתי לב, לא עשיתי, התעלמתי, לא נקטתי פעולה - אז אני לא אחראית'. אבל זה לא נכון, מפני שאם אני בוחרת לא לחסן את הילד שלי, אני אחראית לכך שהוא עלול לחלות בקורונה"
פרופ' גריסרו הסכימה עם הדברים. "אנחנו נמצאים כרגע כבר בשלהי הגל הרביעי", הוסיפה. "אני מניחה שלפני חודשיים, כשהגל היה בעיצומו, התמריץ לחיסון הילדים היה יותר גדול, כי היו יותר חששות ופחדים, בעוד היום יש אווירה יותר נינוחה. צריך לזכור שיש סיכוי מאוד גבוה שיבוא גל חמישי, וכשהוא יגיע, הוא יתקוף את הלא מחוסנים - כלומר, את הילדים הקטנים. הגל החמישי יהיה הגל של הילדים הקטנים, ולכן אני ממליצה לחסן אותם. זה לא צריך להיעשות בהיסטריה, אבל הגישה צריכה להיות חיובית בצורה מושכלת. אנחנו רוצים שהקטנים שלנו יהיו מחוסנים".