עוד הישג במאבק נגד מאבק הקורונה: לא רק שחיסוני הקורונה שלה ממשיכים להוביל את ההגנה בעולם והראשונים שקיבלו אישור לחיסוני ילדים, אלא שהתרופה החדשה שפיתחו הראתה תוצאות לא פחות ממדהימות.
מנתוני הביניים שהציגה היום החברה עולה שהתרופה האנטי ויראלית שפיתחו הפחיתה את הסיכון לאשפוזים ותמותה מקורונה בשיעור של 89%, כמעט כפול מהגלולה המתחרה של "מרק".
מדובר בממצאים משמעותיים ביותר לתרופה שיחד עם החיסונים, התרופה של מרק והזריקה רג'נרון הופכים לגיים צ'יינג'ר שעשוי להאיץ לקראת סיום אפשרי של מגפת הקורונה.
הנה סקירה של התרופות הקיימות והצפויות, כיצד הן פועלות ומתי נראה אותן גם כאן.

Paxlovid

היצרנית: פייזר
סטטוס: יוגש בקרוב לאישור חירום של ה-FDA.
אופן הנטילה: 3 קפסולות של paxlovid ו-ritonavir פעמיים ביום במשך 5 ימים.
5 צפייה בגלריה
פייזר גלולת קורונה
פייזר גלולת קורונה
התרופה של פייזר נגד קורונה. תוגש לאישור חירום
(צילום: רויטרס)
חברת פייזר מדווחת כי הניסוי שלה בגלולה האנטי ויראלית הנסיונית לקורונה הופסק מוקדם מהצפוי, לאחר שהתוצאות הראו כי הטיפול מפחית ב-89% את הסיכון לאשפוז או למוות במבוגרים הנמצאים בסיכון לפתח מחלה קשה.
מדובר בתוצאות טובות בהרבה מאלה של המתחרה "מרק" שפיתחה אף היא תרופה אנטי ויראלית נגד קורונה, שמפחיתה בחצי את הסיכון לאשפוז או לתמותה מקורונה, בקרב אנשים בסיכון למחלות קשות. נתוני הניסויים המלאים טרם פורסמו בקרב אף אחת מהחברות, אולם בפייזר מתכוונים להגיש ל-FDA בקרוב את תוצאות הביניים, לקבלת אישור חירום לשימוש בתרופה.

התרופה מונעת מהנגיף להשתכפל

הטיפול החדש של פייזר שיקבל את שם המותג Paxlovid מורכב משלושה כדורים הניתנים פעמיים ביום, והוא ניתן יחד עם תרופה אנטי ויראלית וותיקה יותר בשם ריטונאוויר. הטיפול המשולב חוסם מנגנונים שונים בפעילות נגיף הקורונה, המונעים ממנו לחדור לגרעין התא, לנצל את החומר הגנטי ה-DNA כדי לבנות נגיפים נוספים. בשורה התחתונה, הטיפול האנטי ויראלי חוסם את יכולתו של הנגיף להשתכפל, להרוס איברים בגוף, ולהדביק אחרים.
במחקר של פייזר נבדקו 1,219 חולים שאובחנו עם מחלת קורונה קלה עד בינונית, ושהיו בעלי לפחות גורם סיכון אחד לפתח מחלה קשה, כמו השמנת יתר או גיל מבוגר. מהמחקר נמצא כי 0.8% מאלה שקיבלו את התרופה של פייזר תוך 3 ימים מהופעת התסמינים אושפזו, ואף אחד מהם לא מת עד 28 ימים לאחר הטיפול. מנגד, בקרב קבוצת הפלצבו שקיבלה תרופת דמה ללא חומר פעיל, אושפזו 7% מהחולים, מתוכם נמנו 7 מקרי מוות.
השיעורים היו דומים גם עבור חולים שטופלו בתוך חמישה ימים מהתסמינים: 1% מקבוצת המטופלים בתרופה האנטי ויראלית של פייזר אושפזו ואיש מהם לא מת, לעומת 6.7% בקבוצת הפלצבו שכללה 10 מקרי מוות.
בפייזר אמרו כי את התרופות האנטי ויראליות יש לתת מוקדם ככל האפשר, לפני שנגיף הקורונה מתפשט, כדי להגיע למקסימום יעילות של הטיפול. החברה לא פירטה את תופעות הלוואי של הטיפול, אך אמראה שדווחו בכ-20% מהמטופלים, הן בקבוצת הפלצבו והן בקבוצת הטיפול.
התרופה של פייזר שייכת לקבוצת תרופות אנטי ויראליות המכונה מעכבי פרוטאז, החוסמות אנזים שהקורונה זקוק לו כדי להתרבות. בריטניה כבר הזמינה גם 25 אלף מנות טיפול של התרופה החדשה של פייזר. בינתיים כאמור, פייזר מקווה לקבל את אישור ה-FDA בשבועות הקרובים ובמקביל בוחנת האם הגלולה שלה יכולה להפחית את סיכון התחלואה והתמותה בחולים ללא גורמי סיכון, וכן למנוע הידבקות בנגיף הקורונה באלה שנחשפו לנגיף.

Mjölnir

היצרנית: מרק
סטטוס: תוגש בקרוב לאישור חירום של ה-FDA, קיבלה אישור חירום בבריטניה.
אופן הנטילה: 4 קפסולות פעמיים ביום במשך 5 ימים.
5 צפייה בגלריה
התרופה לקורונה שפיתחה 'מרק'
התרופה לקורונה שפיתחה 'מרק'
התרופה לקורונה שפיתחה 'מרק'
(צילום: רויטרס)
התרופה של מרק "מולנופיראוויר" היא קפסולה אנטי ויראלית שתשווק תחת השם Mjölnir, על שם החרב ששימשה את אל הרעם "ת'ור" במיתולוגיה הנורבגית. התרופה מונעת מנגיף הקורונה להשתכפל באמצעות החדרת "טעויות" לתוך הקוד הגנטי של הנגיף.
מדובר בטיפול קל שבו נלקחות ארבע קפסולות פעמיים ביום, כלומר כל 12 שעות, במשך חמישה ימים. בסך הכל החולה יצטרך ליטול 40 קפסולות במהלך הטיפול שאותו צריך להתחיל בשלב מוקדם, תוך כחמישה ימים מתחילת המחלה. מדובר במינון המוכר מתרופות אנטי ויראליות אחרות כמו טמיפלו, שגם אותה יש ליטול בשלב מוקדם של המחלה, אחרת יעילותה הולכת ופוחתת.
הנתונים היו כה מרשימים, עד שהחברה הקדימה את מועד סיום השלב השלישי והאחרון של המחקר: הוא כלל 775 חולי קורונה שחולקו לשתי קבוצות – האחת קיבלה את הטיפול התרופתי בקפסולה "מולנופיראוויר" והאחרת שימשה קבוצת בקרה שקיבלה קפסולה ללא חומר פעיל (פלצבו). מניתוח הביניים נמצא כי 7.3% מאלה שקיבלו מולנופיראוויר אושפזו או מתו 29 ימים לאחר הטיפול, לעומת 14.1% מחולי הקורונה בקבוצת הפלצבו.
עיבוד הממצאים הראה כי הטיפול הביא להפחתת הסיכון לאשפוזים ותמותה אצל החולים ב-50%. לא נרשם אף מקרה מוות בקרב החולים שנטלו את התרופה, ומדובר בממצא משמעותי מאוד וחשוב. מרק עוד דיווחה כי התרופה נמצאה יעילה נגד כלל הווריאנטים כולל נגיף הדלתא.
התרופה הוגשה לאישור חירום של ה-FDA, והשבוע כבר אושרה לשימוש בבריטניה. לאחר אישור ה-FDA, סביר שתוגש בקשה לאישור חירום גם של משרד הבריאות הישראלי.

רג'נרון

היצרנית: רג'נרון
סטטוס: מאושרת לשימוש בעולם ובישראל.
אופן המתן: עירוי בבית החולה בתחילת המחלה במשך שעתיים.
5 צפייה בגלריה
רג'נרון תרופה לקורונה
רג'נרון תרופה לקורונה
בעקבות הפרסומים של ynet ו"ידיעות אחרונות" הורחב השימוש בה
רג'נרון, ובשמה הרפואי REGN-COV2, היא קוקטייל המכיל שני סוגים של נוגדנים מנטרלים. היא ניתנת בעירוי ונועדה לבלום את התפשטות הנגיף במערכת הנשימה ולמנוע את כניסתו לתאים נוספים.
התרופה חייבת להינתן בשלב מוקדם של המחלה, שבמהלכו יכולים הנוגדנים המנטרלים לעכב את המשך התפשטות הנגיף. מתן מאוחר מדי אינו יעיל, שכן אז נכנסים לפעולה תאי דם לבנים מסוג T, שתפקידם להשמיד את הנוגדנים שכבר חדרו לתא. מחקרים הראו כי התרופה עשויה להפחית בשיעור של עד 70% את ההידרדרות במצבם של החולים.
הטיפול ניתן באמצעות עירוי על ידי רופא ואחות המגיעים לבית המטופל כשהם ממוגנים בצורה מלאה, או בבית חולים, אם מדובר בחולה מאושפז. לאחר הכנה של העירוי והחדרת צנתר הקרוי "ונפלון" לווריד המטופל, ניתן קוקטייל הנוגדנים במשך כחצי שעה. לאחר מכן משגיח הצוות על המטופל במשך כשעה נוספת.
התרופה מיועדת לחולי קורונה במצב קל עד בינוני, שאינם סובלים מתסמינים נשימתיים משמעותיים ושנמצאים בקבוצת סיכון להידרדרות קשה ולמוות.
החישוב של הקריטריונים מתבסס על מודל שפותח בקופת חולים כללית. כל מצב מסוים מעניק נקודות. חולה שצבר שבע נקודות ומעלה, מוגדר בסיכון גבוה מאוד ונמצא ברשימת התעדוף קבלת התרופה.
העירוי אינו מתאים לחולי קורונה קשים, או לחולים הסובלים מקוצר נשימה משמעותי שכולל צורך בחמצן או סטורציה מתחת ל-94%.