גידולי מוח נגרמים כתוצאה מגדילה מהירה ולא מבוקרת של תאים במוח. מקובל לחלק את גידולי המוח לגידולי מוח ראשוניים שמקורם ברקמת המוח עצמה, והם יכולים להיות סרטניים (ממאירים) או שפירים, ולגידולים משניים שהם גרורות שהתפשטו מסרטן מאזורים אחרים בגוף.
קצת מספרים: לפי ארגון הבריאות העולמי (WHO), גידולי מוח ראשוניים מהווים כ-2% מכלל סוגי הסרטן במבוגרים ו-1.9% מכלל מקרי הסרטן ביַלְדוּת. רוב גידולי המוח הראשוניים (כ-70%) הם שפירים וכשליש מהם ממאירים. רוב גידולי המוח הראשוניים מופיעים בנשים (60%) ומתגלים בממוצע סביב גיל 60. הפרוגנוזה ושיעורי ההישרדות של חולים עם גידולים מוחיים משתנים מאוד ותלויים בסוג הגידול, הגיל והמצב הגופני הכללי בזמן האבחון. צפו במהלך ניתוח זעיר פולשני להסרת גידולי מוח:
ניתוח זעיר פולשני להסרת גידול במוח
(צילום: ליאור צור, דוברות איכילוב, עריכה: חן שחודה)

גידולי המוח הראשוניים נחלקים לסוגים שונים לפי התאים המרכיבים את הגידול ולפי דרגת הממאירות. לדוגמה, הגידול המוחי הראשוני השכיח ביותר נקרא מנינגיומה. מנינגיומות הן גידולים שפירים שמקורם בקרומים המקיפים את המוח. הפרוגנוזה בדרך כלל טובה, אך הם עלולים לגרום לסימפטומים נוירולוגיים כתוצאה מלחץ על רקמת המוח הבריאה. לעומת זאת, גליובלסטומה הוא סרטן המוח הראשוני הנפוץ והאגרסיבי ביותר, ומקורו בתאי הגליה שבתוך רקמת המוח עצמה. בארץ מאובחנים מדי שנה כ-200 חולים בגליובלסטומה ומספר דומה של חולים מתים כתוצאה ממנה. זמן ההישרדות הממוצע עומד על פחות משנתיים.
3 צפייה בגלריה
גידולי מוח
גידולי מוח
רוב גידולי המוח הראשוניים הם שפירים
(צילום: shutterstock)
אבחון גידול מוחי כולל בדרך כלל שילוב של בדיקות נוירולוגיות, בדיקות הדמיה כגון סריקות CT ו-MRI. במקרים מסויימים ניתן להגיע לאבחנה סבירה על סמך המראה ב-MRI, אך אבחנה ודאית דורשת בחלק גדול מהמקרים ביופסיה מוחית לצורך אבחון רקמתי (היסטופתולוגיה). אפשרויות הטיפול תלויות בגודל ומיקום הגידול ובמצב הבריאותי הכללי של המטופל. הן כוללות ניתוח להסרת הגידול, הקרנות וכימותרפיה, תרופות ביולוגיות לטיפול ממוקד בתאים סרטניים או אימונותרפיה, הרותמת את המערכת החיסונית של הגוף לזהות ולתקוף תאים סרטניים.

עובדות שכדאי לדעת על גידולי מוח:

עובדה 1: כאבי ראש הם לא תמיד הסימפטום העיקרי של גידול במוח.
כאבי ראש יומיומיים שמחמירים עם הזמן יכולים להיות סימן לגידול במוח, אבל נדיר שכאבי ראש הם הסממן היחיד. כאבי הראש נגרמים בדרך כלל מעלייה בלחץ התוך-גולגלתי ולכן ילוו בבחילות, הקאות, בִּלבּוּל, ושינויים באישיות או בהתנהגות. שינויים באישיות ובהתנהגות יכולים להיות מאתגרים במיוחד לבני המשפחה ולחברים. לדוגמה, אדם שהיה ידוע כמנומס ואדיב, עלול להפוך לעצבני ושתלטן.
ד"ר עידו שטראוסד"ר עידו שטראוסצילום: יוסי אלוני
סימני אזהרה נוספים כוללים התקפי פרכוס (אפילפסיה), והפרעה בתפקוד הנוירולוגי התקין של אזורים ספציפיים במוח כתלות במיקום הגידול. סימנים אלו כוללים חולשה בצד אחד של הגוף, הפרעות בדיבור, בראייה או בשמיעה. לכן ייתכן שימצא גידול במוח בלי כאבי ראש בכלל. הופעה של שינוי נוירולוגי חדש צריכה להדליק נורת אזהרה ולהוביל לביצוע הדמיה מוחית.
עובדה 2: טלפונים ניידים אינם גורמים לגידול מוח, כך על-פי מחקרים עדכניים.
3 צפייה בגלריה
כאב ראש
כאב ראש
כאב ראש הוא לא תמיד הסממן העיקרי. שימו לב לשינוי בהתנהגות
(צילום: shutterstock)
מספר המקרים המאובחנים מדי שנה של גידולי מוח ממאירים (סרטניים) נותר יציב למדי בשנים האחרונות. זאת למרות החשש שטלפונים ניידים עלולים לגרום לגידולי מוח. גידולי מוח משפיעים על אנשים בכל הגילים כולל ילדים, אך הם נפוצים ביותר בקרב מבוגרים. גידולי המוח האגרסיביים ביותר, גליובלסטומות, נוטים להופיע באנשים בסביבות גיל 65. עם זאת, סוגים אחרים של גידולי מוח, כמו גליומות בדרגה נמוכה, שכיחים יותר בגילאי 40-30.
עובדה 3: יותר אנשים עם גידולי מוח שורדים כיום, בהשוואה למצב לפני שנים ספורות בלבד.
שיעורי ההישרדות לחמש שנים של חולים עם גידולים סרטניים שמקורם במוח השתפרו בשנים האחרונות. הטיפול בגידולי מוח ממאירים מורכב מכמה קווי טיפול, וכולל בנוסף לניתוח גם כימותרפיה, קרינה וטיפולים מתקדמים אחרים, כגון טיפול בשדות חשמליים מתחלפים בעוצמה נמוכה (Tumor Treating Fields) המועברים אל המוח על-ידי אלקטרודות מיוחדות המודבקות על הראש ופוגעים ביכולת התאים הסרטניים להתחלק ולהתרבות.
בחירת הטיפול הנכון היא מורכבת. חולה המאובחן עם גליובלסטומה עשוי לחיות שנים רבות ואילו חולה אחר עם אותה אבחנה עשוי לשרוד פחות משנה. גידולי מוח יכולים להתנהג בצורה כל כך שונה מכיוון שהם לא זהים מבחינה גנטית ומולקולרית, ומגיבים אחרת לטיפולים. לכן חשוב להתאים סוגי טיפולים ממוקדים ומותאמים אישית.
עובדה 4: יש כיום ניתוחים חדשניים לטיפול בגידולי מוח.
3 צפייה בגלריה
ניתוח מוח
ניתוח מוח
ניתוחי מוח חדשניים עשויים לחלץ גידולים מאזורים עמוקים שהגישה אליהם קשה
(צילום: shutterstock)
ניתוח מוח לכריתת גידול מוחי הוא ניתוח שמטרתו להסיר גידול שהתפתח בתוך הגולגולת, ונקרא בשפה מקצועית קרניוטומיה (craniotomy) שמשמעותה פתיחת הגולגולת. טכניקות ניתוחיות חדשניות בגישות זעיר-פולשניות (minimally invasive) מאפשרות להגיע לגידולים בעומק המוח תוך הפחתת הסיכון הניתוחי לרקמת המוח הבריאה מסביב לגידול. בשנים האחרונות נכנסה לשימוש טכניקה של צריבה באמצעות אנרגיית לייזר. מערכת ה-Visualase עושה שימוש בסיב אופטי עדין בקוטר של 1.6 מ"מ המושתל בצורה מדויקת אל מרכז הגידול דרך חור קידוח קטן של 3 מ"מ בגולגולת. הצריבה נעשית תחת בקרת טמפרטורה בתוך המוח בזמן אמת על-ידי MRI. טכנולוגית הלייזר מאפשרת להימנע מקרניוטומיה ועדיפה בעיקר במקרים של גידולים קטנים באזורים עמוקים של המוח שבהם עצם הגישה לגידול כרוכה בסיכון לנזק נוירולוגי.
עובדה 5: טיפול תומך עושה הבדל גדול עבור חולים עם גידולי מוח.
הטיפול בגידולי מוח סרטניים הוא מורכב ולכן טיפול תומך הכולל תמיכה רגשית, פיזית ואפילו כלכלית, הוא חלק קריטי בטיפול, כיוון שמטרתו להפחית את הלחץ הפיזי והרגשי של המטופל.
ד"ר עידו שטראוס, נוירוכירורג מומחה ומנהל היחידה לנוירוכירורגיה תפקודית בבית החולים איכילוב