משחקי בריאות - דנה רון ופרופ' איתמר רז - קורונה ומחלות פרקים
הקורונה מעולם לא עזבה באמת, אבל הווריאנטים החדשים והעלייה במספרי הנדבקים והחולים, היא בהחלט מדאיגה. איך סיבוכי הלונג קוביד קשורים למחלות אוטואימוניות וראומטולוגיות, והאם החיסונים החדשים מכסים את המוטציות החדשות? פרופ' דן בוסקילה, מומחה לרפואה פנימית וראומטולוגיה מאוניברסיטת בן גוריון, מתארח בפודקאסט כדי לענות על כל השאלות הללו.
מה הקשר בין הקורונה לבין כאבי פרקים ושרירים? התחלתי לראות חולות שמעולם לא היו חולות, שאחרי הזיהום בקורונה התחילו לפתח כאבים, עייפות וסימפטומים כאלה ואז כמובן הגדירו אותן כפוסט-קוביד. אבל כשבדקנו אותן הסתבר שיש להן פיברומיאלגיה. אמנם כל מיני וירוסים יכולים לעשות הן כאבים בשרירים, הן כאבים במפרקים והן דלקות במפרקים, לכן זה לא היה מפתיע, אבל לאט לאט התחלנו לראות חולות שכבר הייתה להן פיברומיאלגיה והקורונה החמירה בצורה משמעותית את המחלה שלהן.
משחקי בריאות
איך הסיבוכים האוטואימוניים בעקבות נגיף הקורונה משפיעים על החיים?
25:36

מה הטריגר בקורונה שגורם להתפרצות? התחלנו לראות שיש דלקת מפרקים, וראינו בספרות שיש המון דיווחים על דלקות מפרקים ומחלות אוטואימוניות (מחלות בהן הגוף תוקף את עצמו) מסוגים שונים שמתפרצות בגלל הקורונה. אחת הסיבות היא שבגלל שמערכת החיסון מאוד מרוגשת, אז יש יצירה של המון המון נוגדנים עצמיים. יש רופאים שעלולים לפרש את זה כתחלואה במחלות כאלה. יש פה בעיה כפולה, כי גם קשה לאבחן, וגם עצם המחשבה והדיבורא על כך עלול להכניס אנשים לחרדה ודיכאון, שזה גם אחד מתופעות הלוואי של הקורונה.
1 צפייה בגלריה
כאבים מסכים כאבי גב פרקים שימוש ממושך
כאבים מסכים כאבי גב פרקים שימוש ממושך
הקשר בין לונג קוביד לכאבי שרירים
(צילום: shutterstock)
אז כדאי לכל מי שחלה בקורונה להיבדק אצל ראומוטולוג? חשוב להדגיש שהמידע שיש לנו כיום על המחלות הראומטולוגיות הוא מידע שבא מתיאורי מקרה ומסדרות קצרות של חולים. כלומר אנחנו לומדים על ההקשרים הללו. אז כדאי לכל מי שעבר קורונה ויש לו כאבים בשרירים או במפרקים, מומלץ פעם אחת להיבדק על ידי ראומטולוג.
ומה לגבי החיסונים? יהיו עכשיו חיסונים של מודרנה ושל פייזר שמכסים גם את המוטציות החדשות שתיארנו. השאלה הגדולה האם לחסן את כל האוכלוסייה. אז לדעתי אם אתה לא תחת ההגדרה של מדוכא חיסון או שייך לאוכלוסיות עם בעיות רפואיות, צריך לשקול היטב.
מדי שבוע אנו מפרסמים כאן כמה פרקים בפודקאסט "משחקי בריאות" בנושאים מגוונים שנוגעים לחיים של כולנו. אנחנו מארחים את מיטב המומחים - ומספקים לכם מידע עדכני וטיפים מעשיים לחיים בריאים