תרומת אונת הכבד של רס"ן דור זימל (27) מאבן יהודה שנהרג מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה הצילה את חייה של ליאל אביי הקטנה בת השמונה חודשים. הפעוטה עברה בימים האחרונים השתלה במרכז שניידר לילדים. טאמנה אביי מאור יהודה, אביה של ליאל, הודה למשפחת זימל ולרופאים: "החיים של החייל לא נפסקו והוא לא מת, אלא ממשיך להתקיים בתוך הבת שלי. הוא תרם לעוד אנשים והחיים שלו ממשיכים".
2 צפייה בגלריה
ליאל אביי קיבלה תרומת אונת כבד מרס"ן דור זימל ז"ל
ליאל אביי קיבלה תרומת אונת כבד מרס"ן דור זימל ז"ל
"בבית שלי, החיים שלו ממשיכים". ליאל אביי קיבלה תרומת אונת כבד מרס"ן דור זימל ז"ל
(צילום: דובר צה"ל, דוברות שניידר)
רס"ן זימל ז"ל נאבק על חייו במשך חמישה ימים לאחר שנפצע מפגיעת הכטב"ם במתנ"ס בערב אל-עראמשה שבגבול לבנון ואיבריו הצילו חמישה בני אדם: ליבו ואחת מכליותיו הושתלו בבית החולים בילינסון וריאותיו הושתלו בשעת הלוויה בחייל כפיר זר (24) במרכז הרפואי שיבא. הכבד והכליה הושתלו בבן 68 בהדסה.
ליאל נולדה עם צהבת שלאחר ההיריון. אביה מספר: "היא נבדקה בטיפת חלב ואמרו לנו שעלינו לעשות בדיקת דם. כעבור יום עשינו את הבדיקה ונמצאה בעיה בכבד. חיכינו לתרומה כחודשיים".
ד"ר יעל מוזר גלזברג, מנהלת יחידת מושתלי כבד ילדים במרכז שניידר לרפואת ילדים, מספרת כי "ליאל, תינוקת בת שמונה חודשים, נולדה עם מחלת כבד שאובחנה בשבועות הראשונים שלאחר לידתה. לאחר בירור מקיף שהחל עם הגעתה לבית החולים בגיל שבועות ספורים, אובחנה במחלה הקרויה אטרזיה ביליארית (איטמות דרכי המרה). הילדים הללו עוברים בגיל שבועות בודדים ועדיף כמה שיותר מוקדם, ניתוח שמטרתו לעקוף את חסימת דרכי המרה. הניתוח קנה לה זמן".
2 צפייה בגלריה
ליאל אביי קיבלה תרומת אונת כבד מרס"ן דור זימל ז"ל
ליאל אביי קיבלה תרומת אונת כבד מרס"ן דור זימל ז"ל
מאחורי המיטה של ליאל: עדי רגב, אחות טיפול נמרץ עם המנתח ד"ר מיכאל גורביץ', מנהל השתלות כבד בשניידר. מלפנים: אמה של ליאל עם ד"ר יעל מוזר גלזברג, מנהלת יחידת מושתלי כבד בשניידר
(צילום: דוברות שניידר)
לדברי ד"ר מוזר גלזברג, "כ-50 עד 60 אחוזים מהילדים שעוברים את הניתוח מגיעים להשתלת כבד בשנה הראשונה או השנייה לחייהם. בתום העשור הראשון לחייהם כבר 80 אחוזים מגיעים להשתלת כבד. ליאל, תינוקת מתוקה שאובחנה כחולה במחלה, שרדה עם הכבד שלה כשהיא מאוד צהובה עם יכולות ירודות של הכבד. משכך, העלינו אותה לרשימת ההמתנה הארצית לתרומת כבד מן המת. הוריה לא נמצאו מתאימים לתרומה".
ליבו של דור ממשיך לפעום בחולה בבילינסון
(צילום: דוברות בילנסון)

הרופאה הבכירה העלתה על נס את החלטת משפחת הקצין שנפל, "תרומת אברים היא אצילות נפש של משפחות ברגעיהם הקשים ביותר. משפחתה של ליאל התרגשו לשמוע והודתה על תרומת האונה שנמצאה מתאימה. מרגע ההודעה, יש למשפחה זמן קצר להגיע לבית החולים, ולאחר סדרת בדיקות המוודאות התאמה, עברה ניתוח השתלה על ידי ד"ר מיכאל גורביץ' וצוות השתלות הכבד. ההשתלה ארכה כעשר שעות ועברה בצורה טובה. יום לאחר ההשתלה ליאל כבר נגמלה מהנשמה והיא במצב כללי טוב. שתל הכבד שלה מתפקד יפה והבטן שלה סגורה לחלוטין. היא צפויה להשתחרר בעוד כשבועיים".
האבא טאמנה אביי מקווה לפגוש את משפחת זימל ולהודות לה באופן אישי: "בתוך הבית שלי, החיים של דור ממשיכים. אין לי מה להגיד. הם הצילו את הבת שלי. אני אומר תודה לעם ישראל, לרופאים ולכולם. חשוב לי מאוד להודות גם למשפחה של התורם. אני אשמח מאוד להיפגש איתם".