תוצאות ראשוניות של מחקר שנערך במרכז דוידוף בבית החולים בילינסון, מצביעות על כך שטיפול חדש העלים את סרטן החלחולת (רקטום) אצל 65% מהנבדקים - ומנע אצל רובם את הצורך בניתוח. "מעיד על אור בקצה המנהרה", אמר פרופ' ברוך ברנר, מנהל המחלקה האונקולוגית והיחידה לאונקולוגיה של מערכת העיכול במרכז דוידוף בבילינסון, שמוביל את המחקר.
1 צפייה בגלריה
סרטן הרקטום
סרטן הרקטום
"הנתונים מצביעים על הפוטנציאל של הגישה הטיפולית החדשה". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
סרטן החלחולת (רקטום) מהווה כרבע ממקרי סרטן המעי הגס, והוא מתגלה לרוב בשלב מתקדם, המצריך טיפול רב-תחומי. הטיפול בסרטן חלחולת מקומי, ללא גרורות, כולל לרוב ניתוח. אך ניתוחים לכריתת גידולים ברקטום גורמים לפגיעה קשה באיכות החיים של המטופלים ולעיתים אף לצורך בכריתת פי-הטבעת עצמו. הטיפול החדש משלב טיפול אימונותרפי עם טיפול כימי-קרינתי - והוא עשוי למנוע ניתוחים רבים כאלה.
מחקר חדש שמוביל, כאמור, פרופ' ברנר, בשיתוף אנשי מקצוע רבים נוספים מבית החולים בילינסון, מצא כי שילוב הטיפול האימונותרפי עם הכימי-קרינתי טרום-ניתוחי עשוי להגדיל משמעותית את סיכויי הריפוי מהמחלה, וכנראה גם את הסיכוי להימנע מניתוח.
תוצאות ראשוניות של המחקר, על 20 חולים מתוך 29 שהשתתפו בו, הוצגו בכנס גידולי מערכת העיכול של האגודה האירופאית לאונקולוגיה רפואית (ESMO), שהתקיים לאחרונה במינכן. המחקר הראה, כאמור, כי שיטת הטיפול המשולבת החדשה העלימה את הגידול אצל 65% מהמטופלים, ומנעה אצל מרביתם ניתוח.
פרופ' ברוך ברנרפרופ' ברוך ברנרצילום: בנימין אדם
בעקבות התוצאות המבטיחות, בקרוב צפוי להתחיל מחקר רב-מרכזי בנושא בישראל ובגרמניה, בהובלת פרופ' ברנר וצוותו. "הנתונים שקיבלנו, אומנם על מספר מצומצם יחסית של חולים, מצביעים על הפוטנציאל של הגישה הטיפולית החדשה לשפר את תוצאות הטיפול הקיים ולהגדיל משמעותית את הסיכוי להיעלמות המחלה ואף להימנע מניתוח", אמר פרופ' ברנר.
יתרה מכך, הוסיף, "יש בידינו רמזים ראשוניים לכך שאולי נוכל בקרוב לדעת גם מי יהנה מהתוספת של האימונותרפיה. אנחנו אומנם עדיין בשלבים מחקריים, אבל בשנה האחרונה הצטברו עדויות התומכות בממצאים שלנו, ומצביעות על כך ששילוב אימונותרפיה בטיפול הטרום-ניתוחי אכן יכול לשפר את הסיכוי להיעלמות של הגידול".
(צילום: ירון ברנר)

מנתוני האגודה למלחמה בסרטן, עולה כי בשנת 2023 אובחנו בישראל כ-750 חולים בסרטן החלחולת, כ-50% מיאובחנו עם או יפתחו מחלה גרורתית בכבד, בריאות או בחלל הבטן. לפי הנתונים, גידול סרטני זה שכיח יותר בקרב אנשים מבוגרים, ויותר מ-80% מהאבחונים הם בקרב אנשים מעל גיל 60.
לרוב, חולי סרטן המעי הגס אינם בעלי היסטוריה משפחתית של המחלה, ורק כ-5% מהמקרים נגרמים בשל גן תורשתי פגום. עם זאת, האגודה למלחמה בסרטן ציינה כי לאדם אשר אחד או יותר מבני משפחתו הקרובים (הורה, אחות או אח) אובחן כחולה בסרטן המעי מתחת לגיל 50, או אם קיימים מספר מקרי סרטן מעי גס וחלחולת בקרב קרובי משפחה מאותו צד, מומלץ לפנות לייעוץ גנטי ולהיות במעקב רפואי על פי המלצות הרופא.
המומחים הדגישו: "כל אחד מהתסמינים יכול גם לנבוע ממצבים לא סרטניים, אך אם הם מתמשכים או מתגברים, יש לפנות לבדיקת רופא"
מומחי האגודה למלחמה בסרטן הסבירו כי אלו תסמיני סרטן המעי הגס והחלחולת: דם על פני הצואה או יציאה דמית; שינויים בהרגלי היציאות (כגון שלשול או עצירות) ללא סיבה ברורה, יותר משבועיים-שלושה; ירידה בלתי מוסברת במשקל (בשל פגיעה ביכולת ספיגת המזון של המעי); כאבים בבטן התחתונה או בקיבה; תחושת התרוקנות לא מלאה לאחר יציאה; עייפות (תשישות) הנגרמת מדימום של הגידול הסרטני, כך שכמות תאי הדם האדומים פוחתת, ומופיעה אנמיה (חוסר דם). אנמיה גורמת גם לתחושת קוצר נשימה; בחילות והקאות, עצירות, כאבים בבטן התחתונה, ותחושת מלאות (נפיחות). כל אלה יכולים להיגרם מחסימת מעיים.
המומחים הדגישו כי "כל אחד מהתסמינים הללו יכול גם לנבוע ממצבים לא סרטניים, אבל אם הם מתמשכים או מתגברים, חשוב לפנות לרופא לשם בדיקה". עוד הם ציינו כי "סרטן המעי הגס מופיע בדרך כלל באנשים בני יותר מ-50. לעיתים, כאשר התסמינים מופיעים באנשים צעירים, הם מיוחסים בטעות לבעיות מעיים אחרות".
המלצות מומחי האגודה למלחמה בסרטן להפחתת הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס והחלחולת:
  • שמרו על תזונה בריאה ומאוזנת והקפידו על משקל גוף תקין: עודף משקל והשמנת יתר מגבירים את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. הרבו באכילת ירקות ופירות, דגנים מלאים וקטניות. הימנעו מאכילת בשר מעובד והמעיטו בצריכת בשר אדום ומזון מעובד, מעושן, מטוגן, מלוח ומשומר. מחקרים הוכיחו כי קיים קשר הדוק בין צריכת ירקות לבין הפחתת הסיכון לחלות.
  • שלבו פעילות גופנית במהלך היום והגבילו את זמן הישיבה: בצעו פעילות גופנית מתונה כגון הליכה, שחייה, רכיבה על אופניים או כל פעילות אירובית אחרת, לפחות חצי שעה באופן יומיומי. נסו לשלב את הפעילות במהלך יום העבודה, כאמצעי להגיע ממקום למקום, בעבודות הבית או בשעות הפנאי. הוכח מחקרית כי פעילות גופנית מוגברת קשורה לסיכון מופחת לתמותה מסרטן המעי הגס.
  • הגבילו שתיית אלכוהול ומשקאות ממותקים, ונסו להימנע מצריכתם לחלוטין: יש להמעיט ככל האפשר בשתיית משקאות אלכוהוליים, כחלק מאורח חיים בריא המפחית את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס וסוגי סרטן נוספים. במקביל רצוי להימנע ממשקאות ממותקים המגבירים את הסיכון לסרטן המעי הגס. מחקר ענק בהשתתפות יותר מ-100 אלף איש קבע לאחרונה כי אלו שצרכו משקה ממותק אחד ביום או יותר היו בסיכון גבוה ב-38% לחלות בסרטן המעי הגס ובסיכון גבוה פי שניים לתמותה מהמחלה.
  • הימנעו מעישון סיגריות וכל מוצרי העישון בכלל, כולל סיגריות אלקטרוניות, מוצרים לחימום טבק וגם נרגילה: בכל סוגי העישון אין רמה של צריכה בטוחה וגם עישון של סיגריה אחת ביום, או רק באירועים חברתיים, עלולה להוביל לתחלואה ומוות בטרם עת. מחקרים רבים הצביעו על קשר של עישון לסרטן המעי הגס.