הקיץ הוא העונה שהעור שלנו חשוף לשמש, ויש לכך מחיר. אחת הסכנות בחשיפה לא-מבוקרת היא סרטן עור. סרטני העור מתחלקים לשני סוגים, מלנומה וסרטני עור שאינם מלנומה. רופאי העור עושים את ההפרדה בשל העובדה שרוב סרטני העור שאינם מלנומה לא מהווים סכנת חיים. בניגוד אליהם, במקרה של מלנומה או בשמה המלא מלנומה ממאירה של העור - Malignant Melanoma of the Skin, מדובר בסרטן עור קטלני שעלול להוביל לתמותה.
מלנומה עלולה להופיע בשומה מולדת או שומה שנרכשה במרוצת השנים ומקורה בתאי המלנוציטים, התאים שאחראים ליצירת הפיגמנט, הגוון הכהה בעור.
1 צפייה בגלריה
לבדוק את השומות פעם בשנה
לבדוק את השומות פעם בשנה
לבדוק את השומות פעם בשנה
(צילום: shuterrstock)
לפי הערכות של האגודה למלחמה בסרטן, במהלך 2022 אובחנו בישראל כ-2,000 אנשים עם מלנומה ממאירה של העור. בשנת 2020 נפטרו בישראל 192 אנשים ממלנומה חודרנית של העור (122 גברים ו-70 נשים). בשנה זו, מלנומה של העור הובילה ל-2.2% מכלל מקרי התמותה מסרטן בקרב גברים ו-1.4% בקרב נשים.
מהם גורמי הסיכון למלנומה? סיפור משפחתי של מלנומה, שימוש במיטות שיזוף, חשיפה לא מבוקרת לשמש, עור בהיר, ריבוי שומות, מערכת חיסונית מוחלשת ועוד. מטופלים בעלי גורמי סיכון ידרשו לבדיקות תכופות יותר.
ד"ר אפרת בר אילןד"ר אפרת בר אילןצילום: זיו אורן
גילוי מוקדם מציל חיים במקרה של מלנומה גילוי מוקדם מציל חיים. במקרים שמסירים את המלנומה בשלביה הראשונים, לפני שהספיקה להתפשט (MELANOMA IN SITU), תיוותר צלקת באזור ההסרה בלבד והמטופל יידרש לבדיקות תקופתיות בתדירות גבוהה יותר, אך סיכויי ההתפשטות נמוכים משמעותית וכך סיכויי הישרדות גבוהים מאוד, כמעט 100% שרידות בחמש שנים.
ככל שהמלנומה עמוקה יותר וחודרת לשכבות העמוקות של העור היא עלולה להתפשט לבלוטות הלימפה ולשלוח גרורות לאיברים אחרים מה שגורם לסיכויי ההישרדות לרדת באופן ניכר.
על פי נתוני משרד הבריאות, עיקר השכיחות של מלנומה בשנת 2020 הייתה בגילי 65 ומעלה, הגיל הממוצע בעת אבחנה של מלנומה בשנת 2020 היה 65.7 בגברים ו-62.1 בנשים. למרות שמלנומה נפוצה יותר בגיל מבוגר היא עלולה להופיע בכל גיל, באופן נדיר גם בילדות.
אינפו שומות חדש
חשיבות בדיקות סקר יש חשיבות עליונה לבצע בדיקות סקר, בדיקות שיכולות לאתר בעיה רפואית בשלב מוקדם ובכך להציל חיים. בסקירת שומות (בדיקת נקודות חן) רופא העור יסקור את כל שטח הגוף – כף רגל ועד ראש. הבדיקה מומלצת לאוכלוסייה הכללית אחת לשנה.
הטיפולים היעילים הטיפול במלנומה חודרנית וגרורתית עבר מהפך בשנים האחרונות, ממחלה חשוכת מרפא שהייתה קטלנית תוך מספר חודשים במלנומה גרורתית למחלה בעלת טיפולים חדשניים רבים. בעשור האחרון נכנסו תרופות ביולוגיות ואימונותרפיות ששינו לגמרי את הטיפול ותוחלת החיים של המטופלים עם מחלה זו. בנוסף לטיפולים אלו במקרים מסויימים יבוצע טיפול גם בהקרנות. הטיפול בכימותרפיה למלנומה לרוב יתבצע רק לאחר ששאר הטיפולים כשלו.
כאשר מלנומה מתגלה בשלביה הראשונים, בשלב שהגידול נמצא בשכבות השטחיות של העור ולא התפשט לאזורים נוספים, לרוב הטיפול יהיה כירורגי בלבד ויכלול ניתוח להרחקת הגידול והסרת שוליים רחבים שאינם מכילים את תאי הגידול. לרוב, במקרים אלו יהיה צורך במעקב הדוק בלבד ולא יינתן טיפול משלים.
הכותבת היא מומחית לרפואת עור בכללית, מחוז דן פ"ת