הרופא הצעיר שמתמחה בישראל - ויציל חיים באתיופיה
(צילום: ירון ברנר)

המיזם הזה נולד לגמרי במקרה. פרופ' חנוך קשטן, מנהל המחלקה הכירורגית בבית החולים אסותא אשדוד, נסע לביקור באתיופיה, נחשף לרמה הירודה של שירותי הבריאות שם והחליט לשפר את המצב באמצעות העברת השתלמויות לרופאים אתיופים. אחד מהם, הכירורג ד"ר ביניאם איילה, משתלם בארץ בימים אלה, והיום (א') הוא התראיין לאולפן ynet יחד עם פרופ' קשטן.
קראו עוד:
"הרעיון נולד לפני שבע-שמונה שנים", סיפר פרופ' קשטן. "בבית החולים הקודם שבו עבדתי היה אח ממוצא אתיופי, ואני נסעתי איתו לטיול בצפון אתיופיה, במקום הולדתו. נכנסנו לבית חולים בעיר בהר דר, בירת מחוז אמהרה. מקום יפהפה. בחדר המיון נתקלתי בפצוע שהגיע עם חץ תקוע בבטן. הוא נותח, הכול היה בסדר, אבל התברר לי שהוא הלך ברגל יומיים לבית החולים עם חץ בבטן. הבנתי שאם אנשים הולכים ברגל יומיים לבית חולים על מנת לעבור ניתוח, הם גם צריכים לחזור ברגל יומיים הביתה אחרי הניתוח. ראיתי גם שכל הכירורגיה שם היא פתוחה, לא לפרוסקופית, כמו זו שהייתה מקובלת בארץ לפני שנים רבות, ועלה לי רעיון ללמד את האתיופים כירורגיה לפרוסקופית".
1 צפייה בגלריה
ד"ר ביניאם איילה פרופ' חנוך קשטן
ד"ר ביניאם איילה פרופ' חנוך קשטן
פרופ' חנוך קשטן וד"ר ביניאם איילה. "כל הכירורגיה שם היא פתוחה, לא לפרוסקופית"
(צילום: באדיבות אסותא)
כירורגיה לפרוסקופית היא היא טכניקת ניתוח זעיר פולשנית, שבה מוחדרת מצלמה דרך חתך זעיר בדופן הבטן, ודרך עוד שניים-שלושה חתכים זעירים בשיפולי הבטן מוכנסים כלים שבאמצעותם מבוצע הניתוח. המצלמה מעבירה לצוות הרפואי שידור וידאו של מקום הניתוח באמצעות סיב אופטי המחבר בין המצלמה לצג. כיום נערכים בטכניקה הזו ניתוחי בטן ואגן והליכים פולשניים אבחנתיים רבים.
"יצרתי קשר עם האוניברסיטה המקומית ועם בית החולים המקומי", מספר פרופ' קשטן, "והתחלנו להוציא מהארץ פעמיים-שלוש בשנה משלחות של רופאים ואנשי חדר ניתוח כדי ללמד את האתיופים כירורגיה לפרוסקופית. במקביל, רופאים מאתיופיה, שד"ר ביניאם הוא הראשון שבהם, באים אלינו להתמחויות".
ד"ר ביניאם סיפר שהוא התרגש מאוד לחגוג בישראל את יום העצמאות. "היה מאוד עוצמתי להיות פה ביום הנפלא הזה", אמר. "פרופ' קשטן הוא המנטור שלי. הוא עומד בראש התוכנית שבה אני משתלם, באתיופיה ובישראל, בכירורגיה לפרוסקופית. זו השתלמות מאוד חשובה, ואני בטוח שאנחנו נפיק תועלת ממנה. התוכנית הזאת מספקת לנו סט כלים טיפוליים חדש".
הרופא הישראלי סיפר שהוא יצר קשר עם משרד הבריאות האתיופי ועם שרת הבריאות המקומית, ובעקבות זאת התבקש לארגן באתיופיה קורסים בכירורגיה לפרוסקופית ברמה ארצית. "אני מקווה שנתחיל בכך בקיץ", אמר פרופ' קשטן. "גם נמשיך לקלוט רופאים אתיופים להתמחויות בישראל, לא רק בכירורגיה אלא גם ברנטגן ובמקצועות נוספים. המטרה שלנו היא לגדל דור של מורים: ללמד את המורים כדי שהם יעבירו את התורה לעוד ועוד רופאים".