צפו בפודקאסט המצולם:
משחקי בריאות - דנה רון ופרופ' איתמר רז - פוריות
השיח הרב ברשתות ובציבור בכלל סביב פוריות ואי-פריון מבלבל הרבה מושגים ונתונים. בפרק הפעם התארח "יש איזשהו רושם שיש היום יותר בעיות פוריות. כנראה שאחד הדברים שהכי גורמים לתחושה הזאתי זה העלייה בגיל הנשים שמנסות להרות, וזה כנראה אחד הפקטורים הכי חשובים שאנחנו יכולים להתייחס אליו. אבל כשאנחנו מדברים בגדול על סיבות לאי-פריון או לתת-פוריות אנחנו באמת לא מדברים הרבה על אי-פריון יש יש מילה כזאת "עקרות", נכון? זה משהו תנ"כי, בפודקאסט התארח הפעם , פרופסור אבי בן-הרוש מומחה לפוריות ורופא נשים. "כשאני מעביר הרצאות לסטודנטים אני תמיד אומר להם 'אל תשתמשו במילה הזאת זה מילה מילה סופית. כלומר יש מעט מאוד מצבים של עקרות אמיתית'", הוא אומר.
אז דיברנו על גיל, מה עוד משפיע על קשיים בכניסה להריון?
מבחינת בעיות הפוריות יש טענה כלפינו רופאים שאנחנו תמיד מתייחסים רק לנשים. זה כמובן לא נכון. אנחנו בהחלט יודעים היום שבערך ב-50% מהמצבים שלנו יש הגבר הוא או גורם מוביל או תורם בלעדי לכן אנחנו בהחלט מתייחסים לזה. כשאנחנו מדברים על בעיות פוריות הגבר, אנחנו מדברים על גברים עם ספירת זרע נמוכה במרכיבים שונים של ספירת זרע".
האם יש דרך לשבח את הספירה של הזרע?
"יש לנו דרכים לרכז תאי זרע לצורך טיפולים, אולי נדבר על זה בהמשך כמו הזרעה תוך-רחמית או בהפריה חוץ-גופית שבה אנחנו לוקחים תאי זרע בודדים ומשתמשים בהם לצורך הפריה של ביצית, אבל ובהזרעה תוך-רחמית אנחנו מרכזים את הזרע אולי מגדילים את אחוז תאי הזרע בתנועה, אבל באופן עקרוני בחלק גדול מהמקרים אנחנו לא נדע את הסיבה האמיתית, יש סיבות גנטיות מועטות לא רבות של גברים עם איזשהי הפרעה כרומוזומלית כמו קליינפלטר או תסמונות כאלה ואחרות".

האזינו לפודקאסט המלא:
רגע אחורה, ממתי נחשב זוג לבעיה עם בעיות פוריות?
"נתחיל מדיוק הנתונים. כ-85% מההריונות מושגים תוך שנה, כ-70% מושגים תוך חצי שנה. זה מדובר על קבוצת נשים בגיל הצעיר יחסית אבל אם נלך לקבוצת הנשים בגיל היותר מבוגר. מעבר לגיל 37 לכיוון ה-40 שם גם כשאנחנו רוצים לברר אנחנו לא נמתין לשנה. אז 15% זה פחות או יותר המספר של זוגות שמנסים להשיג הריון, אם נחכה עוד קצת יושגו עוד מספר הריונות ולידות, כשאנחנו מדברים על הריונות אנחנו מדברים לא רק על הריונות אלא על גם על לידות חי. כי לא צריך לשכוח שיש גם הפלות כמובן".
תגיד, סטרס משפיע על הפרעה להיכנס להריון?
שאלה קשה, סטרס משפיע יכול להשפיע על ביוצים של נשים כלומר נשים במצבים מסוימים יכולות להיות עם הפרעות ביוץ בעקבות סטרס, ירידה במשקל, פעילות גופנית מאומצת, דברים שברמה הקיצונית אנחנו מכירים כמו במצבים של אנורקסיה, ירידה במשקל, אבל גם סטרס כרוני במנגנונים של מרכזיים של ההיפותל המוביל יותר את המוח בהחלט קשור".
מדוע ישראל הפכה למעצמה בתחום טיפולי הפוריות?
"כמו שאמרתי במדינת ישראל אנחנו עושים כ-60 אלף מחזורי IVF בשנה שזה מספר גדול מאוד, ואחת הסיבות הברורות לכך זה שהמדיניות הציבורית שמאפשרת טיפולים במימון סל הבריאות. בארה"ב, כשאישה מגיעה ואין לה מימון ולרוב לא יהיה לה מימון היא צריכה סכומים של 20 ולפעמים 30 אלף דולר למחזור טיפול.
ישנן תופעות לוואית לא פשוטות לטיפולים האלה
"אוקיי, קודם כל ברור שזה טיפול תרופתי וברור שזה טיפול הורמונלי ויכולות להיות תופעות לוואי ויכולים להיות סיכונים בכל התהליך שלנו, בדרך כלל כשמדובר בטיפולים במדרגיות הנמוכה, כשאני מדבר על מדרגיות נמוכה אני מדבר על רמה של הזרעות, מינונים הם לא גבוהים בדרך כלל נשים לא יחוו תחושות מעבר אולי מקום ההזרקה לפעמים כאב ראש גודש בחזה, תופעות הורמונליות כאלה ואחרות. במינונים היותר גבוהים של הפריה חוץ-גופית יכול להיות שזה יותר יבוא לידי ביטוי אבל במרבית המקרים למעט מצבים של קרישיות יותר או איזשהם מגרנות קשות שיש לאישה, במרבית המקרים נשים לא יחוו תופעות מאוד מאוד קשות".
מתי עוצרים טיפולי פוריות, אומרים לאישה "זהו"?
"את נוגעת פה בשאלות מאוד מאוד מורכבות כיוון שיש את ההיבט הרפואי יש את ההיבט החברתי יש את ההיבט הכלכלי מול הקופה. בגיל 45 כעיקרון בישראל נגמרת היכולת לבצע הפריה חוץ-גופית, במצבים שבהם עשית טיפול ולא הגעת לשאיבה או לא הגעת להחזרה גם הטיפול יכול להיות מופסק".
פורסם לראשונה: 10:34, 16.01.24