לראשונה, הטיפול שעשוי למנוע הדבקה ב-HIV לאחר חשיפה (PEP) יינתן בקופת החולים ולא בחדרי המיון בבתי החולים. כך הודיעה השבוע קופת החולים מכבי. מדובר בטיפול תרופתי שנמשך חודש לאחר מגע מיני לא-מוגן וניתן עד כה רק בבתי החולים ורק בחלון זמנים של עד 72 שעות לאחר המגע. מכבי הודיעה בשיתוף עם משרד הבריאות שכעת יינתן השירות באמצעות כל רופאי המשפחה של הקופה.
1 צפייה בגלריה
בדיקת HIV
בדיקת HIV
בדיקת HIV. כעת ניתן יהיה לקבל טיפול מונע לאחר מגע לא-מוגן גם דרך רופאי המשפחה
(צילום: shutterstock)
השירות יינתן בכל רחבי הארץ בפיקוח טלפוני של מומחה למחלות זיהומיות מטעם הקופה. בשלב זה יינתן הטיפול יינתן במרפאות מכבי בימי ראשון עד חמישי. בסופי השבוע יוכלו המטופלים לקבל את הטיפול בחדרי המיון בבתי החולים כפי שניתן עד היום.
ד"ר שירלי שפירא בן דודד"ר שירלי שפירא בן דודצילום: עופר חג'יוב
לדבריה של מנהלת תחום מחלות זיהומיות במכבי שירותי בריאות, ד"ר שירלי שפירא בן דוד, "מדובר במהלך פורץ דרך ברפואת הקהילה ואני מברכת על כך. למטופל שעונה על הקריטריונים לקבלת טיפול PEP אין כל צורך להגיע לבית החולים ולהמתין שעות במיון לרופא. כעת כל מטופל ומטופלת לאחר חשיפה מינית שאינה מוגנת יוכל לגשת באופן נוח ופשוט לרופא המשפחה המוכר שלו במרפאה שסמוכה לבית מגוריו ולקבל את הטיפול באופן מיידי, תוך מעקב של הרופא המטפל".
מדובר על צעד משמעותי שעשוי לסמן את עתיד הטיפול ב-HIV והעברת הסמכות מבתי החולים לקופות החולים. "האם יש מקום להעביר לגמרי את הטיפול ב-HIV לקופות החולים? זו שאלה מצוינת", אומרת פרופ' גליה רהב, לשעבר מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בשיבא.
גליה רהבפרופ' גליה רהבצילום: דנה קופל
לדבריה, "כיום הטיפול בקהילה מעולה בהמון שטחים והרבה רופאים מומחים למחלות זיהומיות עובדים בקהילה, בהם גם רופאי HIV. צריך לחשוב מחוץ לקופסה ולתת לרופאים מסוימים לעשות את זה בקהילה. אחת הבעיות בעניין הזה היא בדיקות הדם של העומס הנגיפי וה-CD4, התאים שהנגיף הורס. צריך למצוא פיתרון שהבדיקות הללו ייעשו בקהילה אך זה פתיר. בנוסף, יש להתאים את המערכת הסוציאלית ומערכת התמיכה לאנשים החיים עם HIV גם בקופות. כיום אנחנו בעיקר בעידן של טיפול בכל הסיבוכים לטווח ארוך, ולכן הטיפול השתנה לגמרי. צריך לעשות שינוי שלפחות חלק מהאנשים שחיים עם HIV בהחלט יטופלו בקופות אך עם רופאים מתאימים ומתמצאים".