לקראת העונה הקרה - חשש מפני תחלואת ילדים קשה בשפעת: כמו בכל חורף, במערכת הבריאות מזהירים מפני התפרצות של מגפת השפעת, אלא שהשנה נוספה קבוצת סיכון חדשה: הילדים.
קראו עוד:
האזהרה בישראל מגיעה בעקבות אזהרה דומה שפרסם המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב. לפי דוח שפירסם בסוף השבוע המרכז האמריקאי, שיעור האשפוזים של ילדים שחלו בשפעת הוא הגבוה ביותר בעשור האחרון. בסך הכל, מעריכים בארה"ב, 1.6 מיליון ילדים יחלו החורף בשפעת, ומתוכם יאושפזו כ־13 אלף. גם בבריטניה פורסמו לאחרונה נתונים דומים על העלייה החריגה באשפוז ילדים חולי שפעת, ושם גם ציינו שעונת השפעת הקדימה השנה.
1 צפייה בגלריה
להקדים ולחסן את הילדים משפעת
להקדים ולחסן את הילדים משפעת
להקדים ולחסן את הילדים משפעת
(צילום: יחצ)
במסגרת ההיערכות לנגיף, משרד הבריאות כבר רכש אלפי חיסונים לילדים בתרסיס לאף (פלומיסט) המיועד לבני שנתיים ומעלה, ובקופות החולים מאיצים במבוטחים להקדים ולהתחסן. מעבר לכך, תלמידי כיתות ב', ג' ו־ד' יחוסנו בבתי הספר במנה אחת של תרסיס לאף, ושאר התלמידים יוזמנו להתחסן בקופות החולים בתרסיס לאף או בזריקה, בהתאם לזמינות החיסון בקופה.
“בעונות סתיו וחורף מתונות מתחילים לראות את העלייה בתחלואת השפעת סביב סוף נובמבר, ואילו השנה כבר באמצע אוקטובר רואים מקרי שפעת מרובים ומקרים של וירוסים נשימתי”, הסביר פרופ' אייל לשם, מומחה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא. “כעת יצאה הודעה נוספת לפיה ישנה עלייה משמעותית בתחלואה, כאשר עיקר התחלואה המזוהה היא בקרב ילדים. שיעור הדגימות החיוביות לשפעת הוא גבוה יחסית לעונה, וישנן כמה סיבות לכך. לאחר שנתיים שבהם גנים ובתי ספר לא פעלו כסדרם ואנשים לא נסעו בעולם, כל מערכות החינוך פועלות השנה ואנשים נוסעים במקביל גם לחו"ל, ולכן השפעת נכנסת לארה"ב מוקדם יותר ובאופן מוגבר יותר".
באשר למצב התחלואה בשפעת בישראל אמר פרופ' לשם: "משרד הבריאות עוד לא מזהה עלייה משמעותית בפעילות השפעת. רואים דגימות חיוביות לשפעת, אך עדיין לא כזו שמאפיינת את העלייה. הדבר החשוב לציין הוא שה־CDC מדווח שווירוס השפעת שנמצא מתאים לזן שנכלל בחיסון. לכן קרוב לוודאי שאנשים שיקבלו את החיסון יהיו מוגנים מפני תחלואה קשה. החיסון מומלץ לכל מי שמעל שישה חודשים, ובוודאי לאוכלוסיות מבוגרות, בשל החשש מפני עונה חזקה של שפעת. הכי כדאי לקחת את החיסון עכשיו, לפני תחילת העונה".