עונת המלפפונים כבר פה: קיץ וחם, אם מתחשק לכם לנשנש משהו קר - עדיף שזה יהיה מלפפון. הוא עשיר במינרלים הנחוצים לעור, בנוזלים, בסיבים תזונתיים ובשלל רכיבים נוספים התורמים לבריאות. הוא ירק בסיסי, רב עונתי ומחירו לרוב שווה לכל כיס, ונראה שאין בית בישראל שהוא לא נמצא במגרת הירקות שלו. אז למה בעצם הירק הזה בריא כל כך?
1. עשירים בנוזלים מלפפונים, המורכבים מ-90% מים תורמים לנו שפע של נוזלים, אשר חיוניים לנו במיוחד בימים חמים למניעת התייבשות וסילוק רעלים.
3 צפייה בגלריה
מלפפונים מלפפון
מלפפונים מלפפון
עונת המלפפונים. הסיבות הבריאות לאכול אותם
(צילום: shutterstock)
2. תורמים לפעילות מערכת העיכול המלפפונים עשירים בסיבים תזונתיים. שילוב הסיבים עם תכולת המים הגבוהה בהם תורמת לתפקוד מערכת העיכול. הם מכילים גם אנזימים המסייעים בפירוק חלבונים ושומנים, ומסייעים בעיכול. אכילת מלפפונים תעזור גם לשיפור ומניעת צרבת.
3. מונעים ריח רע בפה יובש בפה הוא גורם שכיח לריח רע מהפה כאשר אנחנו מיובשים, הפה מייצר פחות רוק, מה שעלול להוביל לריח רע מהפה. אכילת מלפפונים יכולה לסייע בלחות הפה, להגביר את ייצור הרוק ולעזור לשטוף חיידקים. כמו כן, מלפפונים מכילים פיטוכימיקלים, כמו פוליפנולים ופלבונואידים, בעלי תכונות נוגדות חמצון. התרכובות הללו עוזרות להפחית את מספר החיידקים בפה שעלולים לגרום לריח רע מהפה.
מיטל לוי, דיאטנית קלינית, לאומית שירותי בריאותמיטל לויצילום: Nisso shalev Leibovich
4. קשורים להפחתת הסיכון לסרטן מלפפונים מכילים שלושה רכיבים כימיקליים הקשורים בהפחתת הסיכון לכמה סוגי סרטן, כולל סרטן השחלות, סרטן השד, סרטן הערמונית וסרטן הרחם.
5. עשירים בוויטמינים מלפפונים הם מקור טוב למספר ויטמינים ומינרלים חיוניים, כולל ויטמין K, ויטמין C, אשלגן, מגנזיום ומנגן. ויטמינים A, B ו-C ממריצים את המערכת החיסונית ומספקים לנו אנרגיה. ויטמין K חשוב לבריאות העצמות ולקרישת הדם, ואילו ויטמין C עוזר לחזק את המערכת החיסונית ולהגן מפני מחלות.
אשלגן עוזר לווסת את לחץ הדם, בעוד מגנזיום מסייע לשמור על תפקוד השרירים והעצבים. מנגן חשוב לחילוף חומרים ולייצור אנרגיה.
חשוב: הקפידו שלא לקלף את המלפפון, כיוון שהקליפה מכילה כ-12% מהקצובה היומית המומלצת של ויטמין C.
3 צפייה בגלריה
כד מים עם מלפפונים
כד מים עם מלפפונים
שתו מים עם מלפפונים בפנים. טעים ובריא
(צילום: shutterstock)
6. תורמים במניעת בסוכרת, כולסטרול ולחץ דם מלפפונים מכילים עשרות סוגים של נוגדי חמצון, שתורמים לבריאות הלב וכלי הדם. יש להם אינדקס גליקמי נמוך, הם מכילים סיבים תזונתיים, התורמים לספיגה איטית של סוכר במזון ולאיזון רמת הסוכר בדם. בנוסף הם עשירים באשלגן ומגנזיום, המסייעים לשמירה על ערכי לחץ דם תקינים ולהפחתת לחץ דם גבוה.
בקליפת המלפפון קיימים פיטוסטרולים - רכיבים הדומים לכולסטרול ונספגים בגוף בצורה דומה - וכך "מתחרים" עם הכולסטרול על הספיגה במעיים, ומורידים את כמות הכולסטרול הנספגת בגוף.
7. מנקים רעלים המים שבמלפפונים מסייעים לסילוק פסולת ורעלים.
8. תורמים לבריאות העור והשיער מלפפונים עשירים במים, ויטמין C, וחומצה קפאית - כימיקל טבעי בעל תכונות אנטי-דלקתיות. השילוב בין שלושת הגורמים הללו יוצר אפקט מרגיע על העור, מפחית גירויים, אדמומיות ונפיחות. זאת גם הסיבה שבמשך שנים מלפפונים שימשו כטיפול לבעיות עור כמו אקנה או כוויות שמש. הצורן והגופרית הנמצאים במלפפון מסייעים ומעודדים את גדילת השיער בגופנו.
3 צפייה בגלריה
מסכה לפנים עם עיגולי מלפפון
מסכה לפנים עם עיגולי מלפפון
אפקט מרגיע על העור, מפחית גירויים, אדמומיות ונפיחות. מסכת מלפפון
(צילום: shutterstock)
9. מפחיתים הנגאובר מלפפונים מכילים ויטמיני B, סוכר ואלקטרוליטים המפחיתים את חומרת ההנגאובר ועמה את עוצמת כאבי הראש.
10. עוזרים לבריאות המפרקים ולתפקוד הכליות מלפפונים עשירים במינרל סיליקה, התורם לבריאות המפרקים באמצעות חיזוק הרקמות המחברות. הוא אף יכול להפחית כאבים הנגרמים בשל דלקת מפרקים או שיגדון (גאוט), באמצעות הורדת הרמות של חומצות השתן בגוף. הפחתת רמת חומצות השתן בגוף עוזר לשמור על תפקוד הכליות.
לא פחות חשוב, הם דלים בקלוריות ומהווים תוספת נהדרת לארוחות או כנשנוש לביניים. ניתן להוסיף אותם לסלט, למרקים קרים או ליוגורט. וכאמור, מומלץ לאכול אותם טריים ולא מקולפים. כך נשמרים הערכים התזונתיים והתועלת הבריאותית שבהם משתפרת. ניתן גם להכניס כמה פרוסות של מלפפון למים קרים בשילוב פרוסות לימון או עלים מרעננים.
הכותבת היא דיאטנית קלינית, לאומית שירותי בריאות